EN | ES |

Facsimile view

798


< Page >

338 D. XIV. Poselství krále Jiřího do Říma k papeži ». 1462.

Potom povstal jest Jakübek,) a zajisté člověk nevelikého rozumu ani učenie, ale toliko v grammatice mistr dětinský. Ten vida onu řeč svatého Jana: Nebudete-li jiesti těla) syna člověka a píti jeho krve, nebudete mieti života v sobě; svolav XnéZie k sobé, řekl jest: Hledte, brattie, co činíme, Ze v písma nenahledáme! Viete-li, [97^] Ze die svaty Jan: Nebudete-li jiesti etc.? Vizte a šetřte, že slovem spasitele našeho přikazuje se, aby svátost těla boZieho a krve jeho pod obojí') zpó- sobú ode všech přijímána byla, pod věčným zatracením. I běda nám, že od našich pfedkóv nebyli sme nüéeni^) a Ze tak zmeSkáni sme; strach jest, že otcové naši na cestě věčného zatracenie. Což se vám tehdy zdá? písmo jisté jest a prikäzénie božie jest: dajme miesto pravdě, tu učme a lid k tomu) vedme a rozdávyme, abychme i my i lidé") přísně od Boha nebyli káráni. Tento Jakúbek*) blúdil jest se všemi sebe přidržícími,) neb ta řeč svatého Jana jediné'*) toliko o duchovním přijímání rozómiena býti, jakož doktorové svatí pravie všickni a svatá drží cierkev; a že jest,'') sám pán spasitel málo dolejie oznamuje, řka'*): Slova, kteráž pravím, süt duch a život. A tak to písmo rozumieno býti o duchovním přijímání. Item, tudież se pravi: Kto jie chléb tento, živ bude na věky. Ta') slova o času nynějším; a známo jest, když spasitel [98"] toto mluvieše, že jest neustavil'*) toho času této svátosti, aniž jest vydal učedlníkóm'*) k*) přijímání. A protož ta slova nemají rozumiena býti nez o duchovnim'") přijímání, neb duch jest, jenž obživuje, tělo neprospievá k nicemuZ'^); protoZ bládil jest Jakübek,") bládili i ti, ktoz ho následovali. Ale Ze je lid prostj, náboZny a ohbity'^) ke všemu dobrému, jakož móž pak v křesťanství nalezen býti, uvěřil jest kněžím svým, i přijal jest jich učenie, ne z které zlosti a*') všetečnosti, ale z pravého náboženstvie a milovánie duší svých spasenie,**) a to v Čechách i v Moravě, ale rozdélené: v Gechách'") lid: obecný uvěřil jest a prijal jest jich učenie, ale páni a znamenitčjší zóstali ) v jednotě s cierkví; V Moravě pak zpět sebů šinuli urození a šlechtici,) a vobecní lidé v městech zóstali s cierkví. Z toho rozdělenie dóvod jest, že to, což držie, nenie pravda. Toho času vyvedli kněžie lid z měst a z městeček na jakés Křížky na jednu liku blíž ke XXXti tisícóm, [98"] kdežto kážíce o takovém přijímání pod oboji*°) zpösobü, stoly, kteréž s sebú mějiechu, vložili na sudy, tak svátost ve- lebnú posvěcovali a lidu rozdávali, netoliko starým, ale ještě i dietkám, rozumu nemajícím.'") Ó kterak veliké zlé, kterak veliká**) neślechetnost, kdyż kněží ti bez

1) Jacobellus 7, Ka B. *) těla etc. B (za tím mezera). *) svolaným k sobě kněžím 7, K. 4) dvojí T' a B. 5) naułeni 7, K a B. ©) k nie 7, K (k ni) a B. *) lid B. 8) Jacobellus 7. Ka B. 9) pfidrZejícími T. K & B. "°) jediné etc. 7. !) jest to tak T, K & B. **) pravi T'a K, pravě B. 13) Tato K a B. ?*) neustanovil K a В. 1) učedníkóm svým В. 6) Vynecháno v 7. М) о ducho- vních T. 18) ničehéhož 7, Ka В. 29) Jacobellus 7, K a B. 29) ohbit 7. 21) aneb v 7T à K. ??) k spa- genie K, 23) ale rozdielnś: neb v Cechách 7, K a B. *) zuostali jsü stálí .K a B. **) šlechtici zpět jsú sebú šinuli K a B. 25) dvojí K a B. *") bez rozuomu .K. ?5) 6 kterak hrozná 7.



Text viewManuscript line view