EN | ES |

Facsimile view

821


< Page >

z roku 1528. 359

na artikule a tvé psaní na tu odpověď těch artikuluov; neb si mi lepšieho naučení nedal, než toliko haníš a potupuješ, chtě tím vyhráti, ješto za tvé hanění netbám aniž mu postúpím. Odpovédél-li sem zle na ty artikule, potupě muoj smysl, měl si opraviti spuosobem tímto: Neuhodl si ani uměl odpověděti na žádný artikul; však na tomto záleží pravé křesťanstvo, toto jest pravá viera k spasení, tito hří- chové najvětší, tato přikázání křesťanuom vydána. O šestým položils, že pro samo přijímání, abychom mohli přijímati tělo boží a krev boží, pod vidomými spuosobami ustanoveno jest. Tomu zase odpieráš vystavuje a pozdvíhaje na mši; poněvadž k tomu není ustanoveno, pročež to činíš? A dovodíš písmem svatým můúdře: Hoc facite in mei commemorationem. Však posvěcuje, vystavuje sacramentum, eleva- tionem délaje, in eius commemorationem facio, aniž mohu sine visu conficere sacra- mentum nec manducare, bibere; vZdy musím prvé pohledéti, a z toho ponížení a skroušení srdce vezmu, jak se muoj Pán a Buoh velice ponížil. Opět v posledním též měl si napsati: Neuhodls, toto pokrmové postní. A kdyby nad odpověď napsal lépe a pravěji, musel bych pravdě místo dáti a bez mušení dal bych. Než kde nic tu nic, a chceš práv býti.

Jakož mi píšeš, že mním, dokudž na mne nic nepřijde, že sem doktorem dospělým: již si mi, věř mi, dršťky spařil; sám se tepa a porážeje, mníš, žes porazil, a tak padši téměř od své rány, mníš, žes zvítězil. Však tobě říkají Kar- níček, a kar s boží pomocí nebojím se za nic, neb snadné k překocení, jak jediné s nimi vjede na malý vršek, hned překotí se. I aby překaclivý nebyl, zjednajž sobě ještě dvě kole, a tak budeš celý vuoz, totiž celý křesťan. Dvě kola sou, jichž potřebuješ: pravá viera a zdravý rozuom písma svatého. A že lečíms chci zvítě- ziti, jediné abych nemlčel: ne lečíms, ale pravdou. Vždy si mi lepšího naučení nedal, než haníš jedno. Věz také, žeť od tebe viec psaní nepřijmu, leč nás o psaní těch artikuluov někdo rozhodne, a na ty artikule lepší naučení dáš. Haněním, potu- pováním vyhráti nemuoZze&. A die&-[lli že haním, tupím: nehaním, ale bráním se tvému hanění, a jak píšeš, tak se musím hájiti, a zvláště když mám pravdu v rukou, jiež sobě s pomocí boží vydřiti nedám a tobě poznati ji držeti přálť bych. Vale.

Na konci poznamenáno : Tohoto listu přijíti nechtěl.

8.

Kněz Šimon v Habru napomíná Václava Knapa, souseda ve Vilémově, aby v staré víře kře- Sfanské povZdy setrval, k Luteránüm ani Pikhartüm se nenachyloval, zvláště pak jej vystříhá před moravskou sektou bratří Habrovanskych, jichZ učení vyvracuje.

Roku 1529.

Kněz Šimon z Habru Václavovi příjmí Knapovi, sousedu v Vilémově, bratru v pánu Kristu milému, modlitbu svü vzkazuje oc. Václave, bratře milý! Kdež si



Text viewManuscript line view