EN | ES |

Facsimile view

821


< Page >

338 A. XXIX. Dopisy o rozdílech ve víře

můúdří tvojí, nechzt povédí, kteří pokrmové mají v postě jedeni býti. Na rybách nestojí puost, jichžto mnozí celý puost neokusí, a jiní rozkoš z tučnosti jich nad maso mají oc.

O neděli svaté zpomínáš, kdež sem jízdu měl na Vlaším: nic, mám za to, nezhřešil sem. Tak jest, k večeru bylo, jel sem, a téměř celü noc. Kto viece zhřeší, já-li čili vy, v neděli na posvícení pro jídlo chodiece, kdež lidem mnoho zlého při- chodí, buď opilstva, her, vražd, prázdnění oc, a to knóżsku pfitini na to sejdü se. By tvoji četli Hieronymum, kdež o neděli svaté píše in epitaphio Paulae, nikdá by mne z toho nevinili.

Již měj na tom dosti, nemohl sem pro krátkost času psáti viece. Než od- pověz mi na tyto artikule, a to z písma svatého. sem tobě odepsal. Vale. Ex Broda Alem. f. IIII. in vigilia Ascensionis Jesu Christi.

Na čem pravé záleží křesfťanstvo ?

Které pravé jest pokání?

Která viera pravá k spasení?

Kteří hříchové najvětší ?

Která přikázání boží křesťanuom vydána?

K čemu jest ustanoveno tělo a krev pána Krista?

Kteří pokrmové postní a puost křesťanský ?

Presbyter Johannes.

Sacerdoti Simoni, plebano Habrensi, fratri in domino dilecto.

5. Farář Habrský kněz Šimon kárá kněze Jana v příčině činění nových rozdílů ve víře, útočí na M. Luthera a vykládá předložených mu sedm otázek. Bez data (1528 ?)

Otci v Kristu milému, knězi Janovi, faráři Brodu Německého, kněz Šimon, farář Habrský, pozdravení mnohé vzkazuje. V psaní svém jistě velmi pochybuješ. Pravís, že tobě, což psal sem, od koho to mám, oznámeno jest: i zleť jest ozná- meno, ktožkoli praví na kohokoli, v svú hlavu klamá. Abych od koho měl řeč- níkem býti, aneb někto tobě, zastíraje se mnû, pséti by měl, zle se domníváš, a ne- dobře mne ošemetným (jímž sem nikdá nebyl) býti pravíš. A kdež si mi jeden mezi jinými artikuli vydal tento, abych pověděl, kteří sou najvětší hříchové: rozvažiž sobě, jaký jest to hřích, že beze všeho zavinnění potupuješ a ošemetný mi dáváš. Zda nepomníš, co Pán přikazuje Math. 4.: Nolite condemnare et non condemnabi- mini. A kdeżt sem Timothea a Daniele, muže svaté, proti potupovánie mladosti přivedl: v této věci abych se neučil na nich, velíš, že v nich při trestání byla sim- plicitas columbina, ale ve mně že jest simulatio. Slychal sem jak živ přísloví: Kto



Text viewManuscript line view