EN | ES |

Facsimile view

812


< Page >

Ć. 95. 1414, Nov. 3—4?

© o

Palacký již umístěním i výslovně (sron. Doc. str. 149 pozn.) označil list jakožto nejistý, ale v jeho textu není nic, co by autorství Husovo vylu- čovalo, neboť zmínka o přijímání pod obojí, jež jediná by mohla ponekud vaditi, vysvětluje se tím, že podle záhlaví v Op., které patrné jest rukopis- ného původu (srvn. úvod), list jest psán v době koncilu Kostnického, tedy nepochybné z Kostnice, když Hus přijímání pod obojí byl již schválil ; tím tedy padá jediný důvod podezřelosti, a není, proč pochybovati, že list psán některému knézi s Husem blíže známému asi v Kostnici, nepochybně ještě pred uvéznéním. Hefele VII, 175, maje list rovněž za pravý, míní, že psán v žaláři (a pak by ndleżel asi za 21. cerven 1415); minéni tohoto nelze sice vyvrátiti (sám jsem je mel za pravděpodobné, srvn. Listy Husovy 75), nyni zdá se mi datování pred uvéznéním pravdépodobnéjsim. Ze Hus ještě ve vězení mluvil o kalichu zdrzelivé, nemüze vaditi, ponévadz právé uvéznéni a oce- kávání procesu mohlo podmiňovati jisté zmírnění v otázce, v níž Hus dříve byl rozhodnějším. Text latinský, jak pověděl již Palacký, jistě jest původní (třeba od vydavatelů méěnén), český překlad pořízen asi teprve v 16. stol.

O datu nelze nic bezpečného říci (srvn. svrchu); smíme-li list počítati k oném čtyřem z ciziny psaným (v. č. 96), náležel by list patrně, byl-li psán v Kostnici, ke 4. listopadu, a pak by adresátem mohl býti Havlík.

Pax domini nostri Jesu Christi, frater carissime! Esto diligens in pre- dicacione ewangelii et fac opus boni ewangeliste. Vocacionem tuam ne negligas, labora tamquam beatus miles Christi: Primum pie et sancte vive, deinde fideliter et vere doce. Exemplum esto aliis in bono opere, ne in sermone reprehendaris, corrige peccata et virtutes commenda; illis, qui male vivunt, mineris penas eternas, qui vero sunt fideles et pie vivunt, gaudia eterna proponito. Predica assidue, breviter tamen et cum fructu, prudenter intelligendo sacras scripturas. Incerta et dubia numquam aífirmes, ne reprehendaris ab adversariis, qui gaudent, ut suis proximis detrahant, quo ministros dei contumelia afficiant. Hortare ad confessionem fidei et communionem utriusque speciei corporis et san- guinis Christi, ut qui de peccatis suis vere penitenciam egerunt, eo se- pius ad communionem accedant. Teque moneo, ne cauponas cuin hospi- tibus ingrediaris, ne sis communis hominibus: nam quo predicator a so- dalitate hominum remocior, eo est accepcior. Verumtamen operam tuam, qua possis aliis prodesse, ne deneges.

Contra luxuriam, quocumque modo potes, assidue predica, nam illa est bestia ferocissima, que homines devorat, pro quibus humanitas Christi passa est. Quapropter te, carissime, obtestor, ut fornicacionem fugias; nam ubi volueris prodesse, illie sese occultabit. Tuvenculas mulieres omnimode fuge, ne credas religioni earum; nam dicit sanctus Augusti- nus': ,Quo religiosior, eo ad luxuriam proclivior, et sub pretextu reli- gionis latet dolus aut venenum fornicacionis*. Hoc eciam, carissime, scito,

! Citát, Husovi bézny (srvn. na pr. C. 86), pFevzat asi z Thom. Hybern. Manip. florum,



Text viewManuscript line view