EN | ES |

Facsimile Lines

821


< Page >

[1]
# roku 1528. 339

[2]
v peci bývá, umí jiného voZehem hledati^, a scriptura praví: ,Omnis secundum se
[3]
ipsum alterum existimat". PoloZils, abych neodchâzeje k svÿm nadymaëuom, sém
[4]
odepsal z písma svatého na tvé psaní: věřím pánu Bohu, Ze jakož prvé mi pomoc
[5]
svú, žeť podle sprostnosti své a neumění mého odpíši. A jaký by rozuom muoj byl,
[6]
abych cizí umění nebo rozuom bral na se, a tobě neb i jinému měl psáti to, což
[7]
by ve mně nebylo, aneb seč bych býti nemohl, ano písmo svaté v cizím oděvu chlu-
[8]
biti se zhajuje, takéž i mně cizím uměním chlubiti se slušné nebylo by. Leč se do-
[9]
mníváš tudy, že sem v posté*) psal a s hod snad třetí týden**) teprv poslal: neměl
[10]
sem po kom jistým poslati, a naši formané tehdáž nejezdili, i nepilil sem poslati,
[11]
by mi se někto nahodil jistý. Zdaž potřebí bylo kvapiti? Ale napsals, žetě ozná-
[12]
meno: opět opětuji, ktožkoli praví, že v svú hlavu klamá; a ještě pravím, jaký
[13]
rozuom muoj byl by, abych takovú věc učinil? A listu žádnému sem neukázal,
[14]
sem jej poslal; než exemplář sem okázal, proto žes potupil. Psalt sem otázku
[15]
bratrskü najprve, co sem o tobě slyšel; neb to za dobré býti mám, o bratru co se
[16]
slyší, nerozprávěti, ale zeptati se, tak-li jest. Což pak teď píši, žádnému sem ne-
[17]
ukázal, ani četl, dokudž by tobě posláno nebylo, i toho, cos mi psal; již pak věř,
[18]
neb nech. Jáť mohu řieci s apoštolem: Scit Deus, quod non mentior 9c.

[19]
Pravíš v psaní mém byti mnohd jalovost: jistě žeť také v psaních tvých
[20]
velkého vomastku nečiji. A že se nadymačuov mých (o nichž nevím), poznav
[21]
v psaní umělost jich, nebojíš: rád bych věděl, na.koho máš domnění; žádného, ani
[22]
mně není třeba báti se, jedné buď spravedlivý, pána Boha se boj, neuskodit Zédnÿ,
[23]
neb pán Buoh bude ostříhati.

[24]
O písmu a o čtení svatém píšeš, přivozuje svatého Jeronyma, kterak jest ne-
[25]
bezpečné kázati, aby snad místo čtení Kristova nekázal čtení člověčieho: tak jest,
[26]
žeť nebezpečné jest kázati slovo boží; a protož čteme in prologo Jeronymi super
[27]
beatum Marcum, že svatý Marek palec sobě uťal, aby za nehodného toho úřadu
[28]
jmien byl; protož slovo boží [s] strachem a s bázní kázáno býti . A z řeči svatého
[29]
Jeronyma béřeš, že kazatel neb pastýř nazvaný čtení svaté v sobě duchem božím
[30]
napsané, ne na sexterníku, což lidé sepsali, z čehož bývá čtení lidské i rozuom
[31]
zlý. Sepsání lidského teež jako aneb někto jiný nepotřebuješi [sic]; přihlídni k sobě,
[32]
lečs učenější než svatý Pavel, který se v třetím nebi učil, ducha svatého měl, a proto
[33]
čítal knihy a učil se, neb takto napsal ad Timoth. 29: Affer libros. Hle!
[34]
libros in plurali, mohly snad byti i sexterny, neb s téZkem tak vázali knihy tehdáž
[35]
jako nyní. A zdaž svatý Timotheus, svatý Titus, neměli ducha svatého, učitele věr-
[36]
ného? Avšak svatý Pavel I. Timoth. 4. Tit. primo napominal jich, aby pilni byli
[37]
čítání a učení, muož býti i na sexternich. A zdaż i ty sexternikuov nemáš? Mám
[38]
za to, že jich ještě viece máš, než . A jenž vzdy za sexterníka máš, dověře

[39]
*) Roku 1528 byl püst od 26. ünora do 11. dubna. **) Mezi 26. dubnem a 3. květnem.

[40]
43*


Text viewFacsimile