EN | ES |

Facsimile view

812


< Page >

* 73!

7

=

* 74^

* 75

С. 7. 17

mnohých, však proto mnozí * dávno i nyní rádi tancují, anebo se tanci dívají; kterak jest jich ďábel tak mnoho oslepil, že jedni řkau: Není hřích tancovati, neb jest to obyčej dávní a starý; a druzí dějí, že tanec býti, neb se tudy mají přátelé poznati a své děti k manželství vydávati. A také dějí: Však i kněží tancují; byť to hřích byl, kněží by netancovali, ani žáci, ale tohoť by bránili!

Odpověď toho jest taková: Tanec jest hřích přetěžký a smrtedlný před bohem a jeho svatými, skutek velmi ohavný, dávno od mnohého svatého písma potupený. A že mnozí lidé rádi tancují, to jest tady: Nej- prve že kněží zlí, zauffalí, smilní tancují, zlý příklad lidem sprostným dávají, pána boha svého se nebojí, pravdy a spravedlnosti boží nemi- lují, ani na ni dbají, na saudný den a na peklo horaucí nepomnějí, *ani o tom jiným neumělejším praviti chtí. Neb se jim zatracení více duší lidských nežli spasení líbí. Druhé * snad proto se děje, že páni světští, zákona a přikázání božího nemilujíc, toho nestavují a nebrání, nýbrž v tom rozkoš a utěšení mají. A tak sau všickni vespolek těmi ďábel- skými tanci dávno přivyklými oslepeni.

Ach přetěžké lidské omámení! Ach přenemaudré a hlaupé takové oslepeni! Ach hanebné panské a jiných lidí auřadných nedbání! Ach přelenivé kněžské zmeškání, že tak lehce své i jiných duše váží, kte- réžto pán Krystus přetěžce na kříži svau předrahau krví vykaupil.

Co k tomu , když z toho ze všeho Krystus bude v den saudný počet bráti a na jich hříšné svědomí s däbly a se vším stvořením bude žalovati a na pomstu jich křikem velikým bude volati. Aj, učení, slyšme a *pilně znamenejme pánův světských i jich auředníkův nedbání a mnohých kněží, ani lidu světského podlé povinností svých nevystří- hají. Někdy páni i jich auředníci člověka některého snad chudého obě- siti káží, když snad pro nauzi svau kozu aneb krávu ukradne, a to jest jeden hřích, jehož ihned náhle pomstí. Ale tance býti dopauští, v němž se mnozí zárodové hříchův a zlostí dějí, v němž jeden druhému dceru neb sestru nebo ženu ulaudí, neb dívku zprzní, i nezví. Ty sau da- leko lepší, dražší, nežli všecky kozy, krávy i koně, ani která věc na všem světě nejdražší.

Že pak páni kostek, také i jiných her dopauštějí, činí to pro svůj zisk, aby jim platův, aurokův přibývalo. Neb se chudoby tělesné zde na světě, brzo pomíjející, bojí a pánu bohu svému úplně nedauffají" ani věří, by on je *milostivě smrti dochoval a tělesnau potřebu dal; ale v tom ti jistí více se klamají, nežli sobě' tím pomáhají. Neboť jest to zjevná věc, že ti, jenž nehrají, netancují, lépe se mívají a bohatější i šle- chetnější bývají a více sau takoví pilni díla svého i spíš pánu svému auroky a platy zaplacují. Ale buď to, že by kdo od kostek aneb od

+ V Ms. in marg.: . h v Ms opraveno z původního nezřetelného opakováním písmen uffa. iv Ms nad škrtnutým : sebe.



Text viewManuscript line view