[1] |
334 A. XXIX. Dopisy o rozdílech ve víře
|
---|
[2] |
vere fungitur, qui id, quod Christus fecit, imitatur, et sacrificium verum et plenum
|
---|
[3] |
tunc offert in ecclesia Deo Patri, si sic incipiat offere secundum quod Christum videat
|
---|
[4] |
obtulisse“. Toť hle, jakož mne napomínáš, abych doktory svaté četl, v nich nalézám
|
---|
[5] |
proti tobě, jenž na kázánie (jakož o tobě praví a odporu si mi nenapsal, neb tak
|
---|
[6] |
jest) říkáš: Tělo boží není oběť. Však i sanctus Crysostomus, přečti sobě, nazývá
|
---|
[7] |
obětí. By ty nechal mudrování a držel se předkuov našich v křesťanského nábo-
|
---|
[8] |
ženství zvyklosti! Sám pohleď; mluvíváš proti doktoruom svatým a jimi se chlubíš,
|
---|
[9] |
a já že bych na dormi secure sexterny spoleh. V nich věz, totiž v doktořích
|
---|
[10] |
svatých, že všecko proti vaší sektě lutheriánské nalézám, zvláště in Cypriano, Cry-
|
---|
[11] |
|
---|
[12] |
O vystavování těla božieho přesvatého, že bych tebe vinnil, píšeš, a pravíš,
|
---|
[13] |
Ze vystavuje$ v nedéli, v hody: já tebe tak daleko nevinním neb svědom nejsem
|
---|
[14] |
a u vás nebývám. Než což sem slyšel od lidí i od bratří našich, kterak tebe po-
|
---|
[15] |
mlúvají v tom i v jiným, a chtěje zvédéti pravdu, i psalt sem; a protož viece toho
|
---|
[16] |
o tobě před sebú, by nevystavoval sacramentum, mluviti nedám oc. A kde pravíš,
|
---|
[17] |
že z řeči doktoruov svatých bázeň máš k vystavovánie, k processím: a proč k po-
|
---|
[18] |
zdvihovánie také při mši svaté báznivosti nemáš, však též tu i hříšní hledí? A že
|
---|
[19] |
bych já v tom proti doktoruom svatým mluvil: proti nim nemluvím, než mluvím
|
---|
[20] |
podle času; neb světí doktorové spravovali sú církev boží tak podle toho času,
|
---|
[21] |
a nynější kněžstvo věrné také podle času církev boží řídí. Píšeš při tom, že nějaký
|
---|
[22] |
Jeremiáš v sermoních svých napsal, že by nějaký bludný kněz Zigmund ustanovil
|
---|
[23] |
vystavování těla Páně: ustanovil ne bludný, ale věrný, neb potom teprv, jako tvé
|
---|
[24] |
psaní ukazuje, bludným učiněn jest, což že jest potom nevěrným učiněn.
|
---|
[25] |
Však též co jest ponajprv Luther de communione utriusque speciei psal, ne-
|
---|
[26] |
haní sé, ale Ze se pfevrhl. A to chtël netoliko z Némcuov, ale i z Cechuov vy-
|
---|
[27] |
vrátiti, kdyZ psal Prazanuom list, aby knéZstvem se nespravovali, nez aby sobé né-
|
---|
[28] |
koho vyvolili za kněze, jakož pak i osobu jim jmenoval. To podle zákona božieho,
|
---|
[29] |
aby laikové kněží volili a světili: jakož již tak činí na Moravě, že Matěj laik světí
|
---|
[30] |
učedníky Lutherovy na kněžství, Václava tobě známého, který byl v klášteře Vilí-
|
---|
[31] |
movským, světil; *) vornáty na kabáty dělají, jakož v jednom kabátě z vornátuov
|
---|
[32] |
přišel do Vilímova nějaký Hradecký. Pohlediž muoj kněže Jene, co vychází z těch
|
---|
[33] |
nových učiteluov, že se muož věrným stýskati. Ale musejí pohoršenie a bludové býti,
|
---|
[34] |
jedno aby byla ecclesia militans, druhé aby řeč Páně, kdy přijde syn člověka, zda-li
|
---|
[35] |
bude moci nalézti vieru na zemi, naplnila se.
|
---|
[36] |
A kde mi nějakého Jeremiáše přivozuješ: já tobě ne nějakého ale známého
|
---|
[37] |
tobě, mám za to, dobré a svaté paměti kněze Jana Bechynku připomenu, jenžto
|
---|
[38] |
o vystavovánie těla božieho i o procesí pěkně smýšlel a psal, zákonem božím také
|
---|
[39] |
*) Stalo se při shromáždění bratří Habrovanských v Routce 23. února 1528.
|
---|