EN | ES |

Facsimile Lines

812


< Page >

[1]
172 C. 64, 65. 1413, Juni? - Juni -Juli.

[2]
Doby složení nelze presné stanoviti, ale poslední narážka na interdikt,
[3]
pro niž obdoba najde se v listé Husové Ondřejovi z Brodu (v č. 65), činí vznik
[4]
listu ve stejné asi době pravděpodobným.

[5]
Kazatel Beneš jest patrné týž, jenž, zastávaje svůj úřad při kostele Praž-
[6]
ském v l. 1402—1414, proti Husovi lživé svědčil již r. 1410; v. Palacký,
[7]
Docum. str. 179.

[8]
65.

[9]
M. Jan Hus M. Ondřejovi z Brodu: vytýká mu jeho nepřátelské jednání,
[10]
vyvrací výtky své strané činěéné, a zmíniv se o svém nynějším pobytu
[11]
v Praze, kde nikdo interdiktu nezachovává, hrozí, že přijede kázat na

[12]
Mělník, kde se Ondřej v tu chvíli asi zdržoval.

[13]
[V Praze, 1413, Juni—Juli.]

[14]
List, k némuz podnét zavdaly asi nesetrné a prázdné námitky Ondřeje
[15]
z Brodu proti odpovédi Husové na povéstné návrhy doktorů theologie k úno-
[16]
rové synodě r. 1413, jez vsak Husovi teprve nekdy v dubnu—kvetnu do rukou
[17]
se dostaly (prohlášení Brodovo otiskl Loserth, AÔG LXXV, str. 342—344,
[18]
zvl. ot. 56—58), není zachován. Známe jen několik úryvků, jež pojal, ne
[19]
vždy doslovné, Ondřej do své odpovědi (v. č. 78), a podle nichž list Husův lze
[20]
z ćdsti rekonstruovati (sron. Novotny, Listy Husovy 40 a odtud Flajśhans, Listy
[21]
z vyhnanství str. 97 = Flajshans, Listy str. 87—88 ć. XLIII). Nazjvaje On-
[22]
dreje: Frater carissime*, jemuż pise z lásky (ex caritate), dokládal Hus, że
[23]
by radeji chtel zemfiti, neż se vrátiti (quod mori magis cupitis, quam reverti),
[24]
a ze rád ceká mucenictví (quod expectetis martirium). Vytÿkaje däle, Ze On-
[25]
dfej ,cedi komára a velblouda pohlcuje (me colare culicem et camelum
[26]
deglutire), jmenoval i nějakou určitou osobu, vysoce postavenou, jakožto -
[27]
vodce své potupy (Nominatis in litera personam nobilem, cui vestram infa-
[28]
miam inponitis), upozorrioval, že interdikt není vůči všem zachováván stejné
[29]
(guod aligui admittuntur ad sacramentum corporis dominici et alii arcentur
[30]
abstinere), a zmínil se i o zpovédnim tajemstvi (confessiones non debent
[31]
revellari). O své vlastní při a chování Brodové zde protivník cituje do-
[32]
slovné pravil: ... solum propter impungnacionem criminum, que clerus,
[33]
prochdolor, sequitur, ego persecucionem et excomunicacionem pacior ...
[34]
Sufficeret tibi, carissime, ex quo iustam excomunicacionem prelatorum esti-
[35]
mas, quod denuncciares populo, quia ipsi me excomunicant, et quod popu-
[36]
lus in nullo malo me confortaret, vel in malicia mecum participaret . . .*,
[37]
dodávaje: ,quod si sancti et sancte michi in patria favent, per tuum iudi-
[38]
cium sunt a comunione sanctorum et sic a beatitudine separati'.

[39]
O svém pobytu v Praze pak zmiňoval se témito slovy: Ecce ego mani-
[40]
feste ambulo in civitate, et respiciunt me plebani et presbiteri, et omnes
[41]
sciunt, quod sum in Bethlehem, et tamen non cessant a divinis..., hroze


Text viewFacsimile