EN | ES |

Facsimile Lines

821


< Page >

[1]
a roku 1528. 357

[2]
neotericos četl, nejsem z roty Athenienských; a napřed z novin tresceš, ne-
[3]
potahuojž k nim!

[4]
K artikuluom přistoupiv, o prvním pravíš, jenž jest: na čem pravé křesťan-
[5]
stvo záleží? než jej trefím, že mnoho vody uteče. Na tvém rozsúzení není, a snad
[6]
sám neumíš netoliko toho, ale i všech jiných artikuluov, jakož ( mi řecké i židov-
[7]
ské terminy vtrušuješ, tak brzo muožeš zle položiti jako dobře, když nerozumím)
[8]
v potupovánie mých duovoduov a v otvírání artikuluov zvlášť těchto: o pokání
[9]
a o přikázání božích, ukazuje se. Za pokání položils vieru, a že Ninivitští ne proto
[10]
slovü kající, Ze se od zlé cesty odvrátili oc, ale že sou uvěřili v Pána. Tu sem
[11]
příliš múdrého a rozumného shledal býti! Však jiné jest viera, jiné pokání, a tak
[12]
jiné jest věřiti pánu Bohu aneb v pána Boha, a jiné pokání činiti z hříchuov.
[13]
A protož obojieho dotýká nebeský Pán Marc. 1. řka: Poenitemini et credite evan-
[14]
gelio. Neb jest rozdíl mezi pokáním a vierou. Tehdy ne pro vieru Ninivietští slovú
[15]
kající, ale pro skutečné pokání, které u víře činili. A že Achab tím, že se jest
[16]
ponížil, nebyl v pokání svatým . . .*)

[17]
[Ne]ní-liž to bláznovství a hřích, proti svému svědomí činiti? I poněvadž tak
[18]
protivíš se, nečiniž toho, nevystavuoj sacramentum, ani pozdvihaj na mši a neurážej
[19]
svého svědomí. Pakli dieš, že musíš tu činiti to: jdi raději preč, než by měl činiti
[20]
proti svému svědomí, a jdi k Lutherovi. A ty ho vychvaluješ v prospěchu: po-
[21]
muožeš mu prospievati, neb zde v Čechách ty s svými finty nic neprospěješ. | Aneb
[22]
ostana v Čechách, nech oltáře, poněvadž oběti nemáš, a zvlášť když máš tak dobrý
[23]
obchod, aniž slušné jest v tom obchodu slúžiti oltáři. Daj kněžstvím о zem, neb
[24]
o něm nemnoho držíš: jakož o tobě Mathias chromý na ruku, který byl v Štěpá-
[25]
nově rektorem a již jest knězem, praví, žes před ním velmi lehce o kněžství mluvil,
[26]
pravě, že to nic není, aby nechodil do Vlach; a to Hořepnický farář rozpráví. Viziž
[27]
hle, co činíš!

[28]
A kdež pravis, Ze Melchisedech non obtulit, neobétoval panem et vinum,
[29]
sed protulit, vynesl: dobře, vynesl, třebas i dal Abraamovi, vynesl ne jako krčmář
[30]
neb jiný laik, ale jako kněz. Zpomeň I. Reg. 21, kterak David, když přišel [k] knězi
[31]
Achimelechovi, žádaje za chléb, kněz pověděl: Non habeo laicos panes, sed tantum
[32]
panem sanctum; si mundi sunt pueri, maxime a mulieribus, manducent. Hle, Davi-
[33]
dovi kněz dal chléb k jídlu, kterýž na něj neslušel, a že jest David jedl aneb kněz
[34]
dal jemu, tehdy byl chléb obecný a ne chléb posvátný. Tak i tuto, že jest vynesl
[35]
kněz Melchisedech chléb a víno Abraamovi, nebyla oběť, než potrava obecná, mala
[36]
consequentia. Kéž si mi pak napsal, která jiná oběť Jtoho Melchisedecha! Poněvadž
[37]
byl kněz, nebyl bez oběti, jako podnes věrní kněží nejsü bez oběti. Tus zamléel,
[38]
jako i jiné, a chlubíš se, žes dostatečně odpověděl na všecko. Napsal si de ordine

[39]
*) Zde asi dvé listů jest z rukopisu vytrženo.


Text viewFacsimile