[1] |
360 A. XXIX. Dopisy o rozdílech ve víře
|
---|
[2] |
mi pravil, kdys šel z vlasti své, žes naschvál zašel k Václavovi kmotru svému na
|
---|
[3] |
Luleč*), který byl bratrem i také rektorem v klášteře, jenž tehdáž volen jest od
|
---|
[4] |
sektářnov za kněze a Matěj za biskupa, aby shlédl jich sektu a náboženství, ale že
|
---|
[5] |
sou při tom býti tobě i některým jiným nedali: protož zdálo mi se jest za dobré
|
---|
[6] |
z lásky nětco tobě proti jich sektě na to, co sem od tebe slySel, napsati.
|
---|
[7] |
Najprv když měli Matěje na biskupství, Vaňka, kmotra tvého, a jakéhos
|
---|
[8] |
kněze, (který vyšel z nás, ale nebyl z nás), na kněžství voliti aneb světiti, že tě
|
---|
[9] |
s některými vyvrhli, ač si sobě to obtěžoval, žes do toho zboru na Rautkov**) od
|
---|
[10] |
Vaňka pojat byl, a to jich volení neb svěcení byl by rád shlédl. Netbaj na to,
|
---|
[11] |
shlédl si jich neupřímost a pokútnost aneb potměšilost. Neupřímost, že Václav, pojav
|
---|
[12] |
tě s sebú do zboru, neupřímě se k tobě i s svými sektáři zachoval, žeť kázal, když
|
---|
[13] |
měli voleni aneb svěceni býti Matěj na biskupství a Vaněk na kněžství, vyjíti ven.
|
---|
[14] |
A praví někteří, že Vaněk svěcen jest od toho důstojného biskupa Matěje Mikulá-
|
---|
[15] |
šence. Nevím, v který sektě ten Matěj cesty do nebe nehledal, a již v biskupství chce ji
|
---|
[16] |
nalézti. Prvé, když se pletl v kázání slova božieho, veleli mu přijíti ouřad kněžský,
|
---|
[17] |
nechtěl, a již v biskupství se dal. Jak sem o něm slýchal i psaní k němu i od něho
|
---|
[18] |
vídal, vždy třtinou od větru klácenou býti ho znamenám; neb vzdycky z jedné sekty
|
---|
[19] |
do druhé jde, aniž mám naději, by v té sektě, v kterúž všel, dlúho byl, a opět do
|
---|
[20] |
jiný nevšel, leč mu nebeský Pán (aby již tolik nesvodil lidí) let ukrátiti ráčí, aneb
|
---|
[21] |
po jeho vuoli všecko bude, aby sě jemu žádný nezpěčoval, než po něm amen říkal.
|
---|
[22] |
Nepřálit sú toho, aby jich sektářského kněžství byl svědkem, a ducha, který jim dán
|
---|
[23] |
při volení, aby snad nepřijal. Ale nech ho sobě mají, není to duch boží; neb duch
|
---|
[24] |
boží není neupřímý ani pyšný, a to si obé při nich shledal: neupřímost, jakož sem
|
---|
[25] |
svrchu již položil, pýchu, že tomu drahému jménu Ježíš podlé řeči svatého Pavla
|
---|
[26] |
k Filipenskym v kap. 2. klanéti se ani jaků poctivost Ciniti chtí, a to jest zjevně.
|
---|
[27] |
proti zákonu božiemu, jakož o tom nížeji položím. I budiž vděčen toho, žeť sú toho
|
---|
[28] |
ducha, kterýž je zjevně od zákona božieho svodí, nepopřáli.
|
---|
[29] |
Pokútnost aneb potměšilost shledals, když před tebú zjevně svého sektářství
|
---|
[30] |
a řádu, ale dím raději neřádu, provozovati nesměli, majíc voliti aneb světiti bi-
|
---|
[31] |
skupa a kněží, kázaliť preč. Dali tobě i jiným znáti, poněvadž se s tím kryli, zjevně
|
---|
[32] |
toho nepuosobili, že to z Boha nenie. Máme zákon boží, píše svatý Jan v kap. 3:
|
---|
[33] |
„Každý zajisté, kto zlé činí, nenávidí světla a nepřichází k světlu, aby nebyli tre-
|
---|
[34] |
stáni skutkové jeho; kto pak činí pravdu, přichází k světlu, aby zjeveni byli skut-
|
---|
[35] |
kové jeho, že v Bohu sou učiněni“. A protož v třetích knihách Mojžiešových v kap. 8.
|
---|
[36] |
máme psáno: Když měl Mojžieš z rozkázánie božieho Aarona i syny jeho světiti
|
---|
[37] |
*) Luleč ves u Výškova, při cestě do Brna.
|
---|
[38] |
**) Rozumí se ves Routka mezi Letovici a Jevíčkem v Moravě, kdež sekta Habrovanská dne 23.
|
---|
[39] |
února 1528 měla ustavující hromadu ; viz Čas. Mat. Mor. 1882, 88.
|
---|