EN | ES |

Facsimile Lines

821


< Page >

[1]
356 A. XXIX. Dopisy o rozdílech ve víře

[2]
A kdež pravíš, že písma svatá falešně vedu, a že jim nerozumím: sám to
[3]
činíš, písma svatá i rozumy své divně pleteš, že není co čísti. Opót Ze pilnosti pfi
[4]
písmě svatým nemám, než jinde, kde bych neměl míti, a to že zřetedně [sic] na
[5]
artikule v odpovědi znáti jest, že bych na žádný artikul odpovědi náležité nedal: tak
[6]
ty pravíš a rozsuzuješ. Ale na tvuoj soud nic netbám, ani na něm přestávám.
[7]
To vím dobře, bych ještě lépe napsal, že ty toho chváliti nemuožeš. A ty místo
[8]
lepšicho naučení na artikule jediné haníš a tupíš, a to jest pouhá zlost, jenž na
[9]
křesťana nenáleží. A o šeptačích neb pomocnících mých (jichž sem neměl) pravíš,
[10]
že kněz Jakub, kdy byl v Ledči, slyšel od jednoho kněze schvalovati psaní mee,
[11]
které sem tobě poslati měl, a tudys vzal potah, že mám pomocníky, a hned affřirma-
[12]
tive napsals, Ze jinÿm dopoustim se pod sebû zastierati. Což, kdybych své psaní
[13]
okázal komu, hned by nemělo býti ode mne, ale od jiného? A ty hned to aby
[14]
tvrdil! Napsalť sem prvé dostatečně, že toho není, a že proto, žes potupil a za-
[15]
vrh, okázal sem exemplář, ale ne list. Divnys opinista, a tua opinio zklamává .
[16]
PDíšeš opět, že maje míti péči o písmo svaté, péči mám a usiluji o novin slyšení,
[17]
a že sem se vyptal, kdes býval tyto časy, co béřeš. A vymlúváš se bez potřeby,
[18]
žes přes padesáte kop nikdá nechoval. Co to mluvieš a šedin svých nešanuješ, však
[19]
tu nic pravého nepřičiníš. Péče a úsilí o noviny nemám, aniž sem se vyptával na
[20]
tebe, co béřeš, kde býváš, ale v Ledči o jarmarce kněz jeden na faře beze všeho
[21]
mého vyptávání vypravoval o těch padesáti kopách. O jízdě tvé tajno mne také býti
[22]
nemohlo, a i psaní o kněze na tvé místo viděl. A o chovánie peněz žádné sem
[23]
zmienky v psaní neučinil, než toliko o vzetí, a toho sem ještě affirmative nepoložil,
[24]
by tak bylo, než že praví.

[25]
A kdež o utnutí palce svatého Marka napsal sem, pravíš, že ten prologus
[26]
i jiní in Evangelistas nejsü Jeronymi, Ze ani textové výklad jeho sou, ani epistolae
[27]
Pauli: rád bych, poněvadž tento Jeronymi výklad není, Jeronymuov viděl, netoliko
[28]
bych jej koupil, ale i okázání jeho zaplatil bych. A že Erasmus jiné prologos
[29]
klade: universitati ecclesiae věřím, což jest přijala, že jest tak. Erasmovi a Luthe-
[30]
rovi nevím jak véfiti, sou sobě odporni, a ještě spieš Erasmovi chtěl bych vófiti.
[31]
A pravíš, že bych měl Luthera chváliti pro jeho veliký prospěch. A zdaž ho ne-
[32]
chválím? a velkú chválu o něm tobě napsal sem, že jest vražedník aneb muž
[33]
krve: co jest mnoho lidí pro jeho všetečnost mnišsků a zlobivost, která ved proti
[34]
zákonu božiemu, zmordováno, a teď všecky pořádky dobré lehčí, maso v pátky
[35]
jedi, ale snad, domine opinista, poněvadž zmienku činím o mase, opět dies,
[36]
že v pátky maso jím, mněhoděk toho rozumu a duovodu! laikové laiky světí
[37]
.n& knéZství, znovu se křtí, kněží se žení, svátostem božím se rûhaji, a tak co
[38]
sou svatí zřídili a ustanovili, to tupí, než co sami zřídí, ustanoví, naleznou, i lo-
[39]
trovství, to velebí. Ty se jimi spravuoj, nechci. A kdež napomínáš, abych


Text viewFacsimile