EN | ES |

Facsimile Lines

812


< Page >

[1]
* 73!

[2]
7

[3]
=

[4]
* 74^

[5]
* 75

[6]
С. 7. 17

[7]
mnohých, však proto mnozí * dávno i nyní rádi tancují, anebo se tanci
[8]
dívají; kterak jest jich ďábel tak mnoho oslepil, že jedni řkau: Není
[9]
hřích tancovati, neb jest to obyčej dávní a starý; a druzí dějí, že
[10]
tanec býti, neb se tudy mají přátelé poznati a své děti k manželství
[11]
vydávati. A také dějí: Však i kněží tancují; byť to hřích byl, kněží by
[12]
netancovali, ani žáci, ale tohoť by bránili!

[13]
Odpověď toho jest taková: Tanec jest hřích přetěžký a smrtedlný
[14]
před bohem a jeho svatými, skutek velmi ohavný, dávno od mnohého
[15]
svatého písma potupený. A že mnozí lidé rádi tancují, to jest tady: Nej-
[16]
prve že kněží zlí, zauffalí, smilní tancují, zlý příklad lidem sprostným
[17]
dávají, pána boha svého se nebojí, pravdy a spravedlnosti boží nemi-
[18]
lují, ani na ni dbají, na saudný den a na peklo horaucí nepomnějí, *ani
[19]
o tom jiným neumělejším praviti chtí. Neb se jim zatracení více duší
[20]
lidských nežli spasení líbí. Druhé * snad proto se děje, že páni světští,
[21]
zákona a přikázání božího nemilujíc, toho nestavují a nebrání, nýbrž
[22]
v tom rozkoš a utěšení mají. A tak sau všickni vespolek těmi ďábel-
[23]
skými tanci dávno přivyklými oslepeni.

[24]
Ach přetěžké lidské omámení! Ach přenemaudré a hlaupé takové
[25]
oslepeni! Ach hanebné panské a jiných lidí auřadných nedbání! Ach
[26]
přelenivé kněžské zmeškání, že tak lehce své i jiných duše váží, kte-
[27]
réžto pán Krystus přetěžce na kříži svau předrahau krví vykaupil.

[28]
Co k tomu , když z toho ze všeho Krystus bude v den saudný
[29]
počet bráti a na jich hříšné svědomí s däbly a se vším stvořením
[30]
bude žalovati a na pomstu jich křikem velikým bude volati. Aj, učení,
[31]
slyšme a *pilně znamenejme pánův světských i jich auředníkův nedbání
[32]
a mnohých kněží, ani lidu světského podlé povinností svých nevystří-
[33]
hají. Někdy páni i jich auředníci člověka některého snad chudého obě-
[34]
siti káží, když snad pro nauzi svau kozu aneb krávu ukradne, a to jest
[35]
jeden hřích, jehož ihned náhle pomstí. Ale tance býti dopauští, v němž
[36]
se mnozí zárodové hříchův a zlostí dějí, v němž jeden druhému dceru
[37]
neb sestru nebo ženu ulaudí, neb dívku zprzní, i nezví. Ty sau da-
[38]
leko lepší, dražší, nežli všecky kozy, krávy i koně, ani která věc na
[39]
všem světě nejdražší.

[40]
Že pak páni kostek, také i jiných her dopauštějí, činí to pro svůj
[41]
zisk, aby jim platův, aurokův přibývalo. Neb se chudoby tělesné zde
[42]
na světě, brzo pomíjející, bojí a pánu bohu svému úplně nedauffají" ani
[43]
věří, by on je *milostivě smrti dochoval a tělesnau potřebu dal; ale
[44]
v tom ti jistí více se klamají, nežli sobě' tím pomáhají. Neboť jest to
[45]
zjevná věc, že ti, jenž nehrají, netancují, lépe se mívají a bohatější i šle-
[46]
chetnější bývají a více sau takoví pilni díla svého i spíš pánu svému
[47]
auroky a platy zaplacují. Ale buď to, že by kdo od kostek aneb od

[48]

[49]
+ V Ms. in marg.: .
[50]
h v Ms opraveno z původního nezřetelného opakováním písmen uffa. iv Ms nad
[51]
škrtnutým : sebe.


Text viewFacsimile