[1] |
|
---|
[2] |
|
---|
[3] |
|
---|
[4] |
|
---|
[5] |
|
---|
[6] |
|
---|
[7] |
mnohých, však proto mnozí * dávno i nyní rádi tancují, anebo se tanci
|
---|
[8] |
dívají; kterak jest jich ďábel tak mnoho oslepil, že jedni řkau: Není
|
---|
[9] |
hřích tancovati, neb jest to obyčej dávní a starý; a druzí dějí, že má
|
---|
[10] |
tanec býti, neb se tudy mají přátelé poznati a své děti k manželství
|
---|
[11] |
vydávati. A také dějí: Však i kněží tancují; byť to hřích byl, kněží by
|
---|
[12] |
netancovali, ani žáci, ale tohoť by bránili!
|
---|
[13] |
Odpověď toho jest taková: Tanec jest hřích přetěžký a smrtedlný
|
---|
[14] |
před bohem a jeho svatými, skutek velmi ohavný, dávno od mnohého
|
---|
[15] |
svatého písma potupený. A že mnozí lidé rádi tancují, to jest tady: Nej-
|
---|
[16] |
prve že kněží zlí, zauffalí, smilní tancují, zlý příklad lidem sprostným
|
---|
[17] |
dávají, pána boha svého se nebojí, pravdy a spravedlnosti boží nemi-
|
---|
[18] |
lují, ani na ni dbají, na saudný den a na peklo horaucí nepomnějí, *ani
|
---|
[19] |
o tom jiným neumělejším praviti chtí. Neb se jim zatracení více duší
|
---|
[20] |
lidských nežli spasení líbí. Druhé * snad proto se děje, že páni světští,
|
---|
[21] |
zákona a přikázání božího nemilujíc, toho nestavují a nebrání, nýbrž
|
---|
[22] |
v tom rozkoš a utěšení mají. A tak sau všickni vespolek těmi ďábel-
|
---|
[23] |
skými tanci dávno přivyklými oslepeni.
|
---|
[24] |
Ach přetěžké lidské omámení! Ach přenemaudré a hlaupé takové
|
---|
[25] |
oslepeni! Ach hanebné panské a jiných lidí auřadných nedbání! Ach
|
---|
[26] |
přelenivé kněžské zmeškání, že tak lehce své i jiných duše váží, kte-
|
---|
[27] |
réžto pán Krystus přetěžce na kříži svau předrahau krví vykaupil.
|
---|
[28] |
Co k tomu dí, když z toho ze všeho Krystus bude v den saudný
|
---|
[29] |
počet bráti a na ně jich hříšné svědomí s däbly a se vším stvořením
|
---|
[30] |
bude žalovati a na pomstu jich křikem velikým bude volati. Aj, učení,
|
---|
[31] |
slyšme a *pilně znamenejme pánův světských i jich auředníkův nedbání
|
---|
[32] |
a mnohých kněží, ani lidu světského podlé povinností svých nevystří-
|
---|
[33] |
hají. Někdy páni i jich auředníci člověka některého snad chudého obě-
|
---|
[34] |
siti káží, když snad pro nauzi svau kozu aneb krávu ukradne, a to jest
|
---|
[35] |
jeden hřích, jehož ihned náhle pomstí. Ale tance býti dopauští, v němž
|
---|
[36] |
se mnozí zárodové hříchův a zlostí dějí, v němž jeden druhému dceru
|
---|
[37] |
neb sestru nebo ženu ulaudí, neb dívku zprzní, až i nezví. Ty sau da-
|
---|
[38] |
leko lepší, dražší, nežli všecky kozy, krávy i koně, ani která věc na
|
---|
[39] |
|
---|
[40] |
Že pak páni kostek, také i jiných her dopauštějí, činí to pro svůj
|
---|
[41] |
zisk, aby jim platův, aurokův přibývalo. Neb se chudoby tělesné zde
|
---|
[42] |
na světě, brzo pomíjející, bojí a pánu bohu svému úplně nedauffají" ani
|
---|
[43] |
věří, by on je *milostivě smrti dochoval a tělesnau potřebu dal; ale
|
---|
[44] |
v tom ti jistí více se klamají, nežli sobě' tím pomáhají. Neboť jest to
|
---|
[45] |
zjevná věc, že ti, jenž nehrají, netancují, lépe se mívají a bohatější i šle-
|
---|
[46] |
chetnější bývají a více sau takoví pilni díla svého i spíš pánu svému
|
---|
[47] |
auroky a platy zaplacují. Ale buď to, že by kdo od kostek aneb od
|
---|
[48] |
|
---|
[49] |
+ V Ms. in marg.: 2°.
|
---|
[50] |
h v Ms opraveno z původního nezřetelného opakováním písmen uffa. — iv Ms nad
|
---|
[51] |
škrtnutým : sebe.
|
---|