EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
233

[2]
jizlivé, přichytlivé a nakažlivé, kteréž se velmi brzy rozlívá a člověka
[3]
nakaziti může. Podruhé at knéh kacfiskych ani nette ani za
[4]
sebau nemá, neb je čísti neb doma chovati, jest téiky hřích,
[5]
protože ten, kdo je čte neb chová, v patrné nebezpetenstvi kaclistva
[6]
se vydává: nebo když v nich jméno Boží, jméno Pána Krista a sladké,
[7]
potěšitedlné řeči barvau svatých Písem ulíčené vidí, domnívá se, že
[8]
v nich nic zlého neni, ale všecko dobře pravdivé a svaté, ješto pod
[9]
sladkým medem kryje se jed, a když čtením sobě med oblibuje, ten
[10]
nejškodlivější jed do sebe přijímá, neznamenaje toho, že jako ptáčník
[11]
ptáky a rybář ryby příjemnau potravau a vnadau podvádí a lapá,
[12]
tak ďábel skrze lahodné a na pohlezení dobré kacířské řeči podvádí
[13]
a lapá křesťanské duše. A protož není lépeji než takové kacířské
[14]
knihy spdliti, a nebo tém dáti, kteříž mají dovolení takové knihy
[15]
éisti, aby z nich kacířskau zlost a podvod poznali a zahanbili. (I
[16]
898—399). Kacíři... falešně prorokujíce slibují lidem,
[17]
že, budau-li podlé jejich učení v Krista vétiti, jsau
[18]
jisti, že dojdau věčného spasení: že žádný, kdož v Krista
[19]
věří, nemůž býti zbaven věčného života, byť pak byl sobě povědom
[20]
jakýchkoli, také těch nejtěžších hříchů: že Kristus Pán svým umu-
[21]
čením a smrtí tak za nás dosti učinil Bohu Otci, že není potřeby
[22]
nám žádného pokání činiti, ani se postiti, ani tělo mrtviti a jeho zlým
[23]
žádostem odporovati: též že není potřeby žádné dobré skutky činiti
[24]
ani přikázání Boží zachovávati, a že věřícím pro křesťanskau svobodu
[25]
dovoluje se všecko dělati podle své libosti...; jestli toliko víru
[26]
zachovávají, ženaprosto nemohau zatraceni býti.. . 20)
[27]
(I 399—400). Kteří z kacířů pro svau zatyrzelost v kacířstvu žaláře,
[28]
přísně trestání, někdy také i smrt trpěli, nejsou praví mučedníci, ale
[29]
mučedlníci čertovi. (II 72). Kazatel horlí proti bludníkům
[30]
a kacířům, jako Novokřtěncům a j., kteří usilovali, aby žádné
[31]
vrchnosti světské nebylo, protože prý jsou skrze Pána Krista učiněni
[32]
svobodnými. (I 558). Horlí proti Kalvinistům, kteří všecky
[33]
obrazy svaté zamítají, ještě císařské a jakékoli jiné obrazy, které jsau
[34]
na penězích, rádi přijímají, líbají, a někdy také mocí jiným vydírají
[35]
a pro sebe berau. (I 559). I vyzývá k úctě obrazů svatých a
[36]
zmiňuje se zvláště o zázračném pry obrazu Panny Marie
[37]
Svatohorské. Očistec dokazuje z písma sv., z církevních
[38]
otců, z církevních sněmů, z obyčeje církve atd. a vykládá příčiny,

[39]
20) Spisovatel horlí tu proti evang. učení o ospravedlnění z pouhé
[40]
víry ; pod. I 94.


Text viewFacsimile