EN | ES |

Facsimile Lines

821


< Page >

[1]
2 rokw 1528. 355

[2]
pomoci tobě, jenž v skrovných zavierají slovích přeužitečné věci. A toto věz, že
[3]
takových psaní hanlivých a podněcujících viece nechci přijíti od tebe. Někomu rov-
[4]
nému sobě piš! Jako prvé chci i nyní pokoji s tebú, když neptáš se, jak by -
[5]
leželo; na mne takoví hadrunci neslušejí na starého. A také proto chci v pokoji
[6]
býti, abych nebyl hříšen tebú, jsa povolující proti starším, povstáváním; neb mladší
[7]
jinak podle písma svatého k starším zachovati se. Přálí bych zdravého učení
[8]
i umění nade všecko. Vale! Ex Broda Al.

[9]
7.

[10]
Kněz Šimon odbývá ostrými slovy náboženské vývody kněze Jana, zatracuje M. Luthera
[11]
i připomíná onomu, jakby se měl chovati.

[12]
Beg data (1528?)

[13]
Knězi Janovi, faráři Brodu Německého, kněz Šimon, farář Habrský, poznání
[14]
zdravého a pravého rozumu písma svatého a viery křesťanské upřímě ( snad tomu
[15]
neuvěříš, ale Pán nebeský srdce znd) рЁ& by. Na psaní tvé ještě něco odpověděti,
[16]
proti vuoli jest tvé, chci. Najprv kdež z mého psaní seznávati ošemetným
[17]
býti pravieš, a že když sem k tobě takový, že i k jiným takový býti musím, že
[18]
lahodně a svrchotvářně mluvím a pod tím jedu chovám, a žes poznal: zlé po-
[19]
znání máš. Cos chtěl, abych tvé psaní falešné tvrdil? Jáť sem tobě, jaks ty mi psal,
[20]
tak na tvé psaní odepsati musel. se chlubíš, žes mi dospěle na každé odpověděl,
[21]
toho čta sám nenajdeš, a to bych dal na rozeznéni jinych. Dokazování křesťanstva
[22]
znamenaj sám při sobě, což na mne cpáš, řka: Tak-li jest křesťanstva dokazovati:
[23]
Estote simplices ut columbae, a labia eius ne loguantur dolum, na potkání po-
[24]
zdraviti a jiné v mysli jmiti, lahodné a svrchotvéiné mluviti a jako medem oslad-
[25]
titi a vnitf jedu chovati? Pozdravení za pozdraveni sem položil. Nic divného, že to
[26]
cpás na mne. Napsalf sem prvé: ,Omnis secundum se ipsum alterum existimat".
[27]
Sám jiné máš v ústech a jiné v mysli, v ústech med, v mysli jed; s knězem To-
[28]
mášem pěkně mluvieš, a co v mysli máš, to vyšlo na jevo, že jest jiné. Pamatuoj,
[29]
cos mi psal v prostředním psaní, že pán ptal se kněze Tomáše, jest-li hřích v postě
[30]
s máslem jísti, a že by on odpověděl: není; a k tomu že se jest seznal před tebú
[31]
i před jinými. A kněz Tomáš, kdy sem jemu to mluvil v klášteře Vilímovským, po-
[32]
věděl, že toho není, a Karníček v svú hlavu klamá. To-liž sluší na , na starého?
[33]
Ale dieš, (jakož mi píšeš, abych svému rovnému psal), sobě rovného tresci! Toť česť
[34]
starosti tvé, takovúů věc smysliti sobě! Ó kéžs pomněl na to písmo svaté: Os
[35]
mendax occidit animam, a že däbel jest otec lži, aby jeho synem nebyl. Kdybych
[36]
takovú lež sobě smyslil, tu by nohama zhuoru obrátil. Vobis forsitan medico-
[37]
rum licentia datur.

[38]
45*


Text viewFacsimile