[1] |
|
---|
[2] |
neotericos četl, nejsem z roty Athenienských; a napřed z novin mě tresceš, ne-
|
---|
[3] |
|
---|
[4] |
K artikuluom přistoupiv, o prvním pravíš, jenž jest: na čem pravé křesťan-
|
---|
[5] |
stvo záleží? než jej trefím, že mnoho vody uteče. Na tvém rozsúzení není, a snad
|
---|
[6] |
sám neumíš netoliko toho, ale i všech jiných artikuluov, jakož (ač mi řecké i židov-
|
---|
[7] |
ské terminy vtrušuješ, tak brzo muožeš zle položiti jako dobře, když já nerozumím)
|
---|
[8] |
v potupovánie mých duovoduov a v otvírání artikuluov zvlášť těchto: o pokání
|
---|
[9] |
a o přikázání božích, ukazuje se. Za pokání položils vieru, a že Ninivitští ne proto
|
---|
[10] |
slovü kající, Ze sá se od zlé cesty odvrátili oc, ale že sou uvěřili v Pána. Tu sem
|
---|
[11] |
té příliš múdrého a rozumného shledal býti! Však jiné jest viera, jiné pokání, a tak
|
---|
[12] |
jiné jest věřiti pánu Bohu aneb v pána Boha, a jiné pokání činiti z hříchuov.
|
---|
[13] |
A protož obojieho dotýká nebeský Pán Marc. 1. řka: „Poenitemini et credite evan-
|
---|
[14] |
gelio“. Neb jest rozdíl mezi pokáním a vierou. Tehdy ne pro vieru Ninivietští slovú
|
---|
[15] |
kající, ale pro skutečné pokání, které sú u víře činili. A že Achab tím, že se jest
|
---|
[16] |
ponížil, nebyl v pokání svatým . . .*)
|
---|
[17] |
[Ne]ní-liž to bláznovství a hřích, proti svému svědomí činiti? I poněvadž tak
|
---|
[18] |
protivíš se, nečiniž toho, nevystavuoj sacramentum, ani pozdvihaj na mši a neurážej
|
---|
[19] |
svého svědomí. Pakli dieš, že musíš tu činiti to: jdi raději preč, než by měl činiti
|
---|
[20] |
proti svému svědomí, a jdi k Lutherovi. A ty ho vychvaluješ v prospěchu: po-
|
---|
[21] |
muožeš mu prospievati, neb zde v Čechách ty s svými finty nic neprospěješ. | Aneb
|
---|
[22] |
ostana v Čechách, nech oltáře, poněvadž oběti nemáš, a zvlášť když máš tak dobrý
|
---|
[23] |
obchod, aniž slušné jest v tom obchodu slúžiti oltáři. Daj kněžstvím о zem, neb
|
---|
[24] |
o něm nemnoho držíš: jakož o tobě Mathias chromý na ruku, který byl v Štěpá-
|
---|
[25] |
nově rektorem a již jest knězem, praví, žes před ním velmi lehce o kněžství mluvil,
|
---|
[26] |
pravě, že to nic není, aby nechodil do Vlach; a to Hořepnický farář rozpráví. Viziž
|
---|
[27] |
|
---|
[28] |
A kdež pravis, Ze Melchisedech non obtulit, neobétoval panem et vinum,
|
---|
[29] |
sed protulit, vynesl: dobře, vynesl, třebas i dal Abraamovi, vynesl ne jako krčmář
|
---|
[30] |
neb jiný laik, ale jako kněz. Zpomeň I. Reg. 21, kterak David, když přišel [k] knězi
|
---|
[31] |
Achimelechovi, žádaje za chléb, kněz pověděl: „Non habeo laicos panes, sed tantum
|
---|
[32] |
panem sanctum; si mundi sunt pueri, maxime a mulieribus, manducent“. Hle, Davi-
|
---|
[33] |
dovi kněz dal chléb k jídlu, kterýž na něj neslušel, a že jest David jedl aneb kněz
|
---|
[34] |
dal jemu, tehdy byl chléb obecný a ne chléb posvátný. Tak i tuto, že jest vynesl
|
---|
[35] |
kněz Melchisedech chléb a víno Abraamovi, nebyla oběť, než potrava obecná, mala
|
---|
[36] |
consequentia. Kéž si mi pak napsal, která jiná oběť Jtoho Melchisedecha! Poněvadž
|
---|
[37] |
byl kněz, nebyl bez oběti, jako podnes věrní kněží nejsü bez oběti. Tus zamléel,
|
---|
[38] |
jako i jiné, a chlubíš se, žes dostatečně odpověděl na všecko. Napsal si de ordine
|
---|
[39] |
*) Zde asi dvé listů jest z rukopisu vytrženo.
|
---|