EN | ES |

Facsimile Lines

798


< Page >

[1]
348 D. XIV. Poselství krále Jiřího do Říma k papeži r. 1462.

[2]
proti sobě. A když se lid zbüfí, kto mu ") rozkazovati, aby stál pod poslušenstvím,
[3]
jediné leč mečem, jenž jest velmi nebezpečné? Tuto řeč mluvil jest pan Zdeněk,
[4]
od něhož pan Rabštýn) pověděl latině.

[5]
Odpověď papežova konečná. V středu před pátů nedělí v postě
[6]
[31. března] přede vším slyšením, což móžem pamatovati, k tomuto rozumu mluvil
[7]
jest papež Pius, řka:

[8]
[110°] Slyšeli sme onehdá, páni poslové krále Českého, vaše prosby s trpě-
[9]
livostí a v dobrém pokoji; slyštež i vy naši odpověď z vóle a rady bratróv našich.
[10]
I majíce mluviti v lásce a neomylně,) povieme o poslušenství krále Českého nám
[11]
a stolici apoštolské učiněném, potom o potřebě) a kompaktátiech.) Poslusenstvie
[12]
chválíme nýjasnějšícho krále Českého, nebo to takové dobré jest, bez něhožto nenie
[13]
pokoj ani spasenie. O tom králi nýjasnějším v dobrú stranu mluveno jest a praveno
[14]
nám od posla nýjasnějšícho ciesaře a syna našeho milého Prokopa, kterýžto tu
[15]
upřiemnost mysli královské zvláště vypravil jest, tvrdě to, že královský úmysl jest,
[16]
nám a stolici) apoštolské poslušen býti. Zajisté dobře jest v tom učinil král, neb
[17]
ktož tiem během vcházie, nýjde pastvy; ale ktož jinudy vstupuje, zloděj jest a lotr.
[18]
A ukázav na se sám papež, řekl jest: Totot") jest brána, skrze nižto spravedliví
[19]
vcházejí, a jdúce skrze ni, toliko ti spaseni bývají, a bez niežto) všickni hynú, ja-
[20]
kožto v čas) potopy véickni zhynuli,") jediné kteříž do korábu utekli ,'") ti za-
[21]
chováni od nebez[110"]pečenstvie a potopy; a ten sám, kterýž se k lodičce Pe-
[22]
trově utieká, spasen bývá.

[23]
Viete, synové, kterak v minulých časiech královstvie České ovšem přikázánie
[24]
stolice apoštolské přijímáše, s v jednotě živo bieše a v řádiech se neodlučováše.
[25]
Potom stalo se jest rozdělenie: mnozí nešlechetní, ježto se) zpčt obrátili, jejie
[26]
přikázánie potupili a zhrdali jím skrze dómysly mylné, kterýchž'*) neznali oni
[27]
ani jich otcové, přijímánie pod dvojí zpósobů bez pójčenie této stolice, ano jim kon-
[28]
cilium Konstanské brání, proti jednotě cierkve a obyóeji hodném[u] uvedše. Protoż
[29]
král nýjasnější, poněvadž jest udólal'*) poslusenstvie v sloviech, af je naplní'")
[30]
v skutku; neb nic nenie poslušenstvie v sloviech, leč skutkem naplněno') bude;
[31]
a tak otejme neobyčejná a neznámá zachovánie) a*°) ku prvniemu poslušenství
[32]
ovšem lid obrátí [vel navrátí],'^) aby to drZali, toho ostfiehali, coz otcovská chtie
[33]
ustanovenie**) a jich otcové byli to^") oblíbili dřieve. Ale Ze v Čechách -
[34]
bori, kteïizto stolice nedbaji ani jie chtie, nébrZ ji pohrzejice,) [111"] posvécují bez

[35]
!) chce 7, K a В. ?) kancléf T. ?) neomylné B. *) o prosbě Z, K a В. 5) kompaktát B.
[36]
©) cierkvi 7. 7) Tatot Æ a B. 9) kteró£to T, K a B. ®) у času Z. 10) zahynuli jsú T a B.
[37]
11) k korábu utekli jsú Z; K a B. !?) kteříž 7, K a B. %) kterakýchž B. !*) ucinil 7, K a B.
[38]
15) ale neplní je 7'; naplň je К; naplni-li je B. led v skutku plnéno 7. М!) zachovávánie 7: K.

[39]
18) a vynecháno v 7. 29) navrátil 7; navrátím K. ?9) ustavenie 7T, ?') biechu 7' a B. ??) stolice
[40]
nechtie poslüchati (nechtie K a B), ale ji zhrdajice 7, K a B.

[41]


Text viewFacsimile