EN | ES |

Facsimile view

798


< Page >

352 D. XIV. Poselství krále Jiřího do Říma k papeži r. 1462.

čnosti. Totof jest usüzenie na$e, takto oznamujem, a vy mu&íte pfijieti; tak také králi, království a markrabství přikázanie,;') a nynie přikazujem, aby to, což vaši kněžie z své vóle, bez mistra a bez moci držie,) opravili, neb klamají lid a hodni těžkého tresktánie, a neostanú-li toho & nebudü^) se káti, budü zatraceni. Milo- stiva však jest matka cierkev, nezapříť milosti, neb [115°] opuštěné k sobě vine obrácením v pokoře); i protož vidí se, že nemáte z kompaktát pravdy, neb ste bez moci učinili; novost začavše. A v tom, že) prosíte, abychme vám pójčili přijímati z kalicha lidu obecnému: zajisté byť ta věc byla) spasitedina a nám poctiva, nebyla by v pójéení nesnázka; ale obého nenie, neb nám nenie poctivé. Kterakž tehda do- pustíme,) ano naši předkové zapřeli a dvoje koncilium odvolalo neb zavrhlo? Vám také nenie spasitedlné, nebo mrzka jest strana, kteráž se se у т sjednává.") V&ickni také králové i kniežata a lidé křesťanští, krom Řekóv, a by vám nynie bylo pójčeno, byli by?) pohaněni; protož neslušieť, aby dopuštěno bylo.

Dále') zvláště neslušie nám toho dopustiti z mnohých příčin: první pro ne- bezpeéenstvie kaciefstvie, aby snad nevéfeno bylo Krista celého pod první zpósobů nebýti; druhé pro nebezpečnost svátosti, aby krev boží, jakož se přiházelo, nebyla '') vylévána, protož pro poctivost takové svátosti nemá pójčeno býti; třetí pro jednotu [115%] a pokoj, kteréhož hledáte království,") nebo bylo-li by vám pójčeno, jest druhá strana, jenž se přidrží jednoty cierkve a přijímá pod jednü zpósobü, kteráz nikdy neb těžce přivolí**) tomu pójčení, a tak na věky bylo by rozdélenie. A'*) viete, Ze všeliké královstvie v sobě rozdělené zahyne; protož musit bÿti, aby jedni druhým postúpili, má-li býti pokoj; ale nenie hodné, aby oni vám postúpili, neb hodné jest vám'^) následovati Slepéjí jich'^) otcóv: na vás viece slu&ie, abyste odstüpili od toho nového dómyslu, a tak navrátiti se'") k fádóm a k obyčejóm, v nichž byli otcové vaši. Čtvrté, abychom súsedóv vašich všady vókol, jakożto Nemcóv, Uhróv a Polśków, proti království nepopudili; nebo bychom my pak stokrát pójčili; nebude bez toho, byť vás nehaněli. Protož pro pokoj váš i vašich súsedóv, aby mezi vámi býti mohla kupectvie, manZelstvie a přátelstvie, jedno spolu smýšlejte s súsedy svými. Páté, bychom my pak toho pójčili, přišlo by vám ne k pokoře, ale ku pýše, neb byšte [116] pravili chlubně: hle, jehož sme dávno žádali, již máme; myť sme měli pravdu, a oni od nás ji přijali; a tak měli byšte chválu nad chválu, jako byšte viech'") otcóv můúdřejší byli a lepší se zdáli nad jiné křesťany. Protož abyšte otcóm vašim nečinili k příčině zatracení, také abyšte se nechlubili mezi lidmi, nemá vám pójčeno býti; i nenieť prosba vaše slušna, neb neviete, co prosíte. Jako ona matka synóv

1) Za přikážeme, jak v Ka Bj; přikazujíce 7. ?) Ginie T. *) nebudü-li 7 & B. *) neb odpu- štěnie k sobě obráceným Z; K а В. 5) tam že T. 5) vám T a B. 7) odpustieme K. 8) Za nesje- dnává, jak v T, K a B. ?) Po strané připsáno ,&te". tedy ,byli by&te^; nebyli-li by 7. ) Dále také 7: na zemi nebyla 7, K a B. 1%) v krdlovstvi 7. K. 3) nepfivoli T & B. ?*) Ale T, K a B. 15) jim T, K a B. !5) svých T. K. '7) Za navrátili, jak v T, K à B, 9) vašich T, K a B.



Text viewManuscript line view