[1] |
|
---|
[2] |
na artikule a tvé psaní na tu odpověď těch artikuluov; neb si mi lepšieho naučení
|
---|
[3] |
nedal, než toliko haníš a potupuješ, chtě tím vyhráti, ješto já za tvé hanění netbám
|
---|
[4] |
aniž mu postúpím. Odpovédél-li sem zle na ty artikule, potupě muoj smysl, měl si
|
---|
[5] |
mě opraviti spuosobem tímto: Neuhodl si ani uměl odpověděti na žádný artikul;
|
---|
[6] |
však na tomto záleží pravé křesťanstvo, toto jest pravá viera k spasení, tito sú hří-
|
---|
[7] |
chové najvětší, tato sú přikázání křesťanuom vydána. O šestým položils, že pro samo
|
---|
[8] |
přijímání, abychom mohli přijímati tělo boží a krev boží, pod vidomými spuosobami
|
---|
[9] |
ustanoveno jest. Tomu zase odpieráš vystavuje a pozdvíhaje na mši; poněvadž
|
---|
[10] |
k tomu není ustanoveno, pročež to činíš? A dovodíš písmem svatým můúdře: „Hoc
|
---|
[11] |
facite in mei commemorationem.“ Však posvěcuje, vystavuje sacramentum, eleva-
|
---|
[12] |
tionem délaje, in eius commemorationem facio, aniž mohu sine visu conficere sacra-
|
---|
[13] |
mentum nec manducare, bibere; vZdy musím prvé pohledéti, a z toho ponížení
|
---|
[14] |
a skroušení srdce vezmu, jak se muoj Pán a Buoh velice ponížil. Opět v posledním
|
---|
[15] |
též měl si napsati: Neuhodls, toto sú pokrmové postní. A kdyby nad mů odpověď
|
---|
[16] |
napsal lépe a pravěji, musel bych pravdě místo dáti a bez mušení dal bych. Než
|
---|
[17] |
kde nic tu nic, a chceš práv býti.
|
---|
[18] |
Jakož mi píšeš, že mním, dokudž na mne nic nepřijde, že sem doktorem
|
---|
[19] |
dospělým: již si mi, věř mi, dršťky spařil; sám se tepa a porážeje, mníš, žes mě
|
---|
[20] |
porazil, a tak padši téměř od své rány, mníš, žes zvítězil. Však tobě říkají Kar-
|
---|
[21] |
níček, a já kar s boží pomocí nebojím se za nic, neb sú snadné k překocení, jak
|
---|
[22] |
jediné s nimi vjede na malý vršek, hned překotí se. I aby překaclivý nebyl, zjednajž
|
---|
[23] |
sobě ještě dvě kole, a tak budeš celý vuoz, totiž celý křesťan. Dvě kola sou, jichž
|
---|
[24] |
potřebuješ: pravá viera a zdravý rozuom písma svatého. A že lečíms chci zvítě-
|
---|
[25] |
ziti, jediné abych nemlčel: ne lečíms, ale pravdou. Vždy si mi lepšího naučení
|
---|
[26] |
nedal, než haníš jedno. Věz také, žeť od tebe viec psaní nepřijmu, leč nás o psaní
|
---|
[27] |
těch artikuluov někdo rozhodne, a na ty artikule lepší naučení dáš. Haněním, potu-
|
---|
[28] |
pováním vyhráti nemuoZze&. A die&-[lli že já tě haním, tupím: nehaním, ale bráním se
|
---|
[29] |
tvému hanění, a jak píšeš, tak se musím hájiti, a zvláště když mám pravdu v rukou,
|
---|
[30] |
jiež sobě s pomocí boží vydřiti nedám a tobě poznati ji držeti přálť bych. Vale.
|
---|
[31] |
Na konci poznamenáno : Tohoto listu přijíti nechtěl.
|
---|
[32] |
|
---|
[33] |
Kněz Šimon v Habru napomíná Václava Knapa, souseda ve Vilémově, aby v staré víře kře-
|
---|
[34] |
Sfanské povZdy setrval, k Luteránüm ani Pikhartüm se nenachyloval, zvláště pak jej vystříhá
|
---|
[35] |
před moravskou sektou bratří Habrovanskych, jichZ učení vyvracuje.
|
---|
[36] |
|
---|
[37] |
Kněz Šimon z Habru Václavovi příjmí Knapovi, sousedu v Vilémově, bratru
|
---|
[38] |
v pánu Kristu milému, modlitbu svü vzkazuje oc. Václave, bratře milý! Kdež si
|
---|