Facsimile view
821
A. XXIX.
DOPISY KNĚŽÍ
Šimona z Habru a Jana faráře Německo-Brodského o rozdílech ve víře.
Z let 1528—IB29.
Z rukopisu Q. 27. knihovny kláštera křížovnického s červenou hvězdou v Praze podává
Frantisek Dvorský.
<Učení mistra Jana Husi zůstalo i po vítězných, neslýchaných bojích husitských
obmezeno na Čechy a částečně Moravu. Jen porůznu a netrvale ujalo se české učení v ně-
kterých sousedních krajinách, zvláště však pomalu proniklo paprsky svými do sousedícího
Německa. Po celé století byl Hus v svaté říši Německé bludařem a husitství kacířstvím.
Někdy jen pronesl některý hloubající učenec ostýchavě náhled svůj, že Hus byl zbožný muž,
nebo že křivě odsouzen byl; avšak takové řídké napsané výroky neoživly vrstvy lidu. I hu-
manistům, ve věcech náboženských svobodomyslnějším, byli čeští husité kacíři; ano Luther
sám z počátku považoval Husa za kacíře vším právem k smrti odsouzeného. Jako první re-
formátor německý Čechy na počátku nenáviděl pro rozkol s církví, takž i národ německý
z národního antagonismu byl Čechův nepřítelem. Kališnictví osamotnělo v Čechách a v části
Moravy, a i zde odštěpili se hned v počátcích od něho Táboři a jiné sekty, později Bratří
Čeští, kteříž vždy více byli četnějšími. Osamělá, od domácích někdejších přívržencův opuštěná,
jinými utiskovaná strana pod obojí, nemajíc při vládě katolické podpory, chřadla, hynula.
Když Luther počal v Německu boj proti papežství, pokládán v Čechách za záštitu
hynoucího kališnictví, za pomoc proti Římské církvi. I vyskytli se a množili hned z počátku
horliví rozšiřovatelé jeho učení v Praze, zvláště pak v pohraničních německých krajinách
království. Luther, jenž prvotně, jak již praveno, odsuzoval Husa a byl nepřítelem Čechův,
aby nabyl přívržencův, počal apoštolovati vlastními do Čech posílanými listy, rozesíláním po-
lemických spisků svých (na český jazyk současně převedených) i osobními styky s některými,
kteříž na učení k němu se vypravili. Za nedlouho po svém proti Římu vystoupení (na za-
čátku r. 1520) neostýchal se již přiznati se k Husovi, ve spise pak „An den christlichen
Adel deutscher Nation“ (1520) zřejmě prohlásil, že Husovi i Čechům bezpráví se stalo,
a vyzýval Němce, aby ve věcech víry s Čechy se spojili. L. 1521 do klatby dán také proto,
že zvyků náboženských od Čechů zavedených se zastával; později vydal některé listy Hu-
sovy, i vyhlásil Husa za pravého svatého, a někdejší nepřátelství krvavé mezi Čechy a Němci