[1] |
|
---|
[2] |
označují (v. o tom v podrobnějších datech o jednotlivých rukopisech
|
---|
[3] |
níže), jiné však (na př. kapit. F 20, D50, universitní X E 24 a j.) ome-
|
---|
[4] |
zují se na listy z vyhnanství, opět jiné (na př. univ. II G6) na listy
|
---|
[5] |
určité osobě (nebo domněle jí) zaslané. Zvláštní skupinu pak dosti záhy
|
---|
[6] |
začíná tu tvořiti řada ceských dopisů v žaláři psaných. Nejstarší rukopis,
|
---|
[7] |
v němž tuto zvláštní skupinu (vedle jiných listů) samostatně najdeme,
|
---|
[8] |
jest rukopis dvorní knihovny Vídeňské 4524 (Vdn), kdež na f. 119 a d.
|
---|
[9] |
s označením „Tyto epištoly jsú napsány v žaláři v okovách
|
---|
[10] |
Jana Huflsi] rukú“ čtou se čtyři česky psané listy žalářní (naší sbírky
|
---|
[11] |
č. 153, 147, 129, 156). S ním asi souvěký jest jiný rukopis téže knihovny
|
---|
[12] |
4557 (Vidb), kde f. 140 označením „Epištoly M. Jana Husi z Kon-
|
---|
[13] |
stancie“ zahájena jest delší řada listů zase oněmi kusy (v tomto po-
|
---|
[14] |
řádku 153, 147, 156, 129).
|
---|
[15] |
Není správné tvrzení, že by tyto listy byly od počátku seskupovány
|
---|
[16] |
za tím účelem, aby se staly „epištolami“ Husovskými vedle „evangelia“
|
---|
[17] |
— českého znění poslední části zprávy Petra z Mladoňovic. V obou
|
---|
[18] |
právě zmíněných rukopisech jest sice čtení toto obsaženo také (ve Vidb
|
---|
[19] |
dokonce právě před listy), ale účelnosti toho druhu nikde tu není vi-
|
---|
[20] |
děti. Zatím jenom sestavení českých listů v žaláři psaných pro široký
|
---|
[21] |
kruh posluchačů samo sobě bylo účelem, který ostatné vždy ani ne-
|
---|
[22] |
proniká. V rukopise 4902 (Vnb) ony čtyři listy, snad ne náhodou, ale
|
---|
[23] |
sotva vědomě, tvoří (v pořádku 129, 147, 153, 156) závěr dlouhé řady
|
---|
[24] |
listů, ač zde české zprávy Mladoňovicovy vůbec není, podobně najdeme
|
---|
[25] |
skupinu tuto samotnu v rukopisech jiných (univ. XI D 9 — Us) bez čes-
|
---|
[26] |
kého spisku onoho, nebo vedle něho, ale bez označení souvislosti (ve
|
---|
[27] |
Freiberském), anebo konečně (v Křižovnickém) sice v souvislosti s ním,
|
---|
[28] |
ale již porušenu přidáním listů dalších.
|
---|
[29] |
Vše to tedy neprozrazuje ještě vědomého nebo uvědomělého vytvá-
|
---|
[30] |
ření pašijí a epištol novému světci, neboť i tam, kde zdá se, že se vě-
|
---|
[31] |
domí dostavilo, ustupuje touze po sebrání hojnější látky. Tu však přece
|
---|
[32] |
lze již mluviti o porušení. Zde totiž myšlenka na ono spojení mohla se
|
---|
[33] |
dostaviti velmi záhy. Nejstarším jejím dokladem jest, pokud vím, rukopis
|
---|
[34] |
Víd. dv. kn. 4519 (Vndb) z druhé půle 15. stol., v němž po české zprávě
|
---|
[35] |
Mladoňovicově čteme (f. 168): „Skonávásčě pašijě a počíná sě
|
---|
[36] |
prvá epištola Mistra Jana Hussi“, prvá ze čtyř, ač ne všech,
|
---|
[37] |
které bychom očekávali. Jen tři z oné skupiny zde nalezneme (153, 147,
|
---|
[38] |
156), čtvrtá nahrazena českým překladem listu jiného (č. 139*). A tak
|
---|
[39] |
v plném uvědomění vystupuje onen pokus o jakési liturgické sesku-
|
---|
[40] |
pení kusů těchto teprve v Passionále Jenském a jeho přetisku z r. 1525.
|
---|
[41] |
! Nejlip je to patrno z toho, že v rukopise Vdn český text Mladoňovicův čte se před
|
---|
[42] |
dlouhou řadou Kostnických listů Husových, načež teprve po četných jiných různoro-
|
---|
[43] |
dých kusech (mezi nimi jsou i žalářní trakláty Husovy) následuje naše skupina. Ve
|
---|
[44] |
Vidb sice jdou listy ony hned za českým textem Petrovým, ale jakožto začátek dlouhé
|
---|
[45] |
řady i jiných listů žalářních.
|
---|