EN | ES |

Facsimile view

795


< Page >

a jednotau panskau w Čechách, r. 1461. 141

swětskými i duchowními, wedlé uroz. pána, p. Zdeňka ze Šternberka, najwyššieho purkrabie Pražského, pána našeho milostiwého, a swú čest ohražujem, že W. král. Jasnosti i wasich wsech chceme neptietelé bÿti, a wedlé pâna naseho JM chceme w mieru i w nemieru státi, dokudž jsme w službě п JM. Datum in Šternberk, fer. V. die Georgii.

W táž slowa a pod týmž datum psali:

1. Jindřich Růs z Čemin, Oldřich Štegar z Mirowic, Wilém z Němčic.

2. Jindrich Wayrek z Rizmberka, Borotin z Wesce, Jetrich Skola z Jieřně. 3. Oldrich z Podwek, Ondřej Děwečka z Šidlowa, Wáclaw Ocásek z Pozdyně. 4. Tunczolt z Fundrolsinczt, Gabriel z Czabiczar, Kuncz z Fumaczt. (sic)

32. List. odpowědní a tuhé domluwy od pana Ctibora Towačowského z Cimburka proti biskupu Olomuckému, Tasowi z Boskowic, který také králi Jiřímu byl se zpronewěřil. Bez datum (r. 1461, s počátku m. Jul) (Z rkp. Lobk.)

Stibor sc. duostojnému w boze otci, knězi Tasowi biskupu Olomückému, tiemto listem známo činím: Ze znamenaw záhubu swü a jsa k tomu přinucen, pro hruozy a přinucowánie a mnohé nabádánie nepokojné bratruow i přátel wašich, k tomu na psanie swe, kteréž sem před tiem psal, odpowědi nemaje, nerad, ale bezděky, pro waši zlů wuoli, tiemto listem éest swü ohraditi musím. I diwná mi jest to wěc, že stojiece prwé o pokoj a řád země této, již ste to zpět obrátili, oheň, mord lidský i ženský, neslýchané záhuby již ste počali, ježto pohanským málo odoláwají, Kristowi nasledownici chtiece byti slowem ale ne skutkem. Wiece na- sledujete ustanowenie Mahometowých , nežli přikázání božských; nebo Mahomet při- kázal jest, ktož komu die newěříciemu jako jest Mahomet wěřil, co o wieru, aby hned zamordowal, a mečem wiery hájil: ale pan Ježíš Kristus přikázal jest s po- korů nepřátelóm strpóti wżelikć bezprawie, a proti nepřieteli odpustiti winu sedm- desátkrát a sedmkrát; a kdyžby we jméno jeho poslaných nepiijeli, wétsie pomsty nekázal jest učiniti, než na swědectwie z obuwi swých prach na praziech jich wy- biti, a dalli kto poliček w líce jeho, aby nasadil druhého. Proto müdry se z prawdy hnéwati nemá; ale wšecky wěci radů a rozumem rozwážiti. Kde jest nynie rozum twuoj, kde jest nynie wýmluwa twá, kde jest nynie práce a usilé twé? Rozum, jímžs se domniewal wšecky předjíti, wýmluwnost, chtě ji každému odolati, práce twá, chtě ji daleké cesty zputowati, rozšiřuje w řečech swých a lahodě wšecko porozenie tejto doby medowými slowy nerozumějícím: již pak se to wšecko na tobě opak shledáwá. Za medowá slowa jedowatá proti králi pánu swému i přidržejícím se Jeho Milosti, za můdrů wýmluwu s lidmi neslechetnymi obcowanie,



Text viewManuscript line view