EN | ES |

Facsimile Lines

812


< Page >

[1]
V

[2]
označují (v. o tom v podrobnějších datech o jednotlivých rukopisech
[3]
níže), jiné však (na . kapit. F 20, D50, universitní X E 24 a j.) ome-
[4]
zují se na listy z vyhnanství, opět jiné (na . univ. II G6) na listy
[5]
určité osobě (nebo domněle ) zaslané. Zvláštní skupinu pak dosti záhy
[6]
začíná tu tvořiti řada ceských dopisů v žaláři psaných. Nejstarší rukopis,
[7]
v němž tuto zvláštní skupinu (vedle jiných listů) samostatně najdeme,
[8]
jest rukopis dvorní knihovny Vídeňské 4524 (Vdn), kdež na f. 119 a d.
[9]
s označením Tyto epištoly jsú napsány v žaláři v okovách
[10]
Jana Huflsi] rukú čtou se čtyři česky psané listy žalářní (naší sbírky
[11]
č. 153, 147, 129, 156). S ním asi souvěký jest jiný rukopis téže knihovny
[12]
4557 (Vidb), kde f. 140 označením Epištoly M. Jana Husi z Kon-
[13]
stancie zahájena jest delší řada listů zase oněmi kusy (v tomto po-
[14]
řádku 153, 147, 156, 129).

[15]
Není správné tvrzení, že by tyto listy byly od počátku seskupovány
[16]
za tím účelem, aby se staly epištolami Husovskými vedle evangelia
[17]
českého znění poslední části zprávy Petra z Mladoňovic. V obou
[18]
právě zmíněných rukopisech jest sice čtení toto obsaženo také (ve Vidb
[19]
dokonce právě před listy), ale účelnosti toho druhu nikde tu není vi-
[20]
děti. Zatím jenom sestavení českých listů v žaláři psaných pro široký
[21]
kruh posluchačů samo sobě bylo účelem, který ostatné vždy ani ne-
[22]
proniká. V rukopise 4902 (Vnb) ony čtyři listy, snad ne náhodou, ale
[23]
sotva vědomě, tvoří (v pořádku 129, 147, 153, 156) závěr dlouhé řady
[24]
listů, zde české zprávy Mladoňovicovy vůbec není, podobně najdeme
[25]
skupinu tuto samotnu v rukopisech jiných (univ. XI D 9 Us) bez čes-
[26]
kého spisku onoho, nebo vedle něho, ale bez označení souvislosti (ve
[27]
Freiberském), anebo konečně (v Křižovnickém) sice v souvislosti s ním,
[28]
ale již porušenu přidáním listů dalších.

[29]
Vše to tedy neprozrazuje ještě vědomého nebo uvědomělého vytvá-
[30]
ření pašijí a epištol novému světci, neboť i tam, kde zdá se, že se -
[31]
domí dostavilo, ustupuje touze po sebrání hojnější látky. Tu však přece
[32]
lze již mluviti o porušení. Zde totiž myšlenka na ono spojení mohla se
[33]
dostaviti velmi záhy. Nejstarším jejím dokladem jest, pokud vím, rukopis
[34]
Víd. dv. kn. 4519 (Vndb) z druhé půle 15. stol., v němž po české zprávě
[35]
Mladoňovicově čteme (f. 168): Skonávásčě pašijě a počíná
[36]
prvá epištola Mistra Jana Hussi, prvá ze čtyř, ne všech,
[37]
které bychom očekávali. Jen tři z oné skupiny zde nalezneme (153, 147,
[38]
156), čtvrtá nahrazena českým překladem listu jiného (č. 139*). A tak
[39]
v plném uvědomění vystupuje onen pokus o jakési liturgické sesku-
[40]
pení kusů těchto teprve v Passionále Jenském a jeho přetisku z r. 1525.

[41]
! Nejlip je to patrno z toho, že v rukopise Vdn český text Mladoňovicův čte se před
[42]
dlouhou řadou Kostnických listů Husových, načež teprve po četných jiných různoro-
[43]
dých kusech (mezi nimi jsou i žalářní trakláty Husovy) následuje naše skupina. Ve
[44]
Vidb sice jdou listy ony hned za českým textem Petrovým, ale jakožto začátek dlouhé
[45]
řady i jiných listů žalářních.


Text viewFacsimile