[1] |
a jednotau panskau w Čechách, r. 1461. 141
|
---|
[2] |
swětskými i duchowními, wedlé uroz. pána, p. Zdeňka ze Šternberka, najwyššieho
|
---|
[3] |
purkrabie Pražského, pána našeho milostiwého, a swú čest ohražujem, že W. král.
|
---|
[4] |
Jasnosti i wasich wsech chceme neptietelé bÿti, a wedlé pâna naseho JM“ chceme
|
---|
[5] |
w mieru i w nemieru státi, dokudž jsme w službě п JM“. Datum in Šternberk,
|
---|
[6] |
|
---|
[7] |
W táž slowa a pod týmž datum psali:
|
---|
[8] |
1. Jindřich Růs z Čemin, Oldřich Štegar z Mirowic, Wilém z Němčic.
|
---|
[9] |
2. Jindrich Wayrek z Rizmberka, Borotin z Wesce, Jetrich Skola z Jieřně.
|
---|
[10] |
3. Oldrich z Podwek, Ondřej Děwečka z Šidlowa, Wáclaw Ocásek z Pozdyně.
|
---|
[11] |
4. Tunczolt z Fundrolsinczt, Gabriel z Czabiczar, Kuncz z Fumaczt. (sic)
|
---|
[12] |
32.
|
---|
[13] |
List. odpowědní a tuhé domluwy od pana Ctibora Towačowského z Cimburka proti
|
---|
[14] |
biskupu Olomuckému, Tasowi z Boskowic, který také králi Jiřímu byl se zpronewěřil.
|
---|
[15] |
Bez datum (r. 1461, s počátku m. Jul) (Z rkp. Lobk.)
|
---|
[16] |
Stibor sc. duostojnému w boze otci, knězi Tasowi biskupu Olomückému,
|
---|
[17] |
tiemto listem známo činím: Ze znamenaw záhubu swü a jsa k tomu přinucen, pro
|
---|
[18] |
hruozy a přinucowánie a mnohé nabádánie nepokojné bratruow i přátel wašich,
|
---|
[19] |
k tomu na psanie swe, kteréž sem před tiem psal, odpowědi nemaje, ač nerad,
|
---|
[20] |
ale bezděky, pro waši zlů wuoli, tiemto listem éest swü ohraditi musím. I diwná
|
---|
[21] |
mi jest to wěc, že stojiece prwé o pokoj a řád země této, již ste to zpět obrátili,
|
---|
[22] |
oheň, mord lidský i ženský, neslýchané záhuby již ste počali, ježto pohanským málo
|
---|
[23] |
odoláwají, Kristowi nasledownici chtiece byti slowem ale ne skutkem. Wiece na-
|
---|
[24] |
sledujete ustanowenie Mahometowých , nežli přikázání božských; nebo Mahomet při-
|
---|
[25] |
kázal jest, ktož komu die newěříciemu jako jest Mahomet wěřil, co o wieru, aby
|
---|
[26] |
hned zamordowal, a mečem wiery hájil: ale pan Ježíš Kristus přikázal jest s po-
|
---|
[27] |
korů nepřátelóm strpóti wżelikć bezprawie, a proti nepřieteli odpustiti winu sedm-
|
---|
[28] |
desátkrát a sedmkrát; a kdyžby we jméno jeho poslaných nepiijeli, wétsie pomsty
|
---|
[29] |
nekázal jest učiniti, než na swědectwie z obuwi swých prach na praziech jich wy-
|
---|
[30] |
biti, a dalli kto poliček w líce jeho, aby nasadil druhého. Proto müdry se
|
---|
[31] |
z prawdy hnéwati nemá; ale wšecky wěci radů a rozumem rozwážiti. Kde jest
|
---|
[32] |
nynie rozum twuoj, kde jest nynie wýmluwa twá, kde jest nynie práce a usilé
|
---|
[33] |
twé? Rozum, jímžs se domniewal wšecky předjíti, wýmluwnost, chtě ji každému
|
---|
[34] |
odolati, práce twá, chtě ji daleké cesty zputowati, rozšiřuje w řečech swých a
|
---|
[35] |
lahodě wšecko porozenie tejto doby medowými slowy nerozumějícím: již pak se to
|
---|
[36] |
wšecko na tobě opak shledáwá. Za medowá slowa jedowatá proti králi pánu swému
|
---|
[37] |
i přidržejícím se Jeho Milosti, za můdrů wýmluwu s lidmi neslechetnymi obcowanie,
|
---|