EN | ES |

Facsimile Lines

812


< Page >

[1]
IV

[2]
o to smí si osobiti, třeba jen nepřímo, Petr z Mladoňovic. Ne ovšem tak,
[3]
jak tomu někdy bývá rozuměno.

[4]
Čteme-li na . ve Flajšhansově vydání zejména Listů z Kostnice
[5]
v úvodech k jednotlivým listům nesčetněkrát, že jsou zachovány ve
[6]
zprávě Mladenovicově, jest to omyl, který i u badatele svou povrch-
[7]
ností tak proslulého může překvapiti.

[8]
Jest sice pravda, že Petr z Mladoňovic, odhodlav se hned za pobytu
[9]
v Kostnici bude to ukázáno jinde vypsati osudy Mistrovy v po-
[10]
sledních měsících okrouhle řečeno v posledním roce jeho života (neboť
[11]
i tento program vznikl asi již v Kostnici), hned také jal se sbírati ma-
[12]
teriál k tomu. Jest dále pravda, že za tím účelem opisoval pilně listy
[13]
i traktáty Husovy z vězení (a částečně i listy přátel jemu psané), a jemu
[14]
nepochybně smíme děkovati za to, že také jiné dokumenty k procesu
[15]
Mistrovu se vztahující sbíral a opisoval. A jest konečně pravda, že -
[16]
které z těchto dokumentů, zejména i některé listy žalářní, pojal vědomě
[17]
do své zprávy to i při neurovnané formě jejího dochování jasně lze
[18]
poznati. Ale nesprávné jest, že by ve své zprávě byl zachoval všecky,
[19]
nebo i jen většinu listů Husových. Zde nutno dobře rozeznávati mezi
[20]
zprávou, tedy historickým vypravováním takto zamýšleným a poja-
[21]
tým (a některými listy Husovými vyzdobeným), které mělo svůj přesný
[22]
program a rozvrh, a mezi materiálem, který pieta k Mistrovi (a později
[23]
k památce Mistrově) dílem již v Kostnici shromáždila a materiálem od
[24]
Husa samého k obraně připraveným rozhojnila, dílem v Praze rozšířila.

[25]
Pro poznání listů Husových tedy zpráva Mladoňovicova není pra-
[26]
menem nejdůležitějším, ale jest jím ovšem dotčený rukopis Musejní, obsa-
[27]
hující vedle zprávy Petrovy ( nespořádané) také onen jiný materiál
[28]
v Kostnici i jinde sebraný. To však není zásluhou Petrovou, leda ne-
[29]
přímou, potud totiž, že rukopis Musejní jest opis materiálu Petrem se-
[30]
braného. Není to však opis jediný ani nejstarší, máme jiné, starší, jež,
[31]
třebas co do úplnosti materiálu pro listy i vůbec nemohou se rovnati
[32]
rukopisu Musejnímu podržme hned nyní proň zkratku M, jíž ho po-
[33]
zději označuji, zejména pokud jde o listy žalářní, zaujímají místo před-
[34]
nější. Jsou to zejména rukopisy Vídeňské dvorní knihovny 4524 a 4557
[35]
a dílem i jiné, o nichž ještě níže bude řeč.

[36]
Záhy však můžeme pozorovati v materiálu, který nás došel, jistou
[37]
vlastnost, již by bylo lze nazvati kritičností, kdyby jejím pramenem ne-
[38]
byla záliba, anebo u níž by bylo lze mluviti o výběru, kdyby příčinou
[39]
její nebyla toliko náhoda. V některých rukopisech pozorujeme totiž, že
[40]
se jejich písaři omezují jen na opisy některých listů, aniž vždy lze tu
[41]
mluviti o úmyslu, i když někdy listy, jež nás v těchto rukopisech došly,
[42]
tvoří jakési skupiny, obsahově nebo původem blízké. Tak bylo arci zcela
[43]
přirozené, že pozornosti písařů vyžádaly si listy v Kostnici, v žaláři
[44]
psané. Některé rukopisy (na . kapit. N 48, Vídeňské 4524, 4557, 4902,
[45]
4916, i sám M a jiné), přinášejíce řadu žalářních listů, výslovně je takto


Text viewFacsimile