EN | ES |

Facsimile Lines

821


< Page >

[1]
s roku 1528. . i 351

[2]
též jako o jiných smyslím, a měl by jej chváliti pro jeho veliký prospěch, jenž
[3]
mnohým krajem Buoh skrze něho hýbe ku pravdě, i ty by lepší poznal, nežli znáš.

[4]
Přistúpím k artikuluom. Na první artikul, na čem pravé kfesťanstvo záleží,
[5]
odpovídáš, že jiného základu kfesfanstvu nevieš krom pána Krista aneb jeho Zivot
[6]
útrpný, podle onoho písma I. Corinth 3.: Fundamentum aliud nemo sc. Kdybych
[7]
otázal se, který jest krunt neb základ křesťanuov, tak by mohl odpověděti; ale
[8]
o jiném jest artikul, neb o pravém křesťanstvu, t. na čem jest záležící pravé kře-
[9]
sťanstvo. Toť by užitečnější bylo znáti, aby lid uměl učiti, nežli klevetati o jiných
[10]
s některými. Nežli mi ten artikul trefíš, mnoho vody uteče.

[11]
Na druhý artikul, které jest pravé pokání, odpověď tvá: samo to slovo po-
[12]
kání ukazuje, neb pokání jako by řekl lkání, želenie neb plakání, totiž na hříchy,
[13]
a k tomu písma vše postrannie vedeš. Zle by tak pokání založil na pláči, na postu
[14]
a na almužně sc. Řekové puevovoio, poenitentia, a Erasmus, jenZ v textu feckfm je
[15]
zběhlý, to slovo vykládá resipiscentia, a dobře sc. O Ninivitskych kajících zle do-
[16]
vodíš. Takť jest, byli sou kající, pán Kristus sám praví, ale ne z toho, což ty pravíš,
[17]
že by se od zlé cesty odvrátili. Tak my v postě odvrácení od zlého činíme, a k tomu
[18]
lid po masapustě [sic] vedeme. I nebývá nic pravého a stálého při nás, vzdy se po-
[19]
kúšíme a zase odpadáme. Však napřed o nich písmo Jonae 3.: Et crediderunt
[20]
viri Ninivitae in Dominum. A na ta slova divus Jeronymus: Oredidit Ninive, et
[21]
Israel incredulus perseverat. Potom doleji vyhlásili puost a oblekli se v žíně oc.
[22]
a obrátil se jeden každý z cesty své zlé. Vidíš, že neznáš o pravém pokání nic.
[23]
A že se obrátili od cesty zlé, to již skutkové viery . A postili se, volali,
[24]
v žíniech byli oc: to arma et auxilia poenitentium, neb almuZen dání oc. Nabu-
[25]
chodonozor pro almużny kajicim nebyl jest, ani zákonníci skrze ono date elemosinam
[26]
oc, neb tu domnéní (Kristus pán mluví) zákonníkuov, jenž skrze almužny dání všeho
[27]
čisti chtěli býti. Erasmus paraphrases na to, čti o Achabovi, Ze se ponizil, ale
[28]
v pokání tím nebyl. Čti 3. Reg. 16.: Fecit Achab filius Amri malum in conspectu
[29]
Domini super omnes, qui fuerunt ante eum. Et III. Reg. 21.: ,Non fuit alter talis
[30]
sicut Achab oc. O Magdaleně kající jisté jest, ale ne proto, že plakala a jiné
[31]
činila věci, ale že velmi milovala Pána a uvěřila v něho, jenž [sic] milování bez viery
[32]
nikdá není. Zase zákonník nemiloval a neuvěřil, i proto nic jemu nebylo odpuštěno.

[33]
Na třetí artikul, která jest viera pravá k spasení, odpovídáš jako na jedné
[34]
noze. Athanasium de Trinitate přivodíš: však netíži se, de Trinitate sancta
[35]
kterak držíš, ani o XII článcích viery ani o skutcích i řečiech Pána Krista, ani
[36]
kterak de Eucaristia smýšlíš oc, nez která jest viera pravá k spasení? Toto všecko,
[37]
cos odpověděl, muože i zatracenec vyznávati. Otiež se najhoršieho, chyba jedné žida,
[38]
pohana neb Turka, co o svaté Trojici drží, die tak, jako si ty napsal; též článkuov
[39]
dvanácte viery vyzná, také i co pán Kristus mluvil jest, činil i ustanovil, a že jest


Text viewFacsimile