EN | ES |

Facsimile Lines

821


< Page >

[1]
338 A. XXIX. Dopisy o rozdílech ve víře

[2]
můúdří tvojí, nechzt povédí, kteří pokrmové mají v postě jedeni býti. Na rybách
[3]
nestojí puost, jichžto mnozí celý puost neokusí, a jiní rozkoš z tučnosti jich nad
[4]
maso mají oc.

[5]
O neděli svaté zpomínáš, kdež sem jízdu měl na Vlaším: nic, mám za to,
[6]
nezhřešil sem. Tak jest, k večeru bylo, jel sem, a téměř celü noc. Kto viece zhřeší,
[7]
já-li čili vy, v neděli na posvícení pro jídlo chodiece, kdež lidem mnoho zlého při-
[8]
chodí, buď opilstva, her, vražd, prázdnění oc, a to knóżsku pfitini na to sejdü se.
[9]
By tvoji četli Hieronymum, kdež o neděli svaté píše in epitaphio Paulae, nikdá by
[10]
mne z toho nevinili.

[11]
Již měj na tom dosti, nemohl sem pro krátkost času psáti viece. Než od-
[12]
pověz mi na tyto artikule, a to z písma svatého. sem tobě odepsal. Vale. Ex
[13]
Broda Alem. f. IIII. in vigilia Ascensionis Jesu Christi.

[14]
Na čem pravé záleží křesfťanstvo ?

[15]
Které pravé jest pokání?

[16]
Která viera pravá k spasení?

[17]
Kteří hříchové najvětší ?

[18]
Která přikázání boží křesťanuom vydána?

[19]
K čemu jest ustanoveno tělo a krev pána Krista?

[20]
Kteří pokrmové postní a puost křesťanský ?

[21]
Presbyter Johannes.

[22]
Sacerdoti Simoni, plebano Habrensi, fratri in domino dilecto.

[23]
5.
[24]
Farář Habrský kněz Šimon kárá kněze Jana v příčině činění nových rozdílů ve víře, útočí
[25]
na M. Luthera a vykládá předložených mu sedm otázek.
[26]
Bez data (1528 ?)

[27]
Otci v Kristu milému, knězi Janovi, faráři Brodu Německého, kněz Šimon,
[28]
farář Habrský, pozdravení mnohé vzkazuje. V psaní svém jistě velmi pochybuješ.
[29]
Pravís, že tobě, což psal sem, od koho to mám, oznámeno jest: i zleť jest ozná-
[30]
meno, ktožkoli praví na kohokoli, v svú hlavu klamá. Abych od koho měl řeč-
[31]
níkem býti, aneb někto tobě, zastíraje se mnû, pséti by měl, zle se domníváš, a ne-
[32]
dobře mne ošemetným (jímž sem nikdá nebyl) býti pravíš. A kdež si mi jeden mezi
[33]
jinými artikuli vydal tento, abych pověděl, kteří sou najvětší hříchové: rozvažiž
[34]
sobě, jaký jest to hřích, že beze všeho zavinnění potupuješ a ošemetný mi dáváš.
[35]
Zda nepomníš, co Pán přikazuje Math. 4.: Nolite condemnare et non condemnabi-
[36]
mini. A kdeżt sem Timothea a Daniele, muže svaté, proti potupovánie mladosti
[37]
přivedl: v této věci abych se neučil na nich, velíš, že v nich při trestání byla sim-
[38]
plicitas columbina, ale ve mně že jest simulatio. Slychal sem jak živ přísloví: Kto


Text viewFacsimile