EN | ES |

Facsimile Lines

798


< Page >

[1]
352 D. XIV. Poselství krále Jiřího do Říma k papeži r. 1462.

[2]
čnosti. Totof jest usüzenie na$e, takto oznamujem, a vy mu&íte pfijieti; tak také
[3]
králi, království a markrabství přikázanie,;') a nynie přikazujem, aby to, což vaši
[4]
kněžie z své vóle, bez mistra a bez moci držie,) opravili, neb klamají lid a hodni
[5]
těžkého tresktánie, a neostanú-li toho & nebudü^) se káti, budü zatraceni. Milo-
[6]
stiva však jest matka cierkev, nezapříť milosti, neb [115°] opuštěné k sobě vine
[7]
obrácením v pokoře); i protož vidí se, že nemáte z kompaktát pravdy, neb ste bez
[8]
moci učinili; novost začavše. A v tom, že) prosíte, abychme vám pójčili přijímati
[9]
z kalicha lidu obecnému: zajisté byť ta věc byla) spasitedina a nám poctiva, nebyla
[10]
by v pójéení nesnázka; ale obého nenie, neb nám nenie poctivé. Kterakž tehda do-
[11]
pustíme,) ano naši předkové zapřeli a dvoje koncilium odvolalo neb zavrhlo? Vám
[12]
také nenie spasitedlné, nebo mrzka jest strana, kteráž se se у т sjednává.") V&ickni
[13]
také králové i kniežata a lidé křesťanští, krom Řekóv, a by vám nynie bylo pójčeno,
[14]
byli by?) pohaněni; protož neslušieť, aby dopuštěno bylo.

[15]
Dále') zvláště neslušie nám toho dopustiti z mnohých příčin: první pro ne-
[16]
bezpeéenstvie kaciefstvie, aby snad nevéfeno bylo Krista celého pod první zpósobů
[17]
nebýti; druhé pro nebezpečnost svátosti, aby krev boží, jakož se přiházelo, nebyla '')
[18]
vylévána, protož pro poctivost takové svátosti nemá pójčeno býti; třetí pro jednotu
[19]
[115%] a pokoj, kteréhož hledáte království,") nebo bylo-li by vám pójčeno, jest
[20]
druhá strana, jenž se přidrží jednoty cierkve a přijímá pod jednü zpósobü, kteráz
[21]
nikdy neb těžce přivolí**) tomu pójčení, a tak na věky bylo by rozdélenie. A'*) viete,
[22]
Ze všeliké královstvie v sobě rozdělené zahyne; protož musit bÿti, aby jedni druhým
[23]
postúpili, má-li býti pokoj; ale nenie hodné, aby oni vám postúpili, neb hodné jest
[24]
vám'^) následovati Slepéjí jich'^) otcóv: na vás viece slu&ie, abyste odstüpili od toho
[25]
nového dómyslu, a tak navrátiti se'") k fádóm a k obyčejóm, v nichž byli otcové
[26]
vaši. Čtvrté, abychom súsedóv vašich všady vókol, jakożto Nemcóv, Uhróv a Polśków,
[27]
proti království nepopudili; nebo bychom my pak stokrát pójčili; nebude bez toho,
[28]
byť vás nehaněli. Protož pro pokoj váš i vašich súsedóv, aby mezi vámi býti mohla
[29]
kupectvie, manZelstvie a přátelstvie, jedno spolu smýšlejte s súsedy svými. Páté,
[30]
bychom my pak toho pójčili, přišlo by vám ne k pokoře, ale ku pýše, neb byšte
[31]
[116] pravili chlubně: hle, jehož sme dávno žádali, již máme; myť sme měli pravdu,
[32]
a oni od nás ji přijali; a tak měli byšte chválu nad chválu, jako byšte viech'")
[33]
otcóv můúdřejší byli a lepší se zdáli nad jiné křesťany. Protož abyšte otcóm vašim
[34]
nečinili k příčině zatracení, také abyšte se nechlubili mezi lidmi, nemá vám pójčeno
[35]
býti; i nenieť prosba vaše slušna, neb neviete, co prosíte. Jako ona matka synóv

[36]
1) Za přikážeme, jak v Ka Bj; přikazujíce 7. ?) Ginie T. *) nebudü-li 7 & B. *) neb odpu-
[37]
štěnie k sobě obráceným Z; K а В. 5) tam že T. 5) vám T a B. 7) odpustieme K. 8) Za nesje-
[38]
dnává, jak v T, K a B. ?) Po strané připsáno ,&te". tedy ,byli by&te^; nebyli-li by 7. ) Dále také 7:
[39]
na zemi nebyla 7, K a B. 1%) v krdlovstvi 7. K. 3) nepfivoli T & B. ?*) Ale T, K a B.
[40]
15) jim T, K a B. !5) svých T. K. '7) Za navrátili, jak v T, K à B, 9) vašich T, K a B.

[41]


Text viewFacsimile