[1] |
|
---|
[2] |
pomoci tobě, jenž v skrovných zavierají slovích přeužitečné věci. A toto věz, že
|
---|
[3] |
takových psaní hanlivých a podněcujících viece nechci přijíti od tebe. Někomu rov-
|
---|
[4] |
nému sobě piš! Jako prvé chci i nyní pokoji s tebú, když neptáš se, jak by ná-
|
---|
[5] |
leželo; na mne takoví hadrunci neslušejí na starého. A také proto chci v pokoji
|
---|
[6] |
býti, abych nebyl hříšen tebú, jsa povolující proti starším, povstáváním; neb mladší
|
---|
[7] |
jinak má podle písma svatého k starším zachovati se. Přálí bych zdravého učení
|
---|
[8] |
i umění nade všecko. Vale! Ex Broda Al.
|
---|
[9] |
|
---|
[10] |
Kněz Šimon odbývá ostrými slovy náboženské vývody kněze Jana, zatracuje M. Luthera
|
---|
[11] |
i připomíná onomu, jakby se měl chovati.
|
---|
[12] |
|
---|
[13] |
Knězi Janovi, faráři Brodu Německého, kněz Šimon, farář Habrský, poznání
|
---|
[14] |
zdravého a pravého rozumu písma svatého a viery křesťanské upřímě (ač snad tomu
|
---|
[15] |
neuvěříš, ale Pán nebeský srdce znd) рЁ& by. Na psaní tvé ještě něco odpověděti,
|
---|
[16] |
ač proti vuoli jest tvé, chci. Najprv kdež mě z mého psaní seznávati ošemetným
|
---|
[17] |
býti pravieš, a že když sem k tobě takový, že i k jiným takový býti musím, že
|
---|
[18] |
lahodně a svrchotvářně mluvím a pod tím jedu chovám, a žes mě poznal: zlé po-
|
---|
[19] |
znání máš. Cos chtěl, abych tvé psaní falešné tvrdil? Jáť sem tobě, jaks ty mi psal,
|
---|
[20] |
tak na tvé psaní odepsati musel. Ač se chlubíš, žes mi dospěle na každé odpověděl,
|
---|
[21] |
toho čta sám nenajdeš, a to bych dal na rozeznéni jinych. Dokazování křesťanstva
|
---|
[22] |
znamenaj sám při sobě, což na mne cpáš, řka: Tak-li jest křesťanstva dokazovati:
|
---|
[23] |
„Estote simplices ut columbae“, a „labia eius ne loguantur dolum“, na potkání po-
|
---|
[24] |
zdraviti a jiné v mysli jmiti, lahodné a svrchotvéiné mluviti a jako medem oslad-
|
---|
[25] |
titi a vnitf jedu chovati? Pozdravení za pozdraveni sem položil. Nic divného, že to
|
---|
[26] |
cpás na mne. Napsalf sem prvé: ,Omnis secundum se ipsum alterum existimat".
|
---|
[27] |
Sám jiné máš v ústech a jiné v mysli, v ústech med, v mysli jed; s knězem To-
|
---|
[28] |
mášem pěkně mluvieš, a co v mysli máš, to vyšlo na jevo, že jest jiné. Pamatuoj,
|
---|
[29] |
cos mi psal v prostředním psaní, že pán ptal se kněze Tomáše, jest-li hřích v postě
|
---|
[30] |
s máslem jísti, a že by on odpověděl: není; a k tomu že se jest seznal před tebú
|
---|
[31] |
i před jinými. A kněz Tomáš, kdy sem jemu to mluvil v klášteře Vilímovským, po-
|
---|
[32] |
věděl, že toho není, a Karníček v svú hlavu klamá. To-liž sluší na tč, na starého?
|
---|
[33] |
Ale dieš, (jakož mi píšeš, abych svému rovnému psal), sobě rovného tresci! Toť česť
|
---|
[34] |
starosti tvé, takovúů věc smysliti sobě! Ó kéžs pomněl na to písmo svaté: „Os
|
---|
[35] |
mendax occidit animam“, a že däbel jest otec lži, aby jeho synem nebyl. Kdybych
|
---|
[36] |
já takovú lež sobě smyslil, tu by mě nohama zhuoru obrátil. Vobis forsitan medico-
|
---|
[37] |
|
---|
[38] |
45*
|
---|