EN | ES |

Facsimile Lines

821


< Page >

[1]
z roku 1528. 331

[2]
3.

[3]
Kněz Šimon v Habru faráři Janovi v Brodě Německém: odmítá potupné výtky mu činěné

[4]
v příčině neznalosti latiny, mladosti věku, odpustků, pouti, procesí a působení kněžského, od-

[5]
suzuje učení Lutherovo a oznamuje, že dříve jinde nežli v Praze vystavováno bylo tělo boží
[6]
v monstrancí.

[7]
Bez data (psáno v postě mezi 26. únorem a 11. dubnem, a odesláno po 26. dub. 1528?)

[8]
Salutem plurimam dicit. Kněže Jene, za zlé mi máš, že z toho viním,
[9]
čehož sem od tebe neslyšel. Divím se tomu, jenž potupuješ a psaním svým za
[10]
hloupého pokládáš, psaní mému jakkoli neumělému žes nevyrozuměl: ježto takového
[11]
muže, který jiné chce potupovati, umění jich haněti, povaha býti, aby najnero-
[12]
zumnéjsiemu psaní vyrozumél. Neb ten jest uceny a mistr, ktery ze zlého dobré umí
[13]
učiniti. Však psaním svým tebe nevinním [sic], aniž také, jakož píšeš, klevet pomáhám
[14]
roznášeti, než chtěl sem od tebe zvěděti, tak-li, jak tebe jiní vinní, jest? Což sem
[15]
huoř udělal, že sem psal, než jiní, kteříž na volají, o tobě roznášejí a ještě
[16]
mnohým huoř; neb jeden kněz tobě dobře známý v Čáslavi pravil, žes mu řekl de
[17]
sacramento venerabili: Ó však tu nic není podstatného než slovo Páně, toť jest
[18]
podstatné! Pohlediž, žeť tak není, jako ty píšeš, bych tvú hanbu jako Chám od-
[19]
krýval, píše, co o tobě mluví. Protož z čeho mi máš za zlé, sám si ten, mne nejsa
[20]
svédom. Odsuzujeś m6 latiny i rozumu toho, Ze by to ze mne nebylo; dobie jest,
[21]
kdys neodsúdil češtiny. A latinu potupuješ: věz, bych byl bakalářem aneb
[22]
mistrem, psalt bych bakalářsky aneb mistrovsky, ale Ze sem prosty Zák, napsalt sem
[23]
tak jak umím. Pfi tom i mladost potupujes, Ze se dávám v to, což mi nenáleží,
[24]
a Ze (jako povaha blázna jest) prvé odpovídám, než uslysím. Pozoruoj, co píše apo-
[25]
stolus ad Timoth. 14.: Mladostí tvú žádný nepohrdaj. Z těch slov rozumí se, že
[26]
moc trestání a učení dává se mladému knězi jako starému. Však nebeský pán
[27]
Kristus Ježíš ráčil jest ve 30 letech trestati a kázati pravdu otce svého nebeského,
[28]
a kterak Daniel, sa pacholík, v Babyloně starce soudil, Danielis 13. Také prvé než
[29]
uslyším, jakož povaha blázna jest, že odpovídám: rozuom listu mého v sobě odpo-
[30]
védi nezavierá, ale otázku z slyšení oc. O zákonu božím právěs napsal, kdyby jeny
[31]
[sic] ústa tvá i skutek píra potvrdily oc.

[32]
Co se tkne doktoruov svatých, zastávaje pády [sic] Lutherovy, pravíš, že
[33]
mohl každý z nich poblüditi, a že také něco proti písmu v knihách jich nalézá se:
[34]
ó nahlédni v knihy jich právě, nenachyluje se viec k Lutherovi, a poznáš Luthera
[35]
velmi zdáleného od nich i odporného jim v učení pravém. Velmi sem tomu rád a dobře
[36]
to v paměti mám, kteraks v Zahrádce potvrdil mi toho, že jest tak, že Luther píše
[37]
proti pokánie svatému, jenž jest postiti se, almužnu svatú dávati, modliti se, ješto
[38]
k tomu doktorové svatí vedou i zákon boží nás tomu učí: elemosinam date, jejunate,
[39]
orate! Opět vychvaluješ Luthera i jeho tovaryše, že v jazyku svým staré převyšují.

[40]
42*


Text viewFacsimile