EN | ES |

Facsimile view

821


< Page >

# roku 1528. 339

v peci bývá, umí jiného voZehem hledati^, a scriptura praví: ,Omnis secundum se ipsum alterum existimat". PoloZils, abych neodchâzeje k svÿm nadymaëuom, sém odepsal z písma svatého na tvé psaní: věřím pánu Bohu, Ze jakož prvé mi pomoc svú, žeť podle sprostnosti své a neumění mého odpíši. A jaký by rozuom muoj byl, abych cizí umění nebo rozuom bral na se, a tobě neb i jinému měl psáti to, což by ve mně nebylo, aneb seč bych býti nemohl, ano písmo svaté v cizím oděvu chlu- biti se zhajuje, takéž i mně cizím uměním chlubiti se slušné nebylo by. Leč se do- mníváš tudy, že sem v posté*) psal a s hod snad třetí týden**) teprv poslal: neměl sem po kom jistým poslati, a naši formané tehdáž nejezdili, i nepilil sem poslati, by mi se někto nahodil jistý. Zdaž potřebí bylo kvapiti? Ale napsals, žetě ozná- meno: opět opětuji, ktožkoli praví, že v svú hlavu klamá; a ještě pravím, jaký rozuom muoj byl by, abych takovú věc učinil? A listu žádnému sem neukázal, sem jej poslal; než exemplář sem okázal, proto žes potupil. Psalt sem otázku bratrskü najprve, co sem o tobě slyšel; neb to za dobré býti mám, o bratru co se slyší, nerozprávěti, ale zeptati se, tak-li jest. Což pak teď píši, žádnému sem ne- ukázal, ani četl, dokudž by tobě posláno nebylo, i toho, cos mi psal; již pak věř, neb nech. Jáť mohu řieci s apoštolem: Scit Deus, quod non mentior 9c.

Pravíš v psaní mém byti mnohd jalovost: jistě žeť také v psaních tvých velkého vomastku nečiji. A že se nadymačuov mých (o nichž nevím), poznav v psaní umělost jich, nebojíš: rád bych věděl, na.koho máš domnění; žádného, ani mně není třeba báti se, jedné buď spravedlivý, pána Boha se boj, neuskodit Zédnÿ, neb pán Buoh bude ostříhati.

O písmu a o čtení svatém píšeš, přivozuje svatého Jeronyma, kterak jest ne- bezpečné kázati, aby snad místo čtení Kristova nekázal čtení člověčieho: tak jest, žeť nebezpečné jest kázati slovo boží; a protož čteme in prologo Jeronymi super beatum Marcum, že svatý Marek palec sobě uťal, aby za nehodného toho úřadu jmien byl; protož slovo boží [s] strachem a s bázní kázáno býti . A z řeči svatého Jeronyma béřeš, že kazatel neb pastýř nazvaný čtení svaté v sobě duchem božím napsané, ne na sexterníku, což lidé sepsali, z čehož bývá čtení lidské i rozuom zlý. Sepsání lidského teež jako aneb někto jiný nepotřebuješi [sic]; přihlídni k sobě, lečs učenější než svatý Pavel, který se v třetím nebi učil, ducha svatého měl, a proto čítal knihy a učil se, neb takto napsal ad Timoth. 29: Affer libros. Hle! libros in plurali, mohly snad byti i sexterny, neb s téZkem tak vázali knihy tehdáž jako nyní. A zdaž svatý Timotheus, svatý Titus, neměli ducha svatého, učitele věr- ného? Avšak svatý Pavel I. Timoth. 4. Tit. primo napominal jich, aby pilni byli čítání a učení, muož býti i na sexternich. A zdaż i ty sexternikuov nemáš? Mám za to, že jich ještě viece máš, než . A jenž vzdy za sexterníka máš, dověře

*) Roku 1528 byl püst od 26. ünora do 11. dubna. **) Mezi 26. dubnem a 3. květnem.

43*



Text viewManuscript line view