EN | ES |

Facsimile view

821


< Page >

a roku 1528. 357

neotericos četl, nejsem z roty Athenienských; a napřed z novin tresceš, ne- potahuojž k nim!

K artikuluom přistoupiv, o prvním pravíš, jenž jest: na čem pravé křesťan- stvo záleží? než jej trefím, že mnoho vody uteče. Na tvém rozsúzení není, a snad sám neumíš netoliko toho, ale i všech jiných artikuluov, jakož ( mi řecké i židov- ské terminy vtrušuješ, tak brzo muožeš zle položiti jako dobře, když nerozumím) v potupovánie mých duovoduov a v otvírání artikuluov zvlášť těchto: o pokání a o přikázání božích, ukazuje se. Za pokání položils vieru, a že Ninivitští ne proto slovü kající, Ze se od zlé cesty odvrátili oc, ale že sou uvěřili v Pána. Tu sem příliš múdrého a rozumného shledal býti! Však jiné jest viera, jiné pokání, a tak jiné jest věřiti pánu Bohu aneb v pána Boha, a jiné pokání činiti z hříchuov. A protož obojieho dotýká nebeský Pán Marc. 1. řka: Poenitemini et credite evan- gelio. Neb jest rozdíl mezi pokáním a vierou. Tehdy ne pro vieru Ninivietští slovú kající, ale pro skutečné pokání, které u víře činili. A že Achab tím, že se jest ponížil, nebyl v pokání svatým . . .*)

[Ne]ní-liž to bláznovství a hřích, proti svému svědomí činiti? I poněvadž tak protivíš se, nečiniž toho, nevystavuoj sacramentum, ani pozdvihaj na mši a neurážej svého svědomí. Pakli dieš, že musíš tu činiti to: jdi raději preč, než by měl činiti proti svému svědomí, a jdi k Lutherovi. A ty ho vychvaluješ v prospěchu: po- muožeš mu prospievati, neb zde v Čechách ty s svými finty nic neprospěješ. | Aneb ostana v Čechách, nech oltáře, poněvadž oběti nemáš, a zvlášť když máš tak dobrý obchod, aniž slušné jest v tom obchodu slúžiti oltáři. Daj kněžstvím о zem, neb o něm nemnoho držíš: jakož o tobě Mathias chromý na ruku, který byl v Štěpá- nově rektorem a již jest knězem, praví, žes před ním velmi lehce o kněžství mluvil, pravě, že to nic není, aby nechodil do Vlach; a to Hořepnický farář rozpráví. Viziž hle, co činíš!

A kdež pravis, Ze Melchisedech non obtulit, neobétoval panem et vinum, sed protulit, vynesl: dobře, vynesl, třebas i dal Abraamovi, vynesl ne jako krčmář neb jiný laik, ale jako kněz. Zpomeň I. Reg. 21, kterak David, když přišel [k] knězi Achimelechovi, žádaje za chléb, kněz pověděl: Non habeo laicos panes, sed tantum panem sanctum; si mundi sunt pueri, maxime a mulieribus, manducent. Hle, Davi- dovi kněz dal chléb k jídlu, kterýž na něj neslušel, a že jest David jedl aneb kněz dal jemu, tehdy byl chléb obecný a ne chléb posvátný. Tak i tuto, že jest vynesl kněz Melchisedech chléb a víno Abraamovi, nebyla oběť, než potrava obecná, mala consequentia. Kéž si mi pak napsal, která jiná oběť Jtoho Melchisedecha! Poněvadž byl kněz, nebyl bez oběti, jako podnes věrní kněží nejsü bez oběti. Tus zamléel, jako i jiné, a chlubíš se, žes dostatečně odpověděl na všecko. Napsal si de ordine

*) Zde asi dvé listů jest z rukopisu vytrženo.



Text viewManuscript line view