[1] |
|
---|
[2] |
bohu sladce mysliti a tělesného díla všeho, v němž všední den se obí-
|
---|
[3] |
rajíce, své spasení meškají, ponechati, slovo boží pilně slyšeti, nábožně
|
---|
[4] |
se modliti, k tělu božímu a krvi přistupovati. Tu pak tancujíce, boží
|
---|
[5] |
přikázá*ní přestupují, všecky hříchy rozličné smrtedlné rodí, a tak po
|
---|
[6] |
cestě Antykrystově chodí, neb o své spasení v tanci nic nedbají, ale
|
---|
[7] |
pánu bohu svému i jeho svatým se porauhají, příkladem starým židov-
|
---|
[8] |
ským ohavným. Jakož o tom píše svatý Bernart, řka': „Tanečníci i ta-
|
---|
[9] |
nečnice bohu, pánu a spasiteli svému, v tanci se porauhají. Neb Krystus
|
---|
[10] |
za ně pod trnovau korunau byl roztažen a jednu nohu přes druhau po-
|
---|
[11] |
ložil, a oni pod věnci pyšnými ruce roztahují“ nohy překládají, ne aby
|
---|
[12] |
pokorně hříchův zbyli, ale aby v lehkosti se pyšně ukázali.“
|
---|
[13] |
Aj, kdo tu v tanci tancuje a divaje? se neb stoje,“ jest bez hříchu ?
|
---|
[14] |
Kdo jest s bohem: neb kromě boha, vizme. Ano se tu pohříchu mnoho
|
---|
[15] |
smrtelných, nýbrž i němých hříchů děje, smilným, nečistým myšlením,
|
---|
[16] |
frejováním, neřádným vzhlédáním, řečí oplzlau, *marnau a mnohau,
|
---|
[17] |
üdóví dotykáním, makáním, objímáním i jinym zlym pácháním. Tu jest
|
---|
[18] |
smíchüv, svárüv i kriküv dosti, tu pejchy, závisti, hnévové i jiné mnohé
|
---|
[19] |
zlosti.“ Tu ten čas jest opuštění věcí lepších a dopuštění zlých, času
|
---|
[20] |
zmaření, duší mnohých věčné zatracení. Tu jest ďábelské chytré poku-
|
---|
[21] |
šení, a divkám i pacholkům v srdci veliké zprznění; neb z domu vy-
|
---|
[22] |
jdauce přijdau k tanci, nemajíce některých hříchův poznání, a domů se
|
---|
[23] |
vrátíce, a mají zlá myšlení, lenivá, tesklivá svého díla opatrování, těla
|
---|
[24] |
svá ztraudíce, raucho a střevíce derauce; někteří neb některá stratí tu
|
---|
[25] |
košilku bílau, to jest panenství neb vdovství, manželství, jenž stojí za
|
---|
[26] |
všeho světa zboží, a již bůh (jakž dí svatý Jeronym“) nemúž navrátiti,
|
---|
[27] |
ačkoli jest všemohaucí. Neb též vdova i manželka jako panna, jsauci
|
---|
[28] |
zlých žádostí * velice naplněna, vrátí se domů od tance, jsauce na svém
|
---|
[29] |
|
---|
[30] |
Aj vizme a znamenejme, co zlého tanečníkům a tanečnicem od tance
|
---|
[31] |
přichází, kterak jim k nebi přijíti překáží. Jakož o tom písmo svaté staré
|
---|
[32] |
ukazuje Exodus 24. kapitole,“ kterak pro jeden tanec, jejž jsau učinili pred
|
---|
[33] |
teletem, boží slauha Moyžíš spůsobem božím kázal těm, kteříž sau ne-
|
---|
[34] |
tancovali, aby každý, opáše se mečem, bil bratra a bližního svého; a tak
|
---|
[35] |
zabili jsau jich třimecítma tisícův. A poněvadž tak mnoho hříchův v tanci
|
---|
[36] |
se děje, a skrze tanec ďábel tak mnoho duší sobě získává, slušíť se kře-
|
---|
[37] |
sťanům jeho pilně varovati a každému od něho utikati.
|
---|
[38] |
Ale jistě * toto jest znamenati, že řekl by snad někdo“: Poněvadž
|
---|
[39] |
jest tanec aučinek nebo sebrání takového velmi zlého a příčina hříchův
|
---|
[40] |
* V Ms in marg.: ‚Otäzka‘.
|
---|
[41] |
tv Ms původně vozkladaji, opraveno skrtnutím a pripsánim tahuji. — “ divaji
|
---|
[42] |
Ms. — © stojí Ms. — f psáno wdow. — £v Ms následuje škrtnuté Ze.
|
---|
[43] |
1 Ve spisech Bernardových citátu podobného není. — ? Není nemozné, Ze se tu
|
---|
[44] |
ozývají stopy veršů. — ° Jeronym, Epistola XXII ad Eustochium, Migne PL 22, 397. —
|
---|
[45] |
|
---|
[46] |
|
---|
[47] |
* 73
|
---|