EN | ES |

Facsimile view

821


< Page >

£ rokw 1528. 333

to mám, že po těch sloviech, jež vedeš proti mně, Joh. 15.: Kto zuostává ve mne a v něm, oužitek přináší mnohý эс, шпойей poznati, že snad ještě jistější kněžství bude než tvé; neb prospěchu tvého v Brodě žádného nevidím, ale ještě mnohé zhoršení. Znamenaj, jakés pohoršení učinil na Lipnici na zámku, že je již podál roznesli, žes s máslem jedl tento svatý čas postní. Tak jistě praví, žetě ozná- meno a ty žes řekl: Co duom . Kéžs pomnčl na řeč svatého Pavla I. Cor.: 10: Povolá-li kto vás z nevěrných k večeři a chcete jíti, všecko, co před vás bude polo- ženo, jezte, nic se netížíce pro svědomí. Pakli by kto řekl: toto jest obětované modlám, (jakož tobě praj řečeno jest, že jest s máslem), nechtějte jísti pro toho, kto jest oznämil, a pro svédomi oc. A tvoji parochiani tento čas svatý kolací s máslem sobě dělají, nemajíť z čeho děkovati, jako o mých pravíš, že by měli mi co za zlé míti. Tak jest, kdyby bylo pravé to, což píšeš.

Mne trestceš, že se nevyptám na pravdu, ješto nerozprávěje, ptám se tebe, tak-li jest, co lidé praví. Kéž sám vyptáš se na pravdu! Co mi píšeš za jistú věc, jako toto, že toho ožralce varhaníka k sobě vnadím? To jest nepravá řeč; literáti sou ho přivedli do kostela, ho neznal ani sem ho kdy viděl, tu v kostele ; také u mne jest nebyl, chleba mého neviděl, a faru nevím, viděl-li je. To obtěžuješ, že on huda ożraleuom i houd u mne ante sacramentum. Proč pak ty posluhuješ takovým hří- šníkuom, vožralcuom, zlolajcuom, hrifuom, ukrutnikuom a snad i ruffianuom svym - kaïstvim, a pak jdes ad sacramentum. Opèt pravis, že zamýšlím pouti a odpustky: jistě měl by se uleknúti sám toho, což mi píšeš, že lživá ústa zabíjejí duši, vy ste z otce ďábla sc, a doleji: když mluví, lež z sebe mluví, neb lhář jest a otec její. Neb sem o odpustcích nic nemluvil, to jest štrych Římanuov. A bych pak co řekl, (ale neřekl sem), co bych tím zhřešil? Nebude-li odpustkuov vin našich, nebudem s pánem Bohem. A o pouti nic sem jinak nemluvil, než abych tu slavnost zvelebil, i že jest patrocinium; co jinde hledáte, jinam na pouť, jako do Čihoště chodíte, to doma máte; sejdětež se, neb týž pouť doma máte. A kdyby kněz Martin vstal z mrtvých, že by trestal z neřádu: jistě, žefť by snad tobě neodpustil, že mi to jistotně píšeš, čehož v mysli nebylo. Nerozeznals prvé, nežlis psal oc.

O oběti svaté těla Páně kterak držíš? Z řeči apoštolovy vyznáváš, že jednü skrze smrt kříže obětován jest, a ne aby často obětoval sebe samého. Kto z věrných mluvě o oběti přesvaté oltářní, jenž jest Kristus pán, drží a mluví, aby skrze smrt opět podruhé obětoval se za nás? Ale tu oběť jednú obětovanú na kříži věrní kněží při každé mši svaté připomínáním obětují, činíce to, co Kristus pán přikázal a na poslední večeři učinil. A tak držím, jako svatý Cyprian de sacramento calicis Dominici ad Cecilium napsal: Nam si Jhesus Christus Dominus et Deus noster ipse est summus sacerdos Dei Patris, et sacrificium Deo Patri ipse primus obtulit, at hoc fieri in sui commemorationem praecepit: utique ille sacerdos vice Christi



Text viewManuscript line view