EN | ES |

Facsimile Lines

821


< Page >

[1]
2 roku 1528. 335

[2]
dovozuje. Mám za to, že o tom jeho spisové tebe tajní nejsou oc. A kterak muożeś
[3]
řieci podle toho Jeremiáše, že by ten kněz Zikmund to ustanovil: však jinde
[4]
v křesťanství po zemiech po krajinách bylo vystavováno sacramentum venerabile
[5]
v monstranci. Muož býti, že jest v Praze tehdáž začal to; ale aby v křesťanství od
[6]
něho bylo ustaveno, nezdá mi se. KtoZ pak koli ustanovil ten řád, poněvadž ti,
[7]
kteréž máme za svaté, jako kněz Jan Bechynka, kněz Matúš Suchan, kněz Martin
[8]
Vodička, jehož sám jmenuješ svatým, řka svaté paměti, kněz Martin, i jiní také
[9]
o něm dobré svědomí vydávají, to drželi, písmy svatými tvrdili, pročež bych toho
[10]
obával se činiti?

[11]
Ještě o Lutherovi toto povím, že jest muož krve, tělesný a hance vymyšlený.
[12]
Kto neumí haněti blížnieho svého, čti Luthera, zvláště: Contra regem Angliae. A jaký
[13]
jeho prospěch? Teď jeho ovoce, tento čas postní i v pátky svaté maso jedí, znovu
[14]
se křtí, kněžstvo se žení, a tak, co jest tělu libo, to činí, neděle svaté sobě ne-
[15]
váží, jakož i ty v neděli jel si k pánu na Vlašim pro léčení těl. Tuť by trestal
[16]
kněz Martin dobré paměti Vodička. Chudému člověku platí, že by se zavrh při-
[17]
kázáním božím: pomni, aby den sváteční sc. Rozvaž sobě, muoj kněže Jene, věrně
[18]
traktát De captivitate Babylonica! Kto je jediné z svatých doktoruov takovým
[19]
štrychem šel, jako jde Luther? V psaní jeho žádná pietas, než zlost veliká nalézá
[20]
se, a toť není z Ducha svatého. A kdež pak při konci napomínáš , abych nespo-
[21]
léhaje na těch dormi secure sexterních, čítal zákon boží, doktory svaté: v to sem
[22]
se dal, a vděčen sem toho napomenutí, že ještě pilnější budu než prvé. A tomuto
[23]
prodlúžení mému odpusť, i bez kyselosti (jakož sem přijal) přijmi. Vale.

[24]
Sacerdos Simon.

[25]
4.

[26]
Farář Jan v Brodě Německém knězi Šimonovi v Habru: brání se proti nařknutí v příčině
[27]
oběti pána Krista, držení postu, neděle svěcení, i předkládá mu některé otázky k zodpoví-
[28]
dání výkladem z písma svatého.

[29]
Ve středu před Nanebevstoupením (20. května 1528 ?)

[30]
Salutem dicit. Byl sem již na tvuoj list, knéze Simone, zapomenul; potom
[31]
uhlédav jej, zpomenul sem nebýti odepsání tobě naň. Znám, odkud to béřeš naskrze
[32]
prvo, domyslil sem se z prvnieho ke mně psaní, že z jiných máš; ale již všecko
[33]
oznámeno mám, proč se у to dáváš a jiným dopouštíš se pod tebú zastierati, jenz
[34]
zjevně nesmějí od sebe sami psáti ke mně. Řečníkem brzo za jiné si, měl by ještě
[35]
v tom zvláště pomléeti, ano písmo jest Eccl. 32: ,Mluov mládenée, jestliZe jest tvá
[36]
potřeba, ledva dvakrát otázán sa; vidíš-li; bylo-li by co samému potřebí, teprv
[37]
mél by mluviti. Timothea a Daniele předkládáš ku příkladu: v této věci neuč
[38]
na těch svatých. Tuto lest a pokútnost neupřímá jest, oni pak Ducha svatého a tak


Text viewFacsimile