[1] |
Odpověď papežova ze dne 20. března. 339
|
---|
[2] |
kostelóv, bez oltáfóv tak s slavnú svátostí obierají“) se bez poctivosti, když k stolu
|
---|
[3] |
božiemu lid, jakožto k jinému stolu tčlesnému,“) pristupováše, a když dietkám, kteréž
|
---|
[4] |
se zkusiti nemohú, svátosť tčla božieho“) proti písmu apoštola svatého, jenž die:
|
---|
[5] |
Zkus sám sebe etc., — jest dávána!*)
|
---|
[6] |
Takové lidu sebránie král Václav když jest zvěděl, lekl se jest. Boje se, by
|
---|
[7] |
proti němu nebylo spiknutie vojska, vyslal jest některé z svých, aby, co se jedná,
|
---|
[8] |
pilně znamenali. To když zvédél knéZie na lukách, jeden z nich, příjmím Koranda,
|
---|
[9] |
vstúpiv na miesto povýšenější, učinil kázánie k lidu, a mezi jinú řečí, velebě krále
|
---|
[10] |
rozličně, że je dobrý a milostivý, a že pravdám dává miesto, ponukl jest [99*] lidu,
|
---|
[11] |
aby za krále pána Boha prosili, aby jemu ráčil dáti živu býti ve zdraví a v štěstí
|
---|
[12] |
za dlúhé časy etc. Král to zvěděv, nedbanlivostí všeho pominul, poněvadž, jakož
|
---|
[13] |
mluvieše ten kněz, uvěřil jest, že se proti němu nic zlého nemyslí, ani jedná. Potom
|
---|
[14] |
však šibalstvo to chtěl rád zkaziti a nemohl jest, a za tiem, teskností a horlivostí
|
---|
[15] |
hněvivů sa poražen, i umřel jest. Tehdy hned ta rota počala se rozmáhati, jiné uti-
|
---|
[16] |
skovati, mnichy a jeptišky z klášteróv honiti, kostely bořiti a kláštery jako v kře-
|
---|
[17] |
sťanství krásné vypalovati a kaziti bez božie bázni.*) Ještě my súce v menším úřadě,
|
---|
[18] |
když sme byli v Benešově za krále Ladislava, to sme svýma očima sezřeli i nemohli
|
---|
[19] |
sme se zdržeti od pláče takových“) domóv božích zkaženie. To zlé když jest tak
|
---|
[20] |
trvalo v České zemi, jeden z toho šibalstva, jménem) Žižka, a ten slepý, sebrav
|
---|
[21] |
vojsko lidí bojovných, sobě podmaňoval mnohé, a kteříž sú mu odporni byli, vybo-
|
---|
[22] |
joval®) je, velikü [99°] ukrutnost nad nimi páše. Po něm Prokop Holý, a ten zlý,
|
---|
[23] |
a jiný Prokop Malý, též činiechu, krále Zigmunda, pána svého,) v královstvie do-
|
---|
[24] |
pustiti sá nechtéli.^) Tento král, sebrav mnozstvie lidu rozličného, obořil se jest na
|
---|
[25] |
krélovstvie rukúů válečnú, kdežto mnozí staří i mladí, ženy, mužie,'") a krev lidská,
|
---|
[26] |
jakoż dotfkal'*) posel český, bieše vylévána ukrutně. A v Čechách, bratří nýmilejší,“*)
|
---|
[27] |
vězte, že tak mnoho mučedlníkóv pro vieru křesťansků jest vyšlo, jako z kterého
|
---|
[28] |
královstvie světa: an'“) znamenitý muž, řečený'*) Koblih, když jat bieše, upálichu"“)
|
---|
[29] |
jej pomalu od noh až nahoru, muku jemu velikñ činiece; a když napomínán byl,
|
---|
[30] |
aby pfijmal' pod dvojí zpósobü, nechtěl jest, a'*) život svój v jednotě s cierkví
|
---|
[31] |
|
---|
[32] |
Nemajít se z čeho chlubiti Čechové, že tak jiné přemáháchu: tak jest pán
|
---|
[33] |
Bóh chtěl, jenž pro naše viny a hřiechy častokrát dopúštie na své volené, aby pro-
|
---|
[34] |
tivenstvie trpěli na tomto světě, aby tudy'*) byli zbaveni zatracenie věčného na světě
|
---|
[35] |
1) s tak oslavnů svátostí obierali B. — 2) účastnému 7 a К; éastnému B. — ?) téla a krve božie T'
|
---|
[36] |
těla a krve božieho K. — *) dávána K. — 5) báznó T, K a B. — ©) Vynechéno: litujic; takového T. K, ta-
|
---|
[37] |
kového B. — 7) pHjmim. — 5) vybojovéval Æ — ®) pána svého přirozeného 7, Ka B. — 1%) nechtějíce
|
---|
[38] |
T, K a B. — 9) Vynecháno: zbiti jsí, jak T. K. — 12) i toho dotýkal 7. K. — 13) a synové najmilejší T. K.
|
---|
[39] |
— ') an jeden 7, Ка В. — 15) jmónem К а В. — 1%) páléchu 7, K a B. — W) svolil k přijímání 7, K
|
---|
[40] |
а В. — !*) ale T, K a B. — !*) tudieZ T.
|
---|