EN | ES |

Facsimile Lines

821


< Page >

[1]
344 A. XXIX. Dopisy o rozdílech ve víře

[2]
bylo modl neb bohuov? Jako sv. Pavel Phil. 3. : Guorum Deus venter est,
[3]
břichuom svým slouží a zřízení dobré církve, svaté matky své, na památku postu
[4]
Kristova i jeho umučení nevinného pro svá břicha ruší.

[5]
Již pak buď kto koli, i kněz Tomáš; ale o něm toho nesmyslím ani při-
[6]
jímám, neb se v řeči nesrovnáváte. On pravil mi, že maje na pomoc pana Salavu,
[7]
pana puorghrabí, muže rozumné, jenž snad viece sobě vážili ten čas svatý, než ty,
[8]
kněz sa, pána s jeho dvořany odved, že viece nejedli mastného. Poněvadž pán tak
[9]
brzo dobrému zřízení povolil a faráře svého uposlechl, pomahajž mu pán Buoh
[10]
i v jiným. Ó kdybychom my kněží kněžsky živi byli, v dobrym pořádku stáli, však
[11]
by i páni v dobrým byli nás poslušni! Než vidúce nás, a my, jak chcem, tak děláme,
[12]
an z nás každý biskupem, papežem, děkanem, an se nám ono líbí, ono nelíbí, tak
[13]
také ze všech svých řáduov panských vystupují. Není potřebí na Římské biskupy
[14]
okazovati, že rozptýleli církev, že sou zvlčeli; všeho doma dosti máme. Opět
[15]
o tvých parochiáních že by někto smyslil lež, by v postě pekli koláče s máslem:
[16]
proč mi převracíš písmo ? Však sem tak nenapsal, by koláče pekli, ale že
[17]
kolací sobě dělají, neb štiku podpustili sobě máslem. Při tom byl nějaký Habrský,
[18]
jemuž se u nás diví, že jest jedl, a od nds Rych. A pravíš, moji, (nevím kteří),
[19]
když sou tak moudří, aby pověděli, kteří sou pokrmové postní. Uštipuješ rovně jako
[20]
ivuoj velebnf doktor Luther. Znamenaj sám svá müdrost aneb rozuom svého psaní:
[21]
napřed, abych s žádným neradě se, sám na tvé psaní dal odpověď, napomínáš ,
[22]
a teď pak pravíš, aby moji odpověděli, ježto o nich nevím, jakž to jednostajně
[23]
v jednom listu nepíšeš aneb nesmyslíš. Ale nic divného, neb se tomu naučíš od svého
[24]
doktora. Kolikrát on již sobě sám klamařuov nadal! Věz, žeť nížeji na to odpovím.

[25]
O neděli svaté dotýkáš, pravě, že bylo k večeru, kdys jel na Vlašim, a žes
[26]
téměř celú noc jell Ba mnohý aby měl tolikéž vzíti, šel by pěšky několik nocí.
[27]
Jitro a večer jest den jeden. Ale co ty tak čistě pána Boha zděláš, ráno v neděli
[28]
svatü nejezdč než k večeru, ješto snad pán Buoh tak k večeru nešetří. Pri tom
[29]
pravíš, kto viec zhřeší, ty-li, že si jel v nedčli tam, či my jdouc na posvícení pro
[30]
jídlo, a že tudy příčinů naší k vopilstvi, k hrdm oc sejdd se. Moudrý hloupě ne-
[31]
propoví. Jáť na posvícení pro jídlo nejdu; zdaž doma nemám co jísti? Již bych
[32]
mûdrost okézal, a své také k tomu přidržím, aby v neděli svatü na posvícení pro
[33]
jídlo nechodili, leč pro slovo boží, kdyby doma neměli, a některém i neposluhoval,
[34]
kteří ne ke mši svaté, ale do krčem šli. Tu máš ode mne odpověď! K jiným víš-[1]i
[35]
co, mluov, à odpovédít také. My pro jídlo, a ty pro peníze, aby vzal, jakož praví,
[36]
na padesáte kop. Dobrý řemeslo! Však ta již leta sou, že řemeslník nemuož se jedním
[37]
řemeslem uživiti, ale onoho i onoho hledí. Nu již s pomocí boží, maje vieru silnú
[38]
a naději k němu, že mi pomuož, aby mudráci poznali, že také pán Buoh s prostnými
[39]
a neumělými rozmlúvání své , a Ze jich neopusti, zvlášť když v jeho při pracují.


Text viewFacsimile