EN | ES |

Facsimile Lines

821


< Page >

[1]
£ rokw 1528. 333

[2]
to mám, že po těch sloviech, jež vedeš proti mně, Joh. 15.: Kto zuostává ve mne
[3]
a v něm, oužitek přináší mnohý эс, шпойей poznati, že snad ještě jistější
[4]
kněžství bude než tvé; neb prospěchu tvého v Brodě žádného nevidím, ale ještě
[5]
mnohé zhoršení. Znamenaj, jakés pohoršení učinil na Lipnici na zámku, že je již
[6]
podál roznesli, žes s máslem jedl tento svatý čas postní. Tak jistě praví, žetě ozná-
[7]
meno a ty žes řekl: Co duom . Kéžs pomnčl na řeč svatého Pavla I. Cor.: 10:
[8]
Povolá-li kto vás z nevěrných k večeři a chcete jíti, všecko, co před vás bude polo-
[9]
ženo, jezte, nic se netížíce pro svědomí. Pakli by kto řekl: toto jest obětované
[10]
modlám, (jakož tobě praj řečeno jest, že jest s máslem), nechtějte jísti pro toho,
[11]
kto jest oznämil, a pro svédomi oc. A tvoji parochiani tento čas svatý kolací
[12]
s máslem sobě dělají, nemajíť z čeho děkovati, jako o mých pravíš, že by měli mi
[13]
co za zlé míti. Tak jest, kdyby bylo pravé to, což píšeš.

[14]
Mne trestceš, že se nevyptám na pravdu, ješto nerozprávěje, ptám se tebe,
[15]
tak-li jest, co lidé praví. Kéž sám vyptáš se na pravdu! Co mi píšeš za jistú věc,
[16]
jako toto, že toho ožralce varhaníka k sobě vnadím? To jest nepravá řeč; literáti sou
[17]
ho přivedli do kostela, ho neznal ani sem ho kdy viděl, tu v kostele ; také u mne
[18]
jest nebyl, chleba mého neviděl, a faru nevím, viděl-li je. To obtěžuješ, že on huda
[19]
ożraleuom i houd u mne ante sacramentum. Proč pak ty posluhuješ takovým hří-
[20]
šníkuom, vožralcuom, zlolajcuom, hrifuom, ukrutnikuom a snad i ruffianuom svym -
[21]
kaïstvim, a pak jdes ad sacramentum. Opèt pravis, že zamýšlím pouti a odpustky:
[22]
jistě měl by se uleknúti sám toho, což mi píšeš, že lživá ústa zabíjejí duši, vy ste
[23]
z otce ďábla sc, a doleji: když mluví, lež z sebe mluví, neb lhář jest a otec její.
[24]
Neb sem o odpustcích nic nemluvil, to jest štrych Římanuov. A bych pak co řekl,
[25]
(ale neřekl sem), co bych tím zhřešil? Nebude-li odpustkuov vin našich, nebudem
[26]
s pánem Bohem. A o pouti nic sem jinak nemluvil, než abych tu slavnost zvelebil, i že
[27]
jest patrocinium; co jinde hledáte, jinam na pouť, jako do Čihoště chodíte, to doma
[28]
máte; sejdětež se, neb týž pouť doma máte. A kdyby kněz Martin vstal z mrtvých,
[29]
že by trestal z neřádu: jistě, žefť by snad tobě neodpustil, že mi to jistotně
[30]
píšeš, čehož v mysli nebylo. Nerozeznals prvé, nežlis psal oc.

[31]
O oběti svaté těla Páně kterak držíš? Z řeči apoštolovy vyznáváš, že jednü
[32]
skrze smrt kříže obětován jest, a ne aby často obětoval sebe samého. Kto z věrných
[33]
mluvě o oběti přesvaté oltářní, jenž jest Kristus pán, drží a mluví, aby skrze smrt
[34]
opět podruhé obětoval se za nás? Ale tu oběť jednú obětovanú na kříži věrní kněží
[35]
při každé mši svaté připomínáním obětují, činíce to, co Kristus pán přikázal a na
[36]
poslední večeři učinil. A tak držím, jako svatý Cyprian de sacramento calicis
[37]
Dominici ad Cecilium napsal: Nam si Jhesus Christus Dominus et Deus noster
[38]
ipse est summus sacerdos Dei Patris, et sacrificium Deo Patri ipse primus obtulit,
[39]
at hoc fieri in sui commemorationem praecepit: utique ille sacerdos vice Christi


Text viewFacsimile