[1] |
|
---|
[2] |
na kněžství, svolal všecko množství lidu. Teež apoštolé, když volen byl svatý Matěj
|
---|
[3] |
na biskupství, žádného nevyobcovali, ale zjevné to puosobili přede všemi, ktož sú
|
---|
[4] |
tu byli v tom večeřadle, v skutcích apoštolských v kap. první napsáno. A podnes
|
---|
[5] |
biskupové ne pokitné, ale zjevně, žádnému nehájíc přítomnu býti, žáky na kněžství
|
---|
[6] |
světí sc. Varuojz se takových potměšiluov a stálý buď v náboženství křesťanském
|
---|
[7] |
starobylém, nikam se neuchyluje ani na pravo ani na levo, to jest ani k Lutheria-
|
---|
[8] |
nuom ani k Pikhartuom, ale prostředkem jdi, jak si naučen od kněží věrných
|
---|
[9] |
a starších svých v přikázání božích i v jiných pořádcích dobrých náboženství kře-
|
---|
[10] |
sťanského, zvlášť u vieře o svátostech božích, jenž mají založení v zákoně božím.
|
---|
[11] |
A pakli které věci posvátné, pořádky neb poklony, jimž říkáme latině cerimoniae,
|
---|
[12] |
držíme a nejsú zjevně v zákoně božím napsány, ale proti zákonu božiemu nejsú; tu
|
---|
[13] |
máme naději, že sú nám nápomocny k našemu křesťanství, k vieře podle řeči svatého
|
---|
[14] |
Pavla k Římanuom v kap. 8.; jenž dí: Milujícím pána Boha všecky věci nápomocny
|
---|
[15] |
sú k dobrému. Již pak i alba i vomeral i vornát i štůla, manipulář i světlo i ko-
|
---|
[16] |
rúhve i jiné věci, jenž kacířuom jako Jidášovi ona mast smrdí. Oni pak zjevně proti
|
---|
[17] |
zákonu božiemu činí, jakos to sám shléd a teď zákonem božím to sě dovozuje oc.
|
---|
[18] |
Když pak ten neräd svuoj, to volení, pokútně skonali, povědínoť jest, że
|
---|
[19] |
jeden kněz přestupuje od nás k nim, v tom volení mluvil, řka: Viděl sem u kněží
|
---|
[20] |
dobré bydlo, i šel sem na kněžství, abych také dobré bydlo měl. Při tom pak že
|
---|
[21] |
jest hanebně mluvil proti kněžím, modláře jim dávaje, a že svátosti sú modlářství.
|
---|
[22] |
Pohlediž, milý Václave, na jich náboženství, žefť není než jediné na rúhání a na
|
---|
[23] |
hanéni. Nedajž jim pán Buoh v tom prospěchu, ale, jakož ráčil pověděti ve čtení
|
---|
[24] |
svatého Matúše v kap. 23. pro své volené, ukratiž jim dnuov. Kde sou to v zákoně
|
---|
[25] |
božím našli, obracujíce se k jakés neznámé vieře a k neobyčejnému náboženství, aby
|
---|
[26] |
jiné haněli, jiných hříchy vyznávali a své zamlčeli? Však zákon boží ukazuje, že
|
---|
[27] |
ktož sě z židuov neb z pohanuov obraceli k vieře Kristově, nehaněli jiných, cizích
|
---|
[28] |
hříchuov nevyčítali, než, jakož píše svatý Matúš v 3. kapitole, svatý Marek v první,
|
---|
[29] |
vyznávali sě z hříchuov svých. Protož zjevně dávají na sobě znáti, že od viery, od
|
---|
[30] |
zákona božieho k bluduom přestupují. Divno mi jest to velmi do Václava kmotra
|
---|
[31] |
tvého, Ze v tom rühání také jest, tomu rúhání v uši své jíti dal, ješto byl u je-
|
---|
[32] |
dnoho kněze, ne pikarthského ale božieho, jenž jako palice byl na Pikharty, totiž
|
---|
[33] |
u dobré paměti kněze Matúše Suchana, na Písku, v Limburce, i jinde, u něhožto
|
---|
[34] |
nemnoho skvostného jídla vídal; neb krom neděle svaté (ač čeledi dával) přes celý
|
---|
[35] |
rok málo masa jídal, a ještě i v neděle svaté mnohokrát nevečeříval, střídmě se
|
---|
[36] |
velmi choval a nás pacholata, kteří sme u něho byli, střídmosti učil. Kéž sobě na
|
---|
[37] |
tom knězi, horší-li se na jiných, naučení vzal, ješto s ním několik let v obcování
|
---|
[38] |
byl a sám i po smrti jeho velmi jej vychvaloval, jak byl dobrého a svatého života.
|
---|
[39] |
Kam to chce diti, jak to chce potupiti, modlářem nazývati aneb jinému dopustiti ?
|
---|
[40] |
Archiv Český XIV. 46
|
---|