EN | ES |

Facsimile Lines

795


< Page >

[1]
458 B. 1X. Akta weřejná i sněmowní

[2]
piiekazy stran obojích. Také cla a mýta nesprawedliwä, prwnie neb tyto wälky
[3]
zamyšlená, aby brána nebyla.

[4]
Ttem, chtél-liby kto koliwek w Čechách, w Morawč, neb kde koliwók w ko-
[5]
runě České které nesnáze, bůře neb lúpeže neb záhuby začínati, neb posádky zbo-
[6]
řené neb nowé osazowati, aneb wálku na stranu nebo stranně, neb na kohož koli-
[7]
wěk w koruně počínati: takowym to obojím dopůštěti ani trpeli nemáme, ale proti
[8]
takowým neb takowému jmáme sobě wšickni wěrně pomoci společně. i

[9]
Jtem, aby žádných na swych zbożich nebo kdež koliwèk stanowist zlo-
[10]
dčjóm neb powalečóm nedopůštěli, nepřechowáwali, ani fedrowali, ani zastawali;
[11]
ale kdezby takowi byli prezwédieni, aby brani byli a k najblizsim poprawam wyda-
[12]
wáni byli. A jestli żeby po takowych lapeźnicich pokfik byl, aby wsickni powin-
[13]
ností honili, a proti tém, ktozby je honili, aby jich żadnych takowych nezbrańowali*
[14]
ani zachowawali, ani na zamky pustóli; pakliby na 6i zamek pustóni byli, aby
[15]
od toho, ktożby je pustil, wydźni byli tomu poprawci, kteryżby najbliżsi w tom
[16]
kraji byl, a ten aby se w wści jmél podle prawa. Pakliby ten, u kohożby
[17]
takowi nalezeni byli, swü poprawu jmél, uéià práwo, coz na žádati budú,
[18]
pakliby kto toho nezachowal, aby k němu hledieno bylo od oprawci, jakżto k zasta-
[19]
waći zlych lidi.

[20]
Item, jestli żeby který čeledín: neb člowěk w tomto ročniem příměří od
[21]
koho koli zšel neb zběhl swéwolné, takého žádný jeden proti druhému přijímat,
[22]
ani chowati, ani přechowáwati nemá; pakliby to kto učinil, to zneseno býti na
[23]
oprawci toho kraje, a jakž ti rozkáží, tak zachowáno býti bez odpory.

[24]
Item, wëzñowé wsickni, kteříž zjímání, buďto rytieřští neb jiní w tomto
[25]
příměří, w kteréž wstůpeno jest ot dne sw. Jakuba Filipa, apoštolów božích minu-
[26]
lých, ti aby bez zmatku propuštění byli: pakliby kteří šacowáni byli, tací Sacunci
[27]
aby jim wráceni byli bez zmatku. A které se škody staly koli w tomto příměří,
[28]
to bez odpory oprawiti maji podlć rozkazanie oprawci, jakż rozkàzi oprawiti.

[29]
Item, chtěli-liby kteří lidé rytieřští k kralom, J**MY, totiz k králi Uherskému
[30]
neb Polskému z J*M penèz w sluzbu jeti, to budů moci učiniti podlé: swobody
[31]
swé starodáwnie.

[32]
ltem, jestli žeby kterého oprawci samého sebe dotýkalo, aneb nai zalowáno
[33]
(býti chtčlo), jmá naň druhému oprawci najbližšiemu žalowáno býti, a ten jmá před
[34]
druhým oprawcí státi, ktožby jemu winu dal z čeho, (a) učiniti podlé rozkä-
[35]
zanie oprawce, a oprawci strany druhé jmá k sobě přijietí.

[36]
ltem, jestli żeby z bożieho dopustenie w tom roce do dnech (sic) swatych
[37]
Filipa a Jakuba apoštolów božích konce a pokoje nebylo, a po wyšlém příměří
[38]
wálka se zase počala, a zbožie, kteráž stranám postüpila, ta, o kterýchž nahoře
[39]
zmienka jest: ta zbożie zase bez zmatku od tech osob, kterymzby postüpena byla,


Text viewFacsimile