EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

233

jizlivé, přichytlivé a nakažlivé, kteréž se velmi brzy rozlívá a člověka nakaziti může. Podruhé at knéh kacfiskych ani nette ani za sebau nemá, neb je čísti neb doma chovati, jest téiky hřích, protože ten, kdo je čte neb chová, v patrné nebezpetenstvi kaclistva se vydává: nebo když v nich jméno Boží, jméno Pána Krista a sladké, potěšitedlné řeči barvau svatých Písem ulíčené vidí, domnívá se, že v nich nic zlého neni, ale všecko dobře pravdivé a svaté, ješto pod sladkým medem kryje se jed, a když čtením sobě med oblibuje, ten nejškodlivější jed do sebe přijímá, neznamenaje toho, že jako ptáčník ptáky a rybář ryby příjemnau potravau a vnadau podvádí a lapá, tak ďábel skrze lahodné a na pohlezení dobré kacířské řeči podvádí a lapá křesťanské duše. A protož není lépeji než takové kacířské knihy spdliti, a nebo tém dáti, kteříž mají dovolení takové knihy éisti, aby z nich kacířskau zlost a podvod poznali a zahanbili. (I 898—399). Kacíři... falešně prorokujíce slibují lidem, že, budau-li podlé jejich učení v Krista vétiti, jsau jisti, že dojdau věčného spasení: že žádný, kdož v Krista věří, nemůž býti zbaven věčného života, byť pak byl sobě povědom jakýchkoli, také těch nejtěžších hříchů: že Kristus Pán svým umu- čením a smrtí tak za nás dosti učinil Bohu Otci, že není potřeby nám žádného pokání činiti, ani se postiti, ani tělo mrtviti a jeho zlým žádostem odporovati: též že není potřeby žádné dobré skutky činiti ani přikázání Boží zachovávati, a že věřícím pro křesťanskau svobodu dovoluje se všecko dělati podle své libosti...; jestli toliko víru zachovávají, ženaprosto nemohau zatraceni býti.. . 20) (I 399—400). Kteří z kacířů pro svau zatyrzelost v kacířstvu žaláře, přísně trestání, někdy také i smrt trpěli, nejsou praví mučedníci, ale mučedlníci čertovi. (II 72). Kazatel horlí proti bludníkům a kacířům, jako Novokřtěncům a j., kteří usilovali, aby žádné vrchnosti světské nebylo, protože prý jsou skrze Pána Krista učiněni svobodnými. (I 558). Horlí proti Kalvinistům, kteří všecky obrazy svaté zamítají, ještě císařské a jakékoli jiné obrazy, které jsau na penězích, rádi přijímají, líbají, a někdy také mocí jiným vydírají a pro sebe berau. (I 559). I vyzývá k úctě obrazů svatých a zmiňuje se zvláště o zázračném pry obrazu Panny Marie Svatohorské. Očistec dokazuje z písma sv., z církevních otců, z církevních sněmů, z obyčeje církve atd. a vykládá příčiny,

20) Spisovatel horlí tu proti evang. učení o ospravedlnění z pouhé víry ; pod. I 94.



Text viewManuscript line view