[1] |
|
---|
[2] |
též jako o jiných smyslím, a měl by jej chváliti pro jeho veliký prospěch, jenž
|
---|
[3] |
mnohým krajem Buoh skrze něho hýbe ku pravdě, i ty by lepší poznal, nežli znáš.
|
---|
[4] |
Přistúpím k artikuluom. Na první artikul, na čem pravé kfesťanstvo záleží,
|
---|
[5] |
odpovídáš, že jiného základu kfesfanstvu nevieš krom pána Krista aneb jeho Zivot
|
---|
[6] |
útrpný, podle onoho písma I. Corinth 3.: „Fundamentum aliud nemo“ sc. Kdybych
|
---|
[7] |
otázal se, který jest krunt neb základ křesťanuov, tak by mohl odpověděti; ale
|
---|
[8] |
o jiném jest artikul, neb o pravém křesťanstvu, t. na čem jest záležící pravé kře-
|
---|
[9] |
sťanstvo. Toť by užitečnější bylo znáti, aby lid uměl učiti, nežli klevetati o jiných
|
---|
[10] |
s některými. Nežli mi ten artikul trefíš, mnoho vody uteče.
|
---|
[11] |
Na druhý artikul, které jest pravé pokání, odpověď tvá: samo to slovo po-
|
---|
[12] |
kání ukazuje, neb pokání jako by řekl lkání, želenie neb plakání, totiž na hříchy,
|
---|
[13] |
a k tomu písma vše postrannie vedeš. Zle by tak pokání založil na pláči, na postu
|
---|
[14] |
a na almužně sc. Řekové puevovoio, poenitentia, a Erasmus, jenZ v textu feckfm je
|
---|
[15] |
zběhlý, to slovo vykládá resipiscentia, a dobře sc. O Ninivitskych kajících zle do-
|
---|
[16] |
vodíš. Takť jest, byli sou kající, pán Kristus sám praví, ale ne z toho, což ty pravíš,
|
---|
[17] |
že by se od zlé cesty odvrátili. Tak my v postě odvrácení od zlého činíme, a k tomu
|
---|
[18] |
lid po masapustě [sic] vedeme. I nebývá nic pravého a stálého při nás, vzdy se po-
|
---|
[19] |
kúšíme a zase odpadáme. Však napřed dí o nich písmo Jonae 3.: „Et crediderunt
|
---|
[20] |
viri Ninivitae in Dominum“. A na ta slova divus Jeronymus: „Oredidit Ninive, et
|
---|
[21] |
Israel incredulus perseverat“. Potom doleji vyhlásili puost a oblekli se v žíně oc.
|
---|
[22] |
a obrátil se jeden každý z cesty své zlé. Vidíš, že neznáš o pravém pokání nic.
|
---|
[23] |
A že sú se obrátili od cesty zlé, to již skutkové viery sú. A postili se, volali,
|
---|
[24] |
v žíniech byli oc: to sü arma et auxilia poenitentium, neb almuZen dání oc. Nabu-
|
---|
[25] |
chodonozor pro almużny kajicim nebyl jest, ani zákonníci skrze ono date elemosinam
|
---|
[26] |
oc, neb tu domnéní (Kristus pán mluví) zákonníkuov, jenž skrze almužny dání všeho
|
---|
[27] |
čisti chtěli býti. Erasmus mó paraphrases na to, čti o Achabovi, Ze se ponizil, ale
|
---|
[28] |
v pokání tím nebyl. Čti 3. Reg. 16.: „Fecit Achab filius Amri malum in conspectu
|
---|
[29] |
Domini super omnes, qui fuerunt ante eum“. Et III. Reg. 21.: ,Non fuit alter talis
|
---|
[30] |
sicut Achab“ oc. O Magdaleně kající jisté jest, ale ne proto, že plakala a jiné
|
---|
[31] |
činila věci, ale že velmi milovala Pána a uvěřila v něho, jenž [sic] milování bez viery
|
---|
[32] |
nikdá není. Zase zákonník nemiloval a neuvěřil, i proto nic jemu nebylo odpuštěno.
|
---|
[33] |
Na třetí artikul, která jest viera pravá k spasení, odpovídáš jako na jedné
|
---|
[34] |
noze. Athanasium de Trinitate přivodíš: však já netíži se, de Trinitate sancta
|
---|
[35] |
kterak držíš, ani o XII článcích viery ani o skutcích i řečiech Pána Krista, ani
|
---|
[36] |
kterak de Eucaristia smýšlíš oc, nez která jest viera pravá k spasení? Toto všecko,
|
---|
[37] |
cos odpověděl, muože i zatracenec vyznávati. Otiež se najhoršieho, chyba jedné žida,
|
---|
[38] |
pohana neb Turka, co o svaté Trojici drží, die tak, jako si ty napsal; též článkuov
|
---|
[39] |
dvanácte viery vyzná, také i co pán Kristus mluvil jest, činil i ustanovil, a že jest
|
---|