EN | ES |

Facsimile view

812


< Page >

16 С. 7.

bohu sladce mysliti a tělesného díla všeho, v němž všední den se obí- rajíce, své spasení meškají, ponechati, slovo boží pilně slyšeti, nábožně se modliti, k tělu božímu a krvi přistupovati. Tu pak tancujíce, boží přikázá*ní přestupují, všecky hříchy rozličné smrtedlné rodí, a tak po cestě Antykrystově chodí, neb o své spasení v tanci nic nedbají, ale pánu bohu svému i jeho svatým se porauhají, příkladem starým židov- ským ohavným. Jakož o tom píše svatý Bernart, řka': Tanečníci i ta- nečnice bohu, pánu a spasiteli svému, v tanci se porauhají. Neb Krystus za pod trnovau korunau byl roztažen a jednu nohu přes druhau po- ložil, a oni pod věnci pyšnými ruce roztahují nohy překládají, ne aby pokorně hříchův zbyli, ale aby v lehkosti se pyšně ukázali.

Aj, kdo tu v tanci tancuje a divaje? se neb stoje, jest bez hříchu ? Kdo jest s bohem: neb kromě boha, vizme. Ano se tu pohříchu mnoho smrtelných, nýbrž i němých hříchů děje, smilným, nečistým myšlením, frejováním, neřádným vzhlédáním, řečí oplzlau, *marnau a mnohau, üdóví dotykáním, makáním, objímáním i jinym zlym pácháním. Tu jest smíchüv, svárüv i kriküv dosti, tu pejchy, závisti, hnévové i jiné mnohé zlosti. Tu ten čas jest opuštění věcí lepších a dopuštění zlých, času zmaření, duší mnohých věčné zatracení. Tu jest ďábelské chytré poku- šení, a divkám i pacholkům v srdci veliké zprznění; neb z domu vy- jdauce přijdau k tanci, nemajíce některých hříchův poznání, a domů se vrátíce, a mají zlá myšlení, lenivá, tesklivá svého díla opatrování, těla svá ztraudíce, raucho a střevíce derauce; někteří neb některá stratí tu košilku bílau, to jest panenství neb vdovství, manželství, jenž stojí za všeho světa zboží, a již bůh (jakž svatý Jeronym) nemúž navrátiti, ačkoli jest všemohaucí. Neb též vdova i manželka jako panna, jsauci zlých žádostí * velice naplněna, vrátí se domů od tance, jsauce na svém stavu poškvrněna.

Aj vizme a znamenejme, co zlého tanečníkům a tanečnicem od tance přichází, kterak jim k nebi přijíti překáží. Jakož o tom písmo svaté staré ukazuje Exodus 24. kapitole, kterak pro jeden tanec, jejž jsau učinili pred teletem, boží slauha Moyžíš spůsobem božím kázal těm, kteříž sau ne- tancovali, aby každý, opáše se mečem, bil bratra a bližního svého; a tak zabili jsau jich třimecítma tisícův. A poněvadž tak mnoho hříchův v tanci se děje, a skrze tanec ďábel tak mnoho duší sobě získává, slušíť se kře- sťanům jeho pilně varovati a každému od něho utikati.

Ale jistě * toto jest znamenati, že řekl by snad někdo: Poněvadž jest tanec aučinek nebo sebrání takového velmi zlého a příčina hříchův

* V Ms in marg.: Otäzka.

tv Ms původně vozkladaji, opraveno skrtnutím a pripsánim tahuji. divaji Ms. © stojí Ms. f psáno wdow. £v Ms následuje škrtnuté Ze. 1 Ve spisech Bernardových citátu podobného není. ? Není nemozné, Ze se tu

ozývají stopy veršů. ° Jeronym, Epistola XXII ad Eustochium, Migne PL 22, 397. * Srun. Exod. 32, 27.

^ 72"

* 73



Text viewManuscript line view