EN | ES |

Facsimile view

821


< Page >

328 A. XXIX. Dopisy o rozdílech ve víře

2

Kněz Jan, farář v Brodě Německém, knězi Šimonovi v Habru odpovídá v příčině učení a učitelů písma svatého, zvláště zastává se Mart. Luthera, vykládá o oběti těla Páně, o vysta- vování svátosti boží, a oznamuje, kdo první začal v monstranci vystavovati tělo boží.

Bez data. (1528).

Salutem plurimam dicit. Nevidělo mi se odpovědi psáti jazykem latinským tobě, kněže Šimone, by tesklivo čísti nebylo pro nezvyklost tvú v latinské řeči a nesvědomost. Neb si mi latině napsal, ale zdá mi se, že ne z své hlavy, a ktož koli to skládal jest, aniž on jest, jak slušelo, napsal; slova latinská sou, však žádné pořádnosti zachovati neuměl, než lecjaks jedno s druhým mísiel jest. I kterakž tu muože dobrý smysl nalézti se, kdež slov ani orací žádné pořádnosti není? Tím oby- čejem Slezáci a Poláci staří psali , ty pak jakžto svû věc psaním vyslal si! Ale kdyby mladost svú chtěl, o niež na konci píšeš, dobře spraviti, nikdá by se v to, coží nenáleží, nevkládal, aniž by vyskakoval prvé, leč by jistotu měl. Nepamatuješ, co jest psáno Proverb. 18: Ktož prvé odpovídá, nežli slyší, bláznem se býti ukazuje a pohanéni hodny. Medle pověz, kdy si ze mne slyšel, z čehož mne vinnis, anizt sem kdy svých se věcí spravil? Otcem jmenuješ mne: takliž otcovstvo u tebe podle přikázání božího uctěno jest, aby všemu uvěřil a klevet pomáhal roznášeti ? A ty něco věda, měl by otce hanby neodkryvati, aby z Chamovy roty zlořečené nebyl, jenž pro odkrytí otcovy hanby došel .

Píšeš vo učení písma svatého i vo učitelích, buď kteří z Čechuov věrných byli, buď z jiných národuov, podle zákona božieho učících, jenž i pro vyznání pravdy Kristovy trpěli oc, a že někteří z Čechuov, duchovní i světští, zákona božieho uči- teluov věrných strhli se i se mnü, jenž Luthera viece nad doktory přijímám. Co to mluvieš? V pravdě-lis rozsúdil prvé, nežlis propověděl? O sobě pravím, jiných ne- zastávám, zvláště o kterýchž nevím; zákonu božiemu a písmu svatému vére, takovü dávám ččst, nic v něm scestného býti, krom pravdu dokonalú, pravím, jakož Paulus 18: Zákon Páně nepoškvrněný oc, a Paulus 17: Řeči Páně řeči sou čisté, stříbro ohněm pfepáleno^ oc. A jiné mnohé duovody mohly by se snadné sebrati k tomu. Takt o zákonu božím držím oc.

O svatých učitelích neb doktořích buď domácích, buď z jiných národuov, kteří najdávnější neb najnovější, jako Luther jest, i jiní, což píší neb mluví, jenž by mohlo najíti se v svatém písmé a nebylo jemu odporné, alebrž k vzdělání viery i všeho dobrého, za pravé držím a pravím, že milý Buoh velikými a mnohými dary a můúdrostí obdařil je tak, že jest čemu diviti se. A pro tu příčinu knihy jich rád čtu, kteří najstarší , jako: Tertulianus, Hyreneus, Dionysius, Cyprianus, Ignacius, Origenes, Crysostomus, Jeronymus, Augustinus oc. Dlúho bych vyčítal je, i těch, kteří najnovější, jižto podnes živi , mnohými dary božími prospěch činíce po



Text viewManuscript line view