EN | ES |

Facsimile view

798


< Page >

348 D. XIV. Poselství krále Jiřího do Říma k papeži r. 1462.

proti sobě. A když se lid zbüfí, kto mu ") rozkazovati, aby stál pod poslušenstvím, jediné leč mečem, jenž jest velmi nebezpečné? Tuto řeč mluvil jest pan Zdeněk, od něhož pan Rabštýn) pověděl latině.

Odpověď papežova konečná. V středu před pátů nedělí v postě [31. března] přede vším slyšením, což móžem pamatovati, k tomuto rozumu mluvil jest papež Pius, řka:

[110°] Slyšeli sme onehdá, páni poslové krále Českého, vaše prosby s trpě- livostí a v dobrém pokoji; slyštež i vy naši odpověď z vóle a rady bratróv našich. I majíce mluviti v lásce a neomylně,) povieme o poslušenství krále Českého nám a stolici apoštolské učiněném, potom o potřebě) a kompaktátiech.) Poslusenstvie chválíme nýjasnějšícho krále Českého, nebo to takové dobré jest, bez něhožto nenie pokoj ani spasenie. O tom králi nýjasnějším v dobrú stranu mluveno jest a praveno nám od posla nýjasnějšícho ciesaře a syna našeho milého Prokopa, kterýžto tu upřiemnost mysli královské zvláště vypravil jest, tvrdě to, že královský úmysl jest, nám a stolici) apoštolské poslušen býti. Zajisté dobře jest v tom učinil král, neb ktož tiem během vcházie, nýjde pastvy; ale ktož jinudy vstupuje, zloděj jest a lotr. A ukázav na se sám papež, řekl jest: Totot") jest brána, skrze nižto spravedliví vcházejí, a jdúce skrze ni, toliko ti spaseni bývají, a bez niežto) všickni hynú, ja- kožto v čas) potopy véickni zhynuli,") jediné kteříž do korábu utekli ,'") ti za- chováni od nebez[110"]pečenstvie a potopy; a ten sám, kterýž se k lodičce Pe- trově utieká, spasen bývá.

Viete, synové, kterak v minulých časiech královstvie České ovšem přikázánie stolice apoštolské přijímáše, s v jednotě živo bieše a v řádiech se neodlučováše. Potom stalo se jest rozdělenie: mnozí nešlechetní, ježto se) zpčt obrátili, jejie přikázánie potupili a zhrdali jím skrze dómysly mylné, kterýchž'*) neznali oni ani jich otcové, přijímánie pod dvojí zpósobů bez pójčenie této stolice, ano jim kon- cilium Konstanské brání, proti jednotě cierkve a obyóeji hodném[u] uvedše. Protoż král nýjasnější, poněvadž jest udólal'*) poslusenstvie v sloviech, af je naplní'") v skutku; neb nic nenie poslušenstvie v sloviech, leč skutkem naplněno') bude; a tak otejme neobyčejná a neznámá zachovánie) a*°) ku prvniemu poslušenství ovšem lid obrátí [vel navrátí],'^) aby to drZali, toho ostfiehali, coz otcovská chtie ustanovenie**) a jich otcové byli to^") oblíbili dřieve. Ale Ze v Čechách - bori, kteïizto stolice nedbaji ani jie chtie, nébrZ ji pohrzejice,) [111"] posvécují bez

!) chce 7, K a В. ?) kancléf T. ?) neomylné B. *) o prosbě Z, K a В. 5) kompaktát B. ©) cierkvi 7. 7) Tatot Æ a B. 9) kteró£to T, K a B. ®) у času Z. 10) zahynuli jsú T a B. 11) k korábu utekli jsú Z; K a B. !?) kteříž 7, K a B. %) kterakýchž B. !*) ucinil 7, K a B. 15) ale neplní je 7'; naplň je К; naplni-li je B. led v skutku plnéno 7. М!) zachovávánie 7: K.

18) a vynecháno v 7. 29) navrátil 7; navrátím K. ?9) ustavenie 7T, ?') biechu 7' a B. ??) stolice nechtie poslüchati (nechtie K a B), ale ji zhrdajice 7, K a B.



Text viewManuscript line view