EN | ES |

Facsimile Lines

795


< Page >

[1]
a Jednotau panskau w Čechách, r. 1468. 159

[2]
ných Ihářuow, kteřížto ku podobenstwí psa prašiwého, ježto na hnoji z kusa chleba
[3]
štěká, též oni dary ukojeni jsúce, opýřili , jako wlcie hltawi, krwe lidské
[4]
nasyceni nejsüce, swymi lzmi křesťanstwa proti nám popuzujíce, aby tudy mieru
[5]
swé nešlechetnosti naplnili.. Nebo zajisté známa jest ctnost, láska, pokora, striezli-
[6]
wost, dobrota najmilostiwčjšie matky cierkwe swaté obecné a biskupuow najwyš-
[7]
ších, známať jest také zajisté wšeliké múdrosti opatrnost, a owšemť pak tajné nenie
[8]
mnohé milosrdenstwie lékuow: nebo najwyssie witézstwi dojisténo bywá, kteréz bez
[9]
krwe prolitie jest. I kterak pak muož wěřeno býti, aby od studnice plné ctnosti,
[10]
tak krewni muZowé a jazyka lziwého wysli? Nenieť jistě jiné podoby, než że
[11]
mammona nešlechetnosti jich mysli přewrácené učinila jest i skutky: neb jímž wiece
[12]
ta neprawá člowěky nás protiwnika wiery swatć byti ohlażuji, tiem wiece hodni
[13]
pokoru zachowawajice, od milostiwé matky wiery Zádáme priwinuti byti. Kdez se
[14]
pak nam wina dáwá, Zebychom duchownie zbozie zapisowali, aékoliwék moc i
[15]
prawo, jakožto řádný král mazany a korunowany máme: wsak sme tiem kwapni
[16]
nebyli. Ale tyZ nadepsany Rudolfus, kteryZ i legatem stolice apoštolské býti
[17]
prawi, proti bohu, cti a sprawedlnosti, klástery, wsi i mésteéka po krälowstwi
[18]
Ceském swétskému panowáni poddáwati jest nestydél ; ježto wěci: znamenitě
[19]
on zaëâtek jest chtél byti, práwa k tomu Zádného nemaje. Dotykä näs take, Ze-
[20]
bychom my mistra Jana Rokycana hlawu knězstwa učinili, jej za papeže měli, a
[21]
jeho přidržejíce se za kostel. potworné blazniwć najwsetećnójsie Iżi obecnie
[22]
swédomie jsü, że jestć za nasich mladych let skrze slawné paméti Sigmunda ciesaie
[23]
mistr Rokycana hlawa knézstwa wolen i ustawen jest. A kohot my za papeże a
[24]
co za kostel držíme, wěřímy, máme i wyznáwámy, nahoře psanie nase tu lez ha-
[25]
nebnů jima w hrdlo tlačí.

[26]
Item w druhém pak artikuli, kdeż nas prawita lstiwé žádati slyšenie skrze
[27]
bratra našeho najmilejšícho Polského krále u slawné stolice apoštolské , a že často-
[28]
krát slyšenie nám dáno jest, kterémuž nikdy sme státi netbali, a že zjewné po-
[29]
hnáni jsme skrze edikt obecni oc. K tomu tak prawime: Znämat jest pilnost nase
[30]
najjasnéjsiemu ciesafi Rimskému, znamat jest žádost a práce jasnému králi Pol-
[31]
skému i wšem kniežatóm swaté Říše, i jiným znamenitým králóm a kniežatóm
[32]
křesťanským naše žádost a pilná péče, skrze kteréž sme wždycky milosti hleděli
[33]
dosáhnüti u slawné stolice apoštolské, se wši pokorú toho hlediece; jakoż i dnes
[34]
hleděti nepřestáwámy, abychom k milostiwému slyšení a k našie newiny zprawení
[35]
milostiwé připuštění byli. Známať jsú také najduostojnéjsiemu kollegium kardinál-
[36]
skému naše častá poselstwie, naše pokorná psanie, kteráž najswětějšícmu pánu

[37]
1) K tomuto místu w rkp. Šternberském někdy Balbin wlastní rukau na kraji při-
[38]
psal slowa tato: »Ut apparuit in coenobio Teplensi,«


Text viewFacsimile