EN | ES |

Facsimile view

821


< Page >

2 roku 1528. 335

dovozuje. Mám za to, že o tom jeho spisové tebe tajní nejsou oc. A kterak muożeś řieci podle toho Jeremiáše, že by ten kněz Zikmund to ustanovil: však jinde v křesťanství po zemiech po krajinách bylo vystavováno sacramentum venerabile v monstranci. Muož býti, že jest v Praze tehdáž začal to; ale aby v křesťanství od něho bylo ustaveno, nezdá mi se. KtoZ pak koli ustanovil ten řád, poněvadž ti, kteréž máme za svaté, jako kněz Jan Bechynka, kněz Matúš Suchan, kněz Martin Vodička, jehož sám jmenuješ svatým, řka svaté paměti, kněz Martin, i jiní také o něm dobré svědomí vydávají, to drželi, písmy svatými tvrdili, pročež bych toho obával se činiti?

Ještě o Lutherovi toto povím, že jest muož krve, tělesný a hance vymyšlený. Kto neumí haněti blížnieho svého, čti Luthera, zvláště: Contra regem Angliae. A jaký jeho prospěch? Teď jeho ovoce, tento čas postní i v pátky svaté maso jedí, znovu se křtí, kněžstvo se žení, a tak, co jest tělu libo, to činí, neděle svaté sobě ne- váží, jakož i ty v neděli jel si k pánu na Vlašim pro léčení těl. Tuť by trestal kněz Martin dobré paměti Vodička. Chudému člověku platí, že by se zavrh při- kázáním božím: pomni, aby den sváteční sc. Rozvaž sobě, muoj kněže Jene, věrně traktát De captivitate Babylonica! Kto je jediné z svatých doktoruov takovým štrychem šel, jako jde Luther? V psaní jeho žádná pietas, než zlost veliká nalézá se, a toť není z Ducha svatého. A kdež pak při konci napomínáš , abych nespo- léhaje na těch dormi secure sexterních, čítal zákon boží, doktory svaté: v to sem se dal, a vděčen sem toho napomenutí, že ještě pilnější budu než prvé. A tomuto prodlúžení mému odpusť, i bez kyselosti (jakož sem přijal) přijmi. Vale.

Sacerdos Simon.

4.

Farář Jan v Brodě Německém knězi Šimonovi v Habru: brání se proti nařknutí v příčině oběti pána Krista, držení postu, neděle svěcení, i předkládá mu některé otázky k zodpoví- dání výkladem z písma svatého.

Ve středu před Nanebevstoupením (20. května 1528 ?)

Salutem dicit. Byl sem již na tvuoj list, knéze Simone, zapomenul; potom uhlédav jej, zpomenul sem nebýti odepsání tobě naň. Znám, odkud to béřeš naskrze prvo, domyslil sem se z prvnieho ke mně psaní, že z jiných máš; ale již všecko oznámeno mám, proč se у to dáváš a jiným dopouštíš se pod tebú zastierati, jenz zjevně nesmějí od sebe sami psáti ke mně. Řečníkem brzo za jiné si, měl by ještě v tom zvláště pomléeti, ano písmo jest Eccl. 32: ,Mluov mládenée, jestliZe jest tvá potřeba, ledva dvakrát otázán sa; vidíš-li; bylo-li by co samému potřebí, teprv mél by mluviti. Timothea a Daniele předkládáš ku příkladu: v této věci neuč na těch svatých. Tuto lest a pokútnost neupřímá jest, oni pak Ducha svatého a tak



Text viewManuscript line view