[1] |
|
---|
[2] |
v peci bývá, umí jiného voZehem hledati^, a scriptura praví: ,Omnis secundum se
|
---|
[3] |
ipsum alterum existimat". PoloZils, abych neodchâzeje k svÿm nadymaëuom, sém
|
---|
[4] |
odepsal z písma svatého na tvé psaní: věřím pánu Bohu, Ze jakož prvé dá mi pomoc
|
---|
[5] |
svú, žeť podle sprostnosti své a neumění mého odpíši. A jaký by rozuom muoj byl,
|
---|
[6] |
abych cizí umění nebo rozuom bral na se, a tobě neb i jinému měl psáti to, což
|
---|
[7] |
by ve mně nebylo, aneb seč bych býti nemohl, ano písmo svaté v cizím oděvu chlu-
|
---|
[8] |
biti se zhajuje, takéž i mně cizím uměním chlubiti se slušné nebylo by. Leč se do-
|
---|
[9] |
mníváš tudy, že sem v posté*) psal a s hod snad třetí týden**) teprv poslal: neměl
|
---|
[10] |
sem po kom jistým poslati, a naši formané tehdáž nejezdili, i nepilil sem poslati,
|
---|
[11] |
až by mi se někto nahodil jistý. Zdaž potřebí bylo kvapiti? Ale napsals, žetě ozná-
|
---|
[12] |
meno: opět opětuji, ktožkoli praví, že v svú hlavu klamá; a ještě pravím, jaký
|
---|
[13] |
rozuom muoj byl by, abych takovú věc učinil? A já listu žádnému sem neukázal,
|
---|
[14] |
až sem jej poslal; než exemplář sem okázal, proto žes mě potupil. Psalt sem otázku
|
---|
[15] |
bratrskü najprve, co sem o tobě slyšel; neb to za dobré býti mám, o bratru co se
|
---|
[16] |
slyší, nerozprávěti, ale zeptati se, tak-li jest. Což pak teď píši, žádnému sem ne-
|
---|
[17] |
ukázal, ani četl, dokudž by tobě posláno nebylo, i toho, cos mi psal; již pak věř,
|
---|
[18] |
neb nech. Jáť mohu řieci s apoštolem: Scit Deus, quod non mentior 9c.
|
---|
[19] |
Pravíš v psaní mém byti mnohd jalovost: jistě žeť já také v psaních tvých
|
---|
[20] |
velkého vomastku nečiji. A že se nadymačuov mých (o nichž já nevím), poznav
|
---|
[21] |
v psaní umělost jich, nebojíš: rád bych věděl, na.koho máš domnění; žádného, ani
|
---|
[22] |
mně není třeba báti se, jedné buď spravedlivý, pána Boha se boj, neuskodit Zédnÿ,
|
---|
[23] |
neb pán Buoh bude tě ostříhati.
|
---|
[24] |
O písmu a o čtení svatém píšeš, přivozuje svatého Jeronyma, kterak jest ne-
|
---|
[25] |
bezpečné kázati, aby snad místo čtení Kristova nekázal čtení člověčieho: tak jest,
|
---|
[26] |
žeť nebezpečné jest kázati slovo boží; a protož čteme in prologo Jeronymi super
|
---|
[27] |
beatum Marcum, že svatý Marek palec sobě uťal, aby za nehodného toho úřadu
|
---|
[28] |
jmien byl; protož slovo boží [s] strachem a s bázní kázáno býti má. A z řeči svatého
|
---|
[29] |
Jeronyma béřeš, že kazatel neb pastýř nazvaný má čtení svaté v sobě duchem božím
|
---|
[30] |
napsané, ne na sexterníku, což sú lidé sepsali, z čehož bývá čtení lidské i rozuom
|
---|
[31] |
zlý. Sepsání lidského teež jako já aneb někto jiný nepotřebuješi [sic]; přihlídni k sobě,
|
---|
[32] |
lečs učenější než svatý Pavel, který se v třetím nebi učil, ducha svatého měl, a proto
|
---|
[33] |
čítal knihy a učil se, neb takto napsal ad Timoth. 29: „Affer libros“. Hle! dí
|
---|
[34] |
libros in plurali, mohly snad byti i sexterny, neb s téZkem tak vázali knihy tehdáž
|
---|
[35] |
jako nyní. A zdaž svatý Timotheus, svatý Titus, neměli ducha svatého, učitele věr-
|
---|
[36] |
ného? Avšak svatý Pavel I. Timoth. 4. Tit. primo napominal jich, aby pilni byli
|
---|
[37] |
čítání a učení, muož býti i na sexternich. A zdaż i ty sexternikuov nemáš? Mám
|
---|
[38] |
za to, že jich ještě viece máš, než já. A jenž mě vzdy za sexterníka máš, dověře
|
---|
[39] |
*) Roku 1528 byl püst od 26. ünora do 11. dubna. **) Mezi 26. dubnem a 3. květnem.
|
---|
[40] |
43*
|
---|