[1] |
450 C. XVII. Listiny Jindřicho- Hradecké
|
---|
[2] |
to taky od téhož Vítka děda svýho slýchal, že jest byl tejž nebožtík urozený pán
|
---|
[3] |
pan Jan z toho Chlumu, jako jej drží urozený pán pan Michal Slavata, a že jest
|
---|
[4] |
byl předek páně Michalnov Slavatüv. I to taky pravil, že jest to od častopsanýho
|
---|
[5] |
Vítka slýchal tejž Jan Lebka, že jest byl v Konstancí s urozeným pánem panem
|
---|
[6] |
Janem z Chlumu, na ten čas jsa u něho v službě. A ta slova kázal sepsati nebožtík-
|
---|
[7] |
Jan Lebka z Podhořan, kteráž pravil, že jest slyšal od Vítka z Březinky, děda
|
---|
[8] |
svýho, na pargamině; to vzal k svý víře a k svý duši, že jest to tak v pravdě od
|
---|
[9] |
něho slýchal. I to pověděl tejž Jan Lebka nebožtík, že to béře sebú na onen svět,
|
---|
[10] |
že pravdu pravil^ A my svrchupsani Jan Sak z Buohouńovic a v Bračicích, a já
|
---|
[11] |
Zikmund Hostačovský z Petrovic a na Hostačově, k tomuto jeho vyznání dali sme
|
---|
[12] |
své přirozený pečeti pfitisknüti na svědomí toho. Jenž jest dán ve čtvrtek na den
|
---|
[13] |
svatého Jiří léta od narození syna buožího tisícího pětistého XXTIT'.
|
---|
[14] |
Jedna ze 2 pečetí přivěšených je porouchána.
|
---|
[15] |
268.
|
---|
[16] |
Ludvík král přikazuje stavům kraje Bechyňského, aby řád a právo zachovali.
|
---|
[17] |
V Budíně, bez roku (16. května 15232) Opis pap. Historica.
|
---|
[18] |
Ludvík z boží milosti Uherský, Český oc król a margkrabie Moravsky oc.
|
---|
[19] |
Urozeným, statečným, slovutným a opatrným pánom, rytieřóm, vládykám a městuom
|
---|
[20] |
kraje Bechyňského, věrným našim milým. Milost naši královsků a všecko dobré
|
---|
[21] |
vzkazujem, věrní milí. Oznamujem vám, že jsme sobě ku paměti přivésti ráčili,
|
---|
[22] |
kterak časy předešlými, prvé nežli jsme do království Českého přijeti ráčili a v pa-
|
---|
[23] |
nování naše mocné vkroctili, skrze mnohá lotrovstvie, loupeže, zlodějstvie, falše, odpo-
|
---|
[24] |
vědi, pohruožky a takových lidí fedrování v tom království neřád povstal i také čím
|
---|
[25] |
dále vždy se více rozmáhal. Ješto kdyby takové věci k jinému vopatření nepřišly
|
---|
[26] |
nežli k takovému, na kterémž jest prvé a předešle stálo, znáti to muožeme, žebychom
|
---|
[27] |
nedočekali jiného, nežli záhubné škody naší, též také i všech obyvateluov téhož
|
---|
[28] |
|
---|
[29] |
Avšak obávajíce se, aby v napravení v tej věci pořádku, práva, jakby se
|
---|
[30] |
gruntovně k takovým zachováno býti mělo, pruotah se státi mohl, i také při tom
|
---|
[31] |
vrchnosti a mocnosti naší, kteráž nám při tom spravedlivě náleží, tu jest zanedbati
|
---|
[32] |
a mi ji odjíti [?] nechtíce dopustiti pro üraz duostojenstvie i povinnosti naší krá-
|
---|
[33] |
lovské: protož my vám všem vuobec i jednomu každému zvláště přikazujem a tak
|
---|
[34] |
jmíti ráčíme, abyšte řád, právo zachovali, z něho nevystupujíce, a nešlechetností,
|
---|
[35] |
morduov, zlodèjstvie, loupeže, falší, odpovědí a pohruožek i takových lidí fedrování
|
---|
[36] |
a jim všelijakých pomocí činění abyšte se nedopouštěli a vystříhajíce varovali, a pocti-
|
---|
[37] |
vosti svých chovali, jakž to každému dobrému činiti náleží.
|
---|