z roku 1529. 493
od všemohoucího Buoha rozumem obdařeni býti ráčíte, avšak podle písma proro-
ckého to dostaviti z své upřímnosti proti VMti musím, k čemu jest člověku rozum,
když ho k svému dobrému užívati nechce a neužívá? Při tom také vím, že sem to
častokrát od VKMti slýchal, že jako času nějakého očekávati ráčíte, ješto již ne-
toliko jeden ten čas, ale několiko jich a jistě VKMt užitečných z rukuo svých
upustiti jste ráčili; i kterúžto věc já i ti všickni, kteří VKMti z upřímného srdce
všeho dobrého přáli jsme a věrně přejeme, velikou těžkou a žalostivou mysl nad
tím majíce, těžce to nesli jsme a neseme. Neb ti všichni jiné naděje nikdy jsú ne-
měli, než že jako oni otcové svatí, kteří z temnosti volali a vysvobození žádali, též
skrze VKMt k vysvobození spravedlivému v mnohejch těžkostech svých přijdou,
slyšíce i to vo VKMti, že což spravedlivému pánu náleží, to všecko vždycky při
VKMti se nalezalo. Ale poněvadž až posavád nikdy jsú se nic takového dovolati,
doëekati ani doprositi jesté nemohli, protož sou již VY tom mnozí tak opuštěni a na-
děje žádné nemajíce a to vidouce, jak jsou téměř všichni z těch, kteříž jsou sku-
tečně, abyšte pánem naším milostivým býti ráčil, pomáhali, jako opovrženi, a ti
všichni, kteříž jsou pražádné chuti ani vuole k přijetí VMti za pána našeho neměli
(chtěvše to, kdyby byli mohli, rádi zkaziti a zrušiti), že jsou mimo je všecky VMti
blizci a VKMt zvláštní milostí k nim nachejlenëji, a ochraňováni i již
. [chybi].
Najjasnéjsi a najmilostivójśt króli! Ted nyní ráčiete viděti a zřetedlně znáti,
co jest VKMti zanedbání takové a času očekávání dobrého v těchto časech při-
neslo, a zvláště pak tohoto tak příliš potřebného VKMti času proti nejúhlavnějšímu
nepříteli VKMti a viery křesťanské i všeho křesťanstva, (kdež já již nekladu ne-
přítele VKMti vejvodu za jiného neZ za pohana, ponévadZ jest se s pohanem
spriznil proti VKMti i proti véemu kiesfanstvu), jak jsou lidee VKMt povlovné
v takové potřebě najíti se dali; ale VKMt neračte toho buď vosobám buď zemím
přičítati, čím (prosím, že mi odpustiti ráčíte) sami račte býti vinni, a to takto, že
své spravedlivé moci královské užívati neráčíte, a neřku užívati neráčíte, ale
i z ruky své královské jiným YV ruce ji popříti a dáti jste ráčili.
Jit VKMti všecko duověrně a otevřeně všecko dostavím. My Čechové od
času krále Vladislava až do času tohoto VKMti (ač ne vSickni) jediné dvé pavézky
máme, z kterýchž jedna naam vzdy k našemu užitečnému trefiti se múže a trefuje,
to jesti víra; druhá pak jest právo a zřízení zemské. Těmi dvěma pavézkami
VKMti vzdycky se zamítáme a VKMt vzdycky jimi strašíme. Kdež i to vím, že
VKMt z své přirozené a královské milosti neráčíce žádnému nikterakž ubližiti, sobě
znamenitě i velmi škodlivě ubližovati tím ráčíte, čehož já VKMti věrně z srdce
nepřeji; ješto tomu všemu, kdybyšte ráčili, bez ublížení jednoho každého a VKMti
velmi s užitkem velikým odolati byšte mohli. Teď na tomto sněmě nyní minulém