EN | ES |

Facsimile view

821


< Page >

362 A. XXIX. Dopisy o rozdílech ve víře

Potom opět u dobrého kněze Bartoše v klášteře byl, a jiných drahně kněží věrných přivedl bych, kteří ještě živi sou, ješto jemu i jiným lidem střídmost jich známa jest.

Ten kněz že jest všel neřádně v kněžství, ne pro práci, jakož svatý Pavel k Timotheovi v prvním listu v kap. 2. praví: Žádá-li kto biskupství, dobré práce žádá, ale aby jedl, toliko robotu lidskü; protož ten úřad potupil, modlářstvím nazval, v rotu zvláštní se vydal, odšel rovně jako Jidáš od Krista pána, od apošto- luov k zákonníkuom, potom se oběsil, a tomuto nevím, i s jeho tovaryši i s důstoj ným biskupem, nač přijde. Pán nebeský v to raé nahlídnüáti a pfetrhnouti. Není-li : to divné a srdce jich nad Faraonovo zatvrzené? Na zlych se hor&í a na dobrych se nevzdělávají; pro zlé činy některých kněží odstupuji od viery, a pro dobré obco- véni jinych knéZi u viefe se netvrdí. Tehdy prvnější církev svatá měla se zhorśiti na apoštolích pro jich prohřešení a je i ty kněží, kteří od nich pošli, zavrci a jiné sobé vyvoliti, jako tito a Pikharté tak činí. Nebo všickni apoštolé zhřešili: Jidáš, svatý Jan píše 12., že byl zloděj, potom svého pána zradil a oběsil se, a též, jako čtení svatá ukazují, úřadu apoštolského užíval, jako jiní apoštolé, neb též křtil, kázal, dábly vyháněl, nemocné uzdravoval, jako svatý Petr neb jiný apoštol. O tom píše svatý Matúš 10., svatý Marek 3. a 6. A zdaž všickni nezhřešili nad nebe- ským Pánem? Ale snad dějí: že ještě nebyli styrzeni duchem svatým. Však i potom zhřešili; píše svatý Pavel Galatským 2. řka: A když přišel Petr do Antiochii, zjevně sem se jemu protivil, neb jest byl hoden trestání; nebo prvé, než přišli někteří od Jakuba, jídal s pohany, a když přišli, liknoval se a odděloval se od nich, boje se těch, kteří byli z židovstva obráceni; a jeho pokrytství povolovali i jiní židé, takže i Barnabáš uveden byl od nich v to pokrytství. Ale kdy sem uzřel, že se ne- právě mají k pravdě čtení, řekl sem Petrovi přede všemi: poněvadž ty, sa židem, pohansky si živ, a ne židovsky, kterakž tehdy vedeš k tomu pohany, aby židovsky živi byli? A opět o jiných čte se v skutcích apoštolských 15., že mezi nimi stala se ruoznice, neb takto stojí napsáno: Pavel k Barnabášovi: Vrátíce se, na- vštievme bratří po všech miestech, v nichž sme kázali slovo boží, kterak se mají. Tehdy Barnabáš chtěl pojíti s sebú Jana, jenž příjmí měl Marek; ale Pavel prosil ho řka, protože jest byl odšel od nich z Pamphilii a ne&el s nimi ku práci, aby ho nepojimal. I stalo se jest mezi nimi rozdělení, tak že sta se rozešla ruozno oc. Hle, že i mezi apoštoly, jenž měli prvotiny ducha svatého, nalezali se nedostatkové; čím pak mnohým viece při nás! A poněvadž satan pokúšel se o slüpy naše, i kterakž nám odpustí a o nás nepokusí se? Jediné nebeský Pán nerač dáti mu zvítěziti. A kto z těch nových křesťanuov jest bez hříchu, vrz na nás na hříšné, bídné, ne- hodné sluhy Kristovy kamenem. Známeť se samy v svých nedostatcích, v svých vinnách [sic]; protož se k němu s pokorú utíkáme, který přišel, aby hříšným svü milost dal.



Text viewManuscript line view