EN | ES |

Facsimile Lines

798


< Page >

[1]
338 D. XIV. Poselství krále Jiřího do Říma k papeži ». 1462.

[2]
Potom povstal jest Jakübek,) a zajisté člověk nevelikého rozumu ani učenie,
[3]
ale toliko v grammatice mistr dětinský. Ten vida onu řeč svatého Jana: Nebudete-li
[4]
jiesti těla) syna člověka a píti jeho krve, nebudete mieti života v sobě; svolav
[5]
XnéZie k sobé, řekl jest: Hledte, brattie, co činíme, Ze v písma nenahledáme!
[6]
Viete-li, [97^] Ze die svaty Jan: Nebudete-li jiesti etc.? Vizte a šetřte, že slovem
[7]
spasitele našeho přikazuje se, aby svátost těla boZieho a krve jeho pod obojí') zpó-
[8]
sobú ode všech přijímána byla, pod věčným zatracením. I běda nám, že od našich
[9]
pfedkóv nebyli sme nüéeni^) a Ze tak zmeSkáni sme; strach jest, že otcové naši
[10]
na cestě věčného zatracenie. Což se vám tehdy zdá? písmo jisté jest a prikäzénie
[11]
božie jest: dajme miesto pravdě, tu učme a lid k tomu) vedme a rozdávyme,
[12]
abychme i my i lidé") přísně od Boha nebyli káráni. Tento Jakúbek*) blúdil jest
[13]
se všemi sebe přidržícími,) neb ta řeč svatého Jana jediné'*) toliko o duchovním
[14]
přijímání rozómiena býti, jakož doktorové svatí pravie všickni a svatá drží cierkev;
[15]
a že jest,'') sám pán spasitel málo dolejie oznamuje, řka'*): Slova, kteráž pravím,
[16]
süt duch a život. A tak to písmo rozumieno býti o duchovním přijímání. Item,
[17]
tudież se pravi: Kto jie chléb tento, živ bude na věky. Ta') slova o času
[18]
nynějším; a známo jest, když spasitel [98"] toto mluvieše, že jest neustavil'*) toho
[19]
času této svátosti, aniž jest vydal učedlníkóm'*) k*) přijímání. A protož ta slova
[20]
nemají rozumiena býti nez o duchovnim'") přijímání, neb duch jest, jenž obživuje,
[21]
tělo neprospievá k nicemuZ'^); protoZ bládil jest Jakübek,") bládili i ti, ktoz
[22]
ho následovali. Ale Ze je lid prostj, náboZny a ohbity'^) ke všemu dobrému, jakož
[23]
móž pak v křesťanství nalezen býti, uvěřil jest kněžím svým, i přijal jest jich učenie,
[24]
ne z které zlosti a*') všetečnosti, ale z pravého náboženstvie a milovánie duší svých
[25]
spasenie,**) a to v Čechách i v Moravě, ale rozdélené: v Gechách'") lid: obecný
[26]
uvěřil jest a prijal jest jich učenie, ale páni a znamenitčjší zóstali ) v jednotě
[27]
s cierkví; V Moravě pak zpět sebů šinuli urození a šlechtici,) a vobecní lidé
[28]
v městech zóstali s cierkví. Z toho rozdělenie dóvod jest, že to, což držie, nenie
[29]
pravda. Toho času vyvedli kněžie lid z měst a z městeček na jakés Křížky na
[30]
jednu liku blíž ke XXXti tisícóm, [98"] kdežto kážíce o takovém přijímání pod
[31]
oboji*°) zpösobü, stoly, kteréž s sebú mějiechu, vložili na sudy, tak svátost ve-
[32]
lebnú posvěcovali a lidu rozdávali, netoliko starým, ale ještě i dietkám, rozumu
[33]
nemajícím.'") Ó kterak veliké zlé, kterak veliká**) neślechetnost, kdyż kněží ti bez

[34]
1) Jacobellus 7, Ka B. *) těla etc. B (za tím mezera). *) svolaným k sobě kněžím 7, K.
[35]
4) dvojí T' a B. 5) naułeni 7, K a B. ©) k nie 7, K (k ni) a B. *) lid B. 8) Jacobellus 7. Ka B.
[36]
9) pfidrZejícími T. K & B. "°) jediné etc. 7. !) jest to tak T, K & B. **) pravi T'a K, pravě B.
[37]
13) Tato K a B. ?*) neustanovil K a В. 1) učedníkóm svým В. 6) Vynecháno v 7. М) о ducho-
[38]
vních T. 18) ničehéhož 7, Ka В. 29) Jacobellus 7, K a B. 29) ohbit 7. 21) aneb v 7T à K. ??) k spa-
[39]
genie K, 23) ale rozdielnś: neb v Cechách 7, K a B. *) zuostali jsü stálí .K a B. **) šlechtici zpět
[40]
jsú sebú šinuli K a B. 25) dvojí K a B. *") bez rozuomu .K. ?5) 6 kterak hrozná 7.

[41]


Text viewFacsimile