EN | ES |

Facsimile Lines

821


< Page >

[1]
334 A. XXIX. Dopisy o rozdílech ve víře

[2]
vere fungitur, qui id, quod Christus fecit, imitatur, et sacrificium verum et plenum
[3]
tunc offert in ecclesia Deo Patri, si sic incipiat offere secundum quod Christum videat
[4]
obtulisse. Toť hle, jakož mne napomínáš, abych doktory svaté četl, v nich nalézám
[5]
proti tobě, jenž na kázánie (jakož o tobě praví a odporu si mi nenapsal, neb tak
[6]
jest) říkáš: Tělo boží není oběť. Však i sanctus Crysostomus, přečti sobě, nazývá
[7]
obětí. By ty nechal mudrování a držel se předkuov našich v křesťanského nábo-
[8]
ženství zvyklosti! Sám pohleď; mluvíváš proti doktoruom svatým a jimi se chlubíš,
[9]
a že bych na dormi secure sexterny spoleh. V nich věz, totiž v doktořích
[10]
svatých, že všecko proti vaší sektě lutheriánské nalézám, zvláště in Cypriano, Cry-
[11]
sostomo.

[12]
O vystavování těla božieho přesvatého, že bych tebe vinnil, píšeš, a pravíš,
[13]
Ze vystavuje$ v nedéli, v hody: tebe tak daleko nevinním neb svědom nejsem
[14]
a u vás nebývám. Než což sem slyšel od lidí i od bratří našich, kterak tebe po-
[15]
mlúvají v tom i v jiným, a chtěje zvédéti pravdu, i psalt sem; a protož viece toho
[16]
o tobě před sebú, by nevystavoval sacramentum, mluviti nedám oc. A kde pravíš,
[17]
že z řeči doktoruov svatých bázeň máš k vystavovánie, k processím: a proč k po-
[18]
zdvihovánie také při mši svaté báznivosti nemáš, však též tu i hříšní hledí? A že
[19]
bych v tom proti doktoruom svatým mluvil: proti nim nemluvím, než mluvím
[20]
podle času; neb světí doktorové spravovali církev boží tak podle toho času,
[21]
a nynější kněžstvo věrné také podle času církev boží řídí. Píšeš při tom, že nějaký
[22]
Jeremiáš v sermoních svých napsal, že by nějaký bludný kněz Zigmund ustanovil
[23]
vystavování těla Páně: ustanovil ne bludný, ale věrný, neb potom teprv, jako tvé
[24]
psaní ukazuje, bludným učiněn jest, což že jest potom nevěrným učiněn.

[25]
Však též co jest ponajprv Luther de communione utriusque speciei psal, ne-
[26]
haní , ale Ze se pfevrhl. A to chtël netoliko z Némcuov, ale i z Cechuov vy-
[27]
vrátiti, kdyZ psal Prazanuom list, aby knéZstvem se nespravovali, nez aby sobé -
[28]
koho vyvolili za kněze, jakož pak i osobu jim jmenoval. To podle zákona božieho,
[29]
aby laikové kněží volili a světili: jakož již tak činí na Moravě, že Matěj laik světí
[30]
učedníky Lutherovy na kněžství, Václava tobě známého, který byl v klášteře Vilí-
[31]
movským, světil; *) vornáty na kabáty dělají, jakož v jednom kabátě z vornátuov
[32]
přišel do Vilímova nějaký Hradecký. Pohlediž muoj kněže Jene, co vychází z těch
[33]
nových učiteluov, že se muož věrným stýskati. Ale musejí pohoršenie a bludové býti,
[34]
jedno aby byla ecclesia militans, druhé aby řeč Páně, kdy přijde syn člověka, zda-li
[35]
bude moci nalézti vieru na zemi, naplnila se.

[36]
A kde mi nějakého Jeremiáše přivozuješ: tobě ne nějakého ale známého
[37]
tobě, mám za to, dobré a svaté paměti kněze Jana Bechynku připomenu, jenžto
[38]
o vystavovánie těla božieho i o procesí pěkně smýšlel a psal, zákonem božím také

[39]
*) Stalo se při shromáždění bratří Habrovanských v Routce 23. února 1528.


Text viewFacsimile