EN | ES |

Facsimile Lines

821


< Page >

[1]
A. XXIX.

[2]
DOPISY KNĚŽÍ

[3]
Šimona z Habru a Jana faráře Německo-Brodského o rozdílech ve víře.
[4]
Z let 1528—IB29.

[5]
Z rukopisu Q. 27. knihovny kláštera křížovnického s červenou hvězdou v Praze podává

[6]
Frantisek Dvorský.

[7]
<Učení mistra Jana Husi zůstalo i po vítězných, neslýchaných bojích husitských
[8]
obmezeno na Čechy a částečně Moravu. Jen porůznu a netrvale ujalo se české učení v -
[9]
kterých sousedních krajinách, zvláště však pomalu proniklo paprsky svými do sousedícího
[10]
Německa. Po celé století byl Hus v svaté říši Německé bludařem a husitství kacířstvím.
[11]
Někdy jen pronesl některý hloubající učenec ostýchavě náhled svůj, že Hus byl zbožný muž,
[12]
nebo že křivě odsouzen byl; avšak takové řídké napsané výroky neoživly vrstvy lidu. I hu-
[13]
manistům, ve věcech náboženských svobodomyslnějším, byli čeští husité kacíři; ano Luther
[14]
sám z počátku považoval Husa za kacíře vším právem k smrti odsouzeného. Jako první re-
[15]
formátor německý Čechy na počátku nenáviděl pro rozkol s církví, takž i národ německý
[16]
z národního antagonismu byl Čechův nepřítelem. Kališnictví osamotnělo v Čechách a v části
[17]
Moravy, a i zde odštěpili se hned v počátcích od něho Táboři a jiné sekty, později Bratří
[18]
Čeští, kteříž vždy více byli četnějšími. Osamělá, od domácích někdejších přívržencův opuštěná,
[19]
jinými utiskovaná strana pod obojí, nemajíc při vládě katolické podpory, chřadla, hynula.

[20]
Když Luther počal v Německu boj proti papežství, pokládán v Čechách za záštitu
[21]
hynoucího kališnictví, za pomoc proti Římské církvi. I vyskytli se a množili hned z počátku
[22]
horliví rozšiřovatelé jeho učení v Praze, zvláště pak v pohraničních německých krajinách
[23]
království. Luther, jenž prvotně, jak již praveno, odsuzoval Husa a byl nepřítelem Čechův,
[24]
aby nabyl přívržencův, počal apoštolovati vlastními do Čech posílanými listy, rozesíláním po-
[25]
lemických spisků svých (na český jazyk současně převedených) i osobními styky s některými,
[26]
kteříž na učení k němu se vypravili. Za nedlouho po svém proti Římu vystoupení (na za-
[27]
čátku r. 1520) neostýchal se již přiznati se k Husovi, ve spise pak An den christlichen
[28]
Adel deutscher Nation (1520) zřejmě prohlásil, že Husovi i Čechům bezpráví se stalo,
[29]
a vyzýval Němce, aby ve věcech víry s Čechy se spojili. L. 1521 do klatby dán také proto,
[30]
že zvyků náboženských od Čechů zavedených se zastával; později vydal některé listy Hu-
[31]
sovy, i vyhlásil Husa za pravého svatého, a někdejší nepřátelství krvavé mezi Čechy a Němci


Text viewFacsimile