EN | ES |

Facsimile Lines

801


< Page >

[1]
z roku 1529. 493

[2]
od všemohoucího Buoha rozumem obdařeni býti ráčíte, avšak podle písma proro-
[3]
ckého to dostaviti z své upřímnosti proti VMti musím, k čemu jest člověku rozum,
[4]
když ho k svému dobrému užívati nechce a neužívá? Při tom také vím, že sem to
[5]
častokrát od VKMti slýchal, že jako času nějakého očekávati ráčíte, ješto již ne-
[6]
toliko jeden ten čas, ale několiko jich a jistě VKMt užitečných z rukuo svých
[7]
upustiti jste ráčili; i kterúžto věc i ti všickni, kteří VKMti z upřímného srdce
[8]
všeho dobrého přáli jsme a věrně přejeme, velikou těžkou a žalostivou mysl nad
[9]
tím majíce, těžce to nesli jsme a neseme. Neb ti všichni jiné naděje nikdy jsú ne-
[10]
měli, než že jako oni otcové svatí, kteří z temnosti volali a vysvobození žádali, též
[11]
skrze VKMt k vysvobození spravedlivému v mnohejch těžkostech svých přijdou,
[12]
slyšíce i to vo VKMti, že což spravedlivému pánu náleží, to všecko vždycky při
[13]
VKMti se nalezalo. Ale poněvadž posavád nikdy jsú se nic takového dovolati,
[14]
doëekati ani doprositi jesté nemohli, protož sou již VY tom mnozí tak opuštěni a na-
[15]
děje žádné nemajíce a to vidouce, jak jsou téměř všichni z těch, kteříž jsou sku-
[16]
tečně, abyšte pánem naším milostivým býti ráčil, pomáhali, jako opovrženi, a ti
[17]
všichni, kteříž jsou pražádné chuti ani vuole k přijetí VMti za pána našeho neměli
[18]
(chtěvše to, kdyby byli mohli, rádi zkaziti a zrušiti), že jsou mimo je všecky VMti
[19]
blizci a VKMt zvláštní milostí k nim nachejlenëji, a ochraňováni i již
[20]
. [chybi].

[21]
Najjasnéjsi a najmilostivójśt króli! Ted nyní ráčiete viděti a zřetedlně znáti,
[22]
co jest VKMti zanedbání takové a času očekávání dobrého v těchto časech při-
[23]
neslo, a zvláště pak tohoto tak příliš potřebného VKMti času proti nejúhlavnějšímu
[24]
nepříteli VKMti a viery křesťanské i všeho křesťanstva, (kdež již nekladu ne-
[25]
přítele VKMti vejvodu za jiného neZ za pohana, ponévadZ jest se s pohanem
[26]
spriznil proti VKMti i proti véemu kiesfanstvu), jak jsou lidee VKMt povlovné
[27]
v takové potřebě najíti se dali; ale VKMt neračte toho buď vosobám buď zemím
[28]
přičítati, čím (prosím, že mi odpustiti ráčíte) sami račte býti vinni, a to takto, že
[29]
své spravedlivé moci královské užívati neráčíte, a neřku užívati neráčíte, ale
[30]
i z ruky své královské jiným YV ruce ji popříti a dáti jste ráčili.

[31]
Jit VKMti všecko duověrně a otevřeně všecko dostavím. My Čechové od
[32]
času krále Vladislava do času tohoto VKMti ( ne vSickni) jediné dvé pavézky
[33]
máme, z kterýchž jedna naam vzdy k našemu užitečnému trefiti se múže a trefuje,
[34]
to jesti víra; druhá pak jest právo a zřízení zemské. Těmi dvěma pavézkami
[35]
VKMti vzdycky se zamítáme a VKMt vzdycky jimi strašíme. Kdež i to vím, že
[36]
VKMt z své přirozené a královské milosti neráčíce žádnému nikterakž ubližiti, sobě
[37]
znamenitě i velmi škodlivě ubližovati tím ráčíte, čehož VKMti věrně z srdce
[38]
nepřeji; ješto tomu všemu, kdybyšte ráčili, bez ublížení jednoho každého a VKMti
[39]
velmi s užitkem velikým odolati byšte mohli. Teď na tomto sněmě nyní minulém


Text viewFacsimile