* 73!
› 7
=
* 74^
* 75
С. 7. — — 17
mnohých, však proto mnozí * dávno i nyní rádi tancují, anebo se tanci
dívají; kterak jest jich ďábel tak mnoho oslepil, že jedni řkau: Není
hřích tancovati, neb jest to obyčej dávní a starý; a druzí dějí, že má
tanec býti, neb se tudy mají přátelé poznati a své děti k manželství
vydávati. A také dějí: Však i kněží tancují; byť to hřích byl, kněží by
netancovali, ani žáci, ale tohoť by bránili!
Odpověď toho jest taková: Tanec jest hřích přetěžký a smrtedlný
před bohem a jeho svatými, skutek velmi ohavný, dávno od mnohého
svatého písma potupený. A že mnozí lidé rádi tancují, to jest tady: Nej-
prve že kněží zlí, zauffalí, smilní tancují, zlý příklad lidem sprostným
dávají, pána boha svého se nebojí, pravdy a spravedlnosti boží nemi-
lují, ani na ni dbají, na saudný den a na peklo horaucí nepomnějí, *ani
o tom jiným neumělejším praviti chtí. Neb se jim zatracení více duší
lidských nežli spasení líbí. Druhé * snad proto se děje, že páni světští,
zákona a přikázání božího nemilujíc, toho nestavují a nebrání, nýbrž
v tom rozkoš a utěšení mají. A tak sau všickni vespolek těmi ďábel-
skými tanci dávno přivyklými oslepeni.
Ach přetěžké lidské omámení! Ach přenemaudré a hlaupé takové
oslepeni! Ach hanebné panské a jiných lidí auřadných nedbání! Ach
přelenivé kněžské zmeškání, že tak lehce své i jiných duše váží, kte-
réžto pán Krystus přetěžce na kříži svau předrahau krví vykaupil.
Co k tomu dí, když z toho ze všeho Krystus bude v den saudný
počet bráti a na ně jich hříšné svědomí s däbly a se vším stvořením
bude žalovati a na pomstu jich křikem velikým bude volati. Aj, učení,
slyšme a *pilně znamenejme pánův světských i jich auředníkův nedbání
a mnohých kněží, ani lidu světského podlé povinností svých nevystří-
hají. Někdy páni i jich auředníci člověka některého snad chudého obě-
siti káží, když snad pro nauzi svau kozu aneb krávu ukradne, a to jest
jeden hřích, jehož ihned náhle pomstí. Ale tance býti dopauští, v němž
se mnozí zárodové hříchův a zlostí dějí, v němž jeden druhému dceru
neb sestru nebo ženu ulaudí, neb dívku zprzní, až i nezví. Ty sau da-
leko lepší, dražší, nežli všecky kozy, krávy i koně, ani která věc na
všem světě nejdražší.
Že pak páni kostek, také i jiných her dopauštějí, činí to pro svůj
zisk, aby jim platův, aurokův přibývalo. Neb se chudoby tělesné zde
na světě, brzo pomíjející, bojí a pánu bohu svému úplně nedauffají" ani
věří, by on je *milostivě smrti dochoval a tělesnau potřebu dal; ale
v tom ti jistí více se klamají, nežli sobě' tím pomáhají. Neboť jest to
zjevná věc, že ti, jenž nehrají, netancují, lépe se mívají a bohatější i šle-
chetnější bývají a více sau takoví pilni díla svého i spíš pánu svému
auroky a platy zaplacují. Ale buď to, že by kdo od kostek aneb od
+ V Ms. in marg.: 2°.
h v Ms opraveno z původního nezřetelného opakováním písmen uffa. — iv Ms nad
škrtnutým : sebe.