EN | ES |

Facsimile Lines

821


< Page >

[1]
328 A. XXIX. Dopisy o rozdílech ve víře

[2]
2

[3]
Kněz Jan, farář v Brodě Německém, knězi Šimonovi v Habru odpovídá v příčině učení
[4]
a učitelů písma svatého, zvláště zastává se Mart. Luthera, vykládá o oběti těla Páně, o vysta-
[5]
vování svátosti boží, a oznamuje, kdo první začal v monstranci vystavovati tělo boží.

[6]
Bez data. (1528).

[7]
Salutem plurimam dicit. Nevidělo mi se odpovědi psáti jazykem latinským
[8]
tobě, kněže Šimone, by tesklivo čísti nebylo pro nezvyklost tvú v latinské řeči
[9]
a nesvědomost. Neb si mi latině napsal, ale zdá mi se, že ne z své hlavy, a ktož
[10]
koli to skládal jest, aniž on jest, jak slušelo, napsal; slova latinská sou, však žádné
[11]
pořádnosti zachovati neuměl, než lecjaks jedno s druhým mísiel jest. I kterakž tu
[12]
muože dobrý smysl nalézti se, kdež slov ani orací žádné pořádnosti není? Tím oby-
[13]
čejem Slezáci a Poláci staří psali , ty pak jakžto svû věc psaním vyslal si! Ale
[14]
kdyby mladost svú chtěl, o niež na konci píšeš, dobře spraviti, nikdá by se v to,
[15]
coží nenáleží, nevkládal, aniž by vyskakoval prvé, leč by jistotu měl. Nepamatuješ,
[16]
co jest psáno Proverb. 18: Ktož prvé odpovídá, nežli slyší, bláznem se býti ukazuje
[17]
a pohanéni hodny. Medle pověz, kdy si ze mne slyšel, z čehož mne vinnis, anizt
[18]
sem kdy svých se věcí spravil? Otcem jmenuješ mne: takliž otcovstvo u tebe
[19]
podle přikázání božího uctěno jest, aby všemu uvěřil a klevet pomáhal roznášeti ?
[20]
A ty něco věda, měl by otce hanby neodkryvati, aby z Chamovy roty zlořečené
[21]
nebyl, jenž pro odkrytí otcovy hanby došel .

[22]
Píšeš vo učení písma svatého i vo učitelích, buď kteří z Čechuov věrných
[23]
byli, buď z jiných národuov, podle zákona božieho učících, jenž i pro vyznání pravdy
[24]
Kristovy trpěli oc, a že někteří z Čechuov, duchovní i světští, zákona božieho uči-
[25]
teluov věrných strhli se i se mnü, jenž Luthera viece nad doktory přijímám. Co to
[26]
mluvieš? V pravdě-lis rozsúdil prvé, nežlis propověděl? O sobě pravím, jiných ne-
[27]
zastávám, zvláště o kterýchž nevím; zákonu božiemu a písmu svatému vére, takovü
[28]
dávám ččst, nic v něm scestného býti, krom pravdu dokonalú, pravím, jakož Paulus
[29]
18: Zákon Páně nepoškvrněný oc, a Paulus 17: Řeči Páně řeči sou čisté, stříbro
[30]
ohněm pfepáleno^ oc. A jiné mnohé duovody mohly by se snadné sebrati k tomu.
[31]
Takt o zákonu božím držím oc.

[32]
O svatých učitelích neb doktořích buď domácích, buď z jiných národuov,
[33]
kteří najdávnější neb najnovější, jako Luther jest, i jiní, což píší neb mluví, jenž
[34]
by mohlo najíti se v svatém písmé a nebylo jemu odporné, alebrž k vzdělání viery
[35]
i všeho dobrého, za pravé držím a pravím, že milý Buoh velikými a mnohými dary
[36]
a můúdrostí obdařil je tak, že jest čemu diviti se. A pro tu příčinu knihy jich rád
[37]
čtu, kteří najstarší , jako: Tertulianus, Hyreneus, Dionysius, Cyprianus, Ignacius,
[38]
Origenes, Crysostomus, Jeronymus, Augustinus oc. Dlúho bych vyčítal je, i těch,
[39]
kteří najnovější, jižto podnes živi , mnohými dary božími prospěch činíce po


Text viewFacsimile