16 С. 7. — —
bohu sladce mysliti a tělesného díla všeho, v němž všední den se obí-
rajíce, své spasení meškají, ponechati, slovo boží pilně slyšeti, nábožně
se modliti, k tělu božímu a krvi přistupovati. Tu pak tancujíce, boží
přikázá*ní přestupují, všecky hříchy rozličné smrtedlné rodí, a tak po
cestě Antykrystově chodí, neb o své spasení v tanci nic nedbají, ale
pánu bohu svému i jeho svatým se porauhají, příkladem starým židov-
ským ohavným. Jakož o tom píše svatý Bernart, řka': „Tanečníci i ta-
nečnice bohu, pánu a spasiteli svému, v tanci se porauhají. Neb Krystus
za ně pod trnovau korunau byl roztažen a jednu nohu přes druhau po-
ložil, a oni pod věnci pyšnými ruce roztahují“ nohy překládají, ne aby
pokorně hříchův zbyli, ale aby v lehkosti se pyšně ukázali.“
Aj, kdo tu v tanci tancuje a divaje? se neb stoje,“ jest bez hříchu ?
Kdo jest s bohem: neb kromě boha, vizme. Ano se tu pohříchu mnoho
smrtelných, nýbrž i němých hříchů děje, smilným, nečistým myšlením,
frejováním, neřádným vzhlédáním, řečí oplzlau, *marnau a mnohau,
üdóví dotykáním, makáním, objímáním i jinym zlym pácháním. Tu jest
smíchüv, svárüv i kriküv dosti, tu pejchy, závisti, hnévové i jiné mnohé
zlosti.“ Tu ten čas jest opuštění věcí lepších a dopuštění zlých, času
zmaření, duší mnohých věčné zatracení. Tu jest ďábelské chytré poku-
šení, a divkám i pacholkům v srdci veliké zprznění; neb z domu vy-
jdauce přijdau k tanci, nemajíce některých hříchův poznání, a domů se
vrátíce, a mají zlá myšlení, lenivá, tesklivá svého díla opatrování, těla
svá ztraudíce, raucho a střevíce derauce; někteří neb některá stratí tu
košilku bílau, to jest panenství neb vdovství, manželství, jenž stojí za
všeho světa zboží, a již bůh (jakž dí svatý Jeronym“) nemúž navrátiti,
ačkoli jest všemohaucí. Neb též vdova i manželka jako panna, jsauci
zlých žádostí * velice naplněna, vrátí se domů od tance, jsauce na svém
stavu poškvrněna.
Aj vizme a znamenejme, co zlého tanečníkům a tanečnicem od tance
přichází, kterak jim k nebi přijíti překáží. Jakož o tom písmo svaté staré
ukazuje Exodus 24. kapitole,“ kterak pro jeden tanec, jejž jsau učinili pred
teletem, boží slauha Moyžíš spůsobem božím kázal těm, kteříž sau ne-
tancovali, aby každý, opáše se mečem, bil bratra a bližního svého; a tak
zabili jsau jich třimecítma tisícův. A poněvadž tak mnoho hříchův v tanci
se děje, a skrze tanec ďábel tak mnoho duší sobě získává, slušíť se kře-
sťanům jeho pilně varovati a každému od něho utikati.
Ale jistě * toto jest znamenati, že řekl by snad někdo“: Poněvadž
jest tanec aučinek nebo sebrání takového velmi zlého a příčina hříchův
* V Ms in marg.: ‚Otäzka‘.
tv Ms původně vozkladaji, opraveno skrtnutím a pripsánim tahuji. — “ divaji
Ms. — © stojí Ms. — f psáno wdow. — £v Ms následuje škrtnuté Ze.
1 Ve spisech Bernardových citátu podobného není. — ? Není nemozné, Ze se tu
ozývají stopy veršů. — ° Jeronym, Epistola XXII ad Eustochium, Migne PL 22, 397. —
* Srun. Exod. 32, 27.
^ 72"
* 73