EN | ES |

Facsimile Lines

812


< Page >

[1]
Ć. 95. 1414, Nov. 3—4?

[2]
©
[3]
o

[4]
Palacký již umístěním i výslovně (sron. Doc. str. 149 pozn.) označil
[5]
list jakožto nejistý, ale v jeho textu není nic, co by autorství Husovo vylu-
[6]
čovalo, neboť zmínka o přijímání pod obojí, jež jediná by mohla ponekud
[7]
vaditi, vysvětluje se tím, že podle záhlaví v Op., které patrné jest rukopis-
[8]
ného původu (srvn. úvod), list jest psán v době koncilu Kostnického, tedy
[9]
nepochybné z Kostnice, když Hus přijímání pod obojí byl již schválil ;
[10]
tím tedy padá jediný důvod podezřelosti, a není, proč pochybovati, že list
[11]
psán některému knézi s Husem blíže známému asi v Kostnici, nepochybně
[12]
ještě pred uvéznéním. Hefele VII, 175, maje list rovněž za pravý, míní, že
[13]
psán v žaláři (a pak by ndleżel asi za 21. cerven 1415); minéni tohoto nelze
[14]
sice vyvrátiti (sám jsem je mel za pravděpodobné, srvn. Listy Husovy 75), nyni
[15]
zdá se mi datování pred uvéznéním pravdépodobnéjsim. Ze Hus ještě ve vězení
[16]
mluvil o kalichu zdrzelivé, nemüze vaditi, ponévadz právé uvéznéni a oce-
[17]
kávání procesu mohlo podmiňovati jisté zmírnění v otázce, v níž Hus dříve
[18]
byl rozhodnějším. Text latinský, jak pověděl již Palacký, jistě jest původní
[19]
(třeba od vydavatelů méěnén), český překlad pořízen asi teprve v 16. stol.

[20]
O datu nelze nic bezpečného říci (srvn. svrchu); smíme-li list počítati
[21]
k oném čtyřem z ciziny psaným (v. č. 96), náležel by list patrně, byl-li psán
[22]
v Kostnici, ke 4. listopadu, a pak by adresátem mohl býti Havlík.

[23]
Pax domini nostri Jesu Christi, frater carissime! Esto diligens in pre-
[24]
dicacione ewangelii et fac opus boni ewangeliste. Vocacionem tuam ne
[25]
negligas, labora tamquam beatus miles Christi: Primum pie et sancte
[26]
vive, deinde fideliter et vere doce. Exemplum esto aliis in bono opere,
[27]
ne in sermone reprehendaris, corrige peccata et virtutes commenda;
[28]
illis, qui male vivunt, mineris penas eternas, qui vero sunt fideles et
[29]
pie vivunt, gaudia eterna proponito. Predica assidue, breviter tamen et
[30]
cum fructu, prudenter intelligendo sacras scripturas. Incerta et dubia
[31]
numquam aífirmes, ne reprehendaris ab adversariis, qui gaudent, ut suis
[32]
proximis detrahant, quo ministros dei contumelia afficiant. Hortare ad
[33]
confessionem fidei et communionem utriusque speciei corporis et san-
[34]
guinis Christi, ut qui de peccatis suis vere penitenciam egerunt, eo se-
[35]
pius ad communionem accedant. Teque moneo, ne cauponas cuin hospi-
[36]
tibus ingrediaris, ne sis communis hominibus: nam quo predicator a so-
[37]
dalitate hominum remocior, eo est accepcior. Verumtamen operam tuam,
[38]
qua possis aliis prodesse, ne deneges.

[39]
Contra luxuriam, quocumque modo potes, assidue predica, nam illa
[40]
est bestia ferocissima, que homines devorat, pro quibus humanitas Christi
[41]
passa est. Quapropter te, carissime, obtestor, ut fornicacionem fugias;
[42]
nam ubi volueris prodesse, illie sese occultabit. Tuvenculas mulieres
[43]
omnimode fuge, ne credas religioni earum; nam dicit sanctus Augusti-
[44]
nus': ,Quo religiosior, eo ad luxuriam proclivior, et sub pretextu reli-
[45]
gionis latet dolus aut venenum fornicacionis*. Hoc eciam, carissime, scito,

[46]
! Citát, Husovi bézny (srvn. na pr. C. 86), pFevzat asi z Thom. Hybern. Manip. florum,


Text viewFacsimile